شصتمین جلسه کارگروه تدوین مدل ارزیابی مدل موفقیت پایدار(سام) تشکیل شد

0

انجمن مدیریت کیفیت ایران با تکیه بر تجربه طراحی مدل INQA, ارزیابی, آموزش و تربیت بیش از 1000 ارزیاب متخصص و 16 دوره برگزاری جایزه ملی کیفیت ایران(ارزیابی ملی کیفیت) ، تصمیم گرفت نسبت به طراحی مدل موفقیت پایدار براساس استاندارد ISO 9004 از آذر ماه 1400 با تشکیل جلسات متعدد و بیش از 600 ساعت کار کارشناسی با حضور جمعی از متخصصان و اندیشمندان حوزه سیستم های مدیریت کیفیت اقدام نماید و در نظر دارد این مدل را در خرداد 1402 با حضور صاحب نظران سیستم های مدیریت کیفیت و بنگاه های اقتصادی رونمایی نماید.

در همین راستا در شصتمین جلسه کمیته تدوین مدل موفقیت پایدار مورخ 13 اسفند 1401در خصوص سیاستگذاری و برنامه ریزی های این مدل جهت سال 1402 بحث و بررسی شد.

مدل ارزیابی موفقیت پایدار سازمان(سام) با هدف بهبود توانایی سازمان‏ در دستیابی به موفقیت پایدار در محیطی پیچیده، الزام‏آور و دائما در حال تغییر با ارجاع به اصول مدیریت کیفیت ارائه شده در استاندارد ایزو 9000 ویرایش 2015 طراحی شده است. بر اساس این مدل سازمان برای دستیابی به موفقیت پایدار بایستی تمام اصول مدیریت کیفیت را اعمال نماید و بر دو اصل تمرکز بر مشتری و مدیریت روابط برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات متفاوت ذی‏نفعان توجه ویژه‏ای نماید. در حالی که استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 بر ایجاد اطمینان در محصول و خدمات سازمان تمرکز دارد؛ این مدل فراتر از کیفیت محصولات و خدمات و نیازها و انتظارات مشتریان حرکت کرده و بر ایجاد اطمینان در توانایی سازمان برای دستیابی به موفقیت پایدار در پیش‏بینی و برآوردن نیازها و انتظارات مشتریان و دیگر ذی‏نفعان مرتبط بر اساس استاندارد ایزو 9004 ویرایش 2018 متمرکز است.

این مدل”کیفیت یک سازمان را هدف قرار داده و به بهبود سیستماتیک عملکرد کلی سازمان اشاره دارد. کیفیت یک سازمان درجه‏ای است که ویژگی‏های ذاتی سازمان به منظور دستیابی به موفقیت پایدار، نیازها و انتظارات مشتریان و سایر ذی‏نفعان مرتبط را برآورده می‏نماید. این سازمان است که تعیین می‏کند چه چیزی برای دستیابی به موفقیت پایدار مناسب است. این موضوع شامل طرح‏ریزی، پیاده‏سازی، تحلیل، ارزیابی و بهبود یک سیستم مدیریت اثربخش و کارآمد می‏باشد. عوامل موثر بر موفقیت سازمان به‏طور مداوم ظهور، تکامل، افزایش یا کاهش می‏یابد و سازگاری با این تغییرات برای موفقیت پایدار مهم است. نمونه‏هایی از این عوامل شامل؛ مسئولیت اجتماعی، عوامل محیطی و فرهنگی در کنار عوامل دیگری از جمله کارایی، کیفیت و چابکی بخشی از بستر سازمان می‏باشد.

در این مدل بر مفهوم هویت سازمانی، تعریف آن، و همسویی جنبه‏های هویت سازمانی با بستر سازمان برای دستیابی به موفقیت پایدار نیز تاکید ویژه‏ای شده است. مدل سام تأکید می‌کند که هویت سازمان و مزیت‌های رقابتی متمایزکننده آن، مبنای موفقیت پایدار سازمان است. در این شرایط، موفقیت پایدار به این معنی است که کسب ‌وکار سازمان برای مدت طولانی یا بدون وقفه در مدت ‌زمان موردنظر ادامه می‌یابد. این مدل راهنمایی می‌کند که چگونه می‌توان این امر را در عمل با استفاده از مدیریت کیفیت مؤثر و کارآمد محقق کرد. با این‌حال، مدیریت کیفیت را نمی‌توان از مدیریت کسب ‌وکار جدا کرد، در واقع مدیریت کیفیت به معنای کیفیت مدیریت سازمان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.