نقش نظام تعالی سازمانی در پایداری کسب و کار

0

امید اشکانی؛مدرس سیستم­های فنی و کیفی

امروزه یکی از مفاهیم مدرن در کسب و کار، توجه به امر مهم پایداری کسب و کار است که لازم می­دانیم بسیاری از سازمان­ها با توجه به بحران­های مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، به سمت این مفهوم مهم حرکت کنند. پایداری در سازمان­ها به معنای برقرار نمودن تعادلی سه جانبه میان اقتصاد، محیط زیست و سلامت اجتماعی یک جامعه و در ابعاد وسیعتر، ایجاد ارتباط بین این سه پارامتر در تمامی سطوح این کره خاکی است. از این سه بعد به نام مثلث اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی  و یا خط سه گانه انتهایی نیز یاد می­کنیم. در “پایداری کسب و کار” علاوه بر اینکه رشد و سودآوری مهم است، شرکت ملزم خواهد بود که اهداف اجتماعی، به خصوص اهداف توسعه پایدار (حفاظت از محیط زیست، عدالت اجتماعی و برابری، و توسعه اقتصادی) را دنبال کند.

در بین الگوهای موجود در نظام­های کیفیت، مدل تعالی سازمانی EFQM یکی از پیشتازان در حوزه پایداری کسب و کار محسوب می­شود. این نظام تعالی در آخرین بازنگری خود توجه ویژه­ای به امر مسئولیت اجتماعی، محیط زیست و توسعه اقتصادی سازمان­ها داشته است و به رهبران سازمانی اکیداً پیشنهاد می­کنند با اجرای اصل رهبری آینده نگر، در امر پایداری کسب و کار گام­های مهمی را انجام دهند.

بر اساس نظر نظام تعالی سازمانی، یکی از وظایف مهم سازمان­ها در پایداری کسب و کار، اجرای مفهوم مهم مسئولیت اجتماعی در سازمان است. مسئولیت اجتماعی شرکتی مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. در این راستا عواملی مانند جذب کارآموز و پرورش فرزندان نسل Z یکی از عوامل مهم در زمینه مسئولیت اجتماعی است. نسل Z که به اصطلاح متولدین بعد از سال­های 1375 شناخته می­شوند، دارای پتانسیل بالا هستند ولی مسیر مشخصی برای استفاده از این پتانسیل برای آنها وجود ندارد. سازمان­های متعالی امروزه می­توانند با بهره­گیری از این ظرفیت، نقش بسیار کلیدی در مسئولیت اجتماعی ایفا کرده و همچنین با تامین نیروی متخصص، آینده کسب و کار خود را تضمین کنند.

از طرف دیگر، توجه به محیط زیست از جمله دیگر موارد پر اهمیت در نظام­های تعالی سازمانی و پایداری کسب و کار است. نظام تعالی سازمانی EFQM در آخرین ویرایش خود توجه ویژه­ای به موضوع حفاظت از محیط زیست دارد. در این راستا استفاده از الگوهای اقتصاد چرخه­ای به منظور حفاظت از منابع موجود اهمیت بالایی دارد. تمرکز بر اقتصاد چرخشی در کند کردن تغییرات آب و هوایی تاثیر پررنگی می‌گذارد. باید برای رسیدگی به بحران آب و هوا اقدام شود و بازیافت مواد در این پروسه نقش مهمی دارد. زمانی که اقتصاد چرخه­ای به شیوه­ای متفکرانه و فراگیر طراحی شود، پتانسیل حفاظت از محیط زیست، بهبود اقتصاد و ارتقای عدالت اجتماعی افزایش پیدا می­کند. در مفهوم اقتصاد چرخه­ای توجه به این موضوع اهمیت بالایی دارد که خروجی یک سازمان، می­تواند ورودی یک سازمان دیگر برای تولید یک محصول باشد و این موضوع نقش کلیدی در تامین منابع سازمانی ایفا می­کند.

همچنین شناسایی صحیح ذینفعان از جمله چالش­های مطرح در زمینه پایداری کسب و کار است. امروزه اینطور به نظر می­رسد که گروه خاصی شامل سهامدار، کارکنان و تامین کنندگان ذینفع هستند، اما ذینفعان محدود به این موارد نیستند و شناسایی باقی ذینفعان عموماً امری چالش برانگیز برای سازمان است که رهبران آینده نگر نقش مهمی در شناسایی این مفهوم مهم دارند و بر پایه آخرین اصل پایداری کسب و کار، رهبران آینده نگر باید به مفهوم مهم پاسخگویی یعنی وظیفه قانونی یا اخلاقی برای ارائه حساب و گزارش به شخصی که مسئول آن است توجه ویژه­ای داشته باشند. رهبران آینده نگر با استفاده از الگوی امانتداری می­توانند نقش موثری در پاسخگویی به ذینفعان خود داشته باشند و همواره باید در نظر داشته باشند که یک سازمان، به عنوان یک امانت اجتماعی نزد رهبران آینده نگر است و آنها باید با بهترین شکل ممکن نسبت به پیشرفت و رشد این امانت مهم گام بردارند.

به طور کلی در یک جمع بندی، با توجه به نظام تعالی سازمانی، چهار عنصر  مسئولیت اجتماعی، حفاظت از محیط زیست (اقتصاد چرخه­ای)، توجه به ذینفعان و پاسخگویی توسط رهبران آینده نگر از جمله مهمترین عوامل در پایداری کسب و کار هستند که با در نظر گرفتن این موارد، می­توان آینده کسب و کار را در وضعیت فعلی، به مقدار قابل توجهی رشد و توسعه داد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.