گفت و گو با مدير عامل شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک

0

به‌روز بودن تجهيزات و نيروي‌هاي متخصص رمز موفقيت اين شرکت است

“شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک” بالغ بر60 سال سابقه دارد و با هدف انجام آزمايشات کنترل کيفي در پروژه‌ها و آزمايش کنترل کيفيت مصالح تاسيس شده است. اين شرکت در عموم پروژه‌هاي عمراني کشور حضوري فعال داشته است و به مرور زمان سعي داشته به روز باشد. امروزه با اتکا به تجهيزات مدرن و نيروي متخصص توان بالايي در بهبود کيفيت و استاندارد هاي پروژه‌هاي کشور داراست. به بهانه هفته ارتباطات توسط نشریه کیفیت و مدیریت انجمن مدیریت کیفیت ایران با”مهندس سيد رضا حسيني” مدير عامل اين شرکت در دفتر ايشان به گفت ‌و گو نشستيم که در ادامه مي خوانيد:

به عنوان شرکت با سابقه در حوزه کنترل کيفيت و فعاليت آزمايشگاهي، بفرمائيد چه مسيري را براي رشد طي کرده ايد و چه اقداماتي داشته ايد؟

ما به عنوان قديمي ترين و معتبرترين شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک در ايران خواستار اين بوده و هستيم که از يک شرکت با سابقه و سنتي به شرکتي به روز تبديل شويم و از دانش و تکنولوژي روز دنيا بهره بگيريم. از اين رو نياز به نيروي انساني متخصص داشتيم . طبيعتا براي جذب اين نيروها با چالش‌هاي سازماني روبرو بوديم و نياز به منابع مالي داشتيم. با اينکه اين شرکت رديف جاري در بودجه دولت ندارد، لکن با زحمات و عملکرد خوب تيم همکاران پرتلاشمان، منابع مالي مورد نياز را از محل انجام درست و به موقع خدمات در پروژه‌ها تأمين کرده ايم. علي رغم مشکلات عديده ما توانستيم در 3 سال گذشته 70 نفر نيروي انساني متخصص با مدارک کارشناس ارشد و دکترا از بهترين دانشگاه‌هاي کشور جذب کنيم. همکاران جديد و با سابقه ما با همياري هم مي توانند دانش و فناوري هاي جهاني را بومي سازي کنند . البته براي به روز بودن، قبل از نيروي انساني در اختيار داشتن تجهيزات اهميت دارد. ما با وجود تحريم‌ها، به روز بودن تجهيزات را در دستور کار داشته و داريم. خواهان اين بوديم که تجهيزات خود را به هر شکل تامين کنيم. متاسفانه در اثر تحريم‌هاي ظالمانه تجهيزات “هاي تک” را در اختيار ما نميگذارند و با وجود مشکلات تامين مالي بايد بر اين مشکل فائق آييم؛ البته اقداماتي که در سال‌هاي اخير داشته ايم مهم و موثر بوده است.

گام بعدي عملياتي کردن اين دانش فني و فناوري با تجهيزات، در کشور است. چرا که پس از خريد تجهيزات در شرايط تحريم، مي‌بايست همکاران ما بتوانند از اين دستگاه‌ها بهره کافي را ببرند و بتوانيم خدمات به‌روزي را به کار فرمايان ارائه دهيم.

با اين توصيف مراحل کار در شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک چيست؟

همانطور که مي دانيد مهمترين اقدامات ما آزمايش مصالح و آزمايش‌هاي کنترل کيفي در محل پروژه‌ها است. مصالح استفاده شده در پروژه‌ها ابتدا بايد آزمايش و سپس به کار برده شود. ما در حين اجرا نيز بايد آزمايش‌هاي عملکردي و نظارت بر تأمين مقاومت مطلوب داشته باشيم. دوام مصالح و کيفيت در اجراي پروژه بسيار مهم است چرا که سال‌هاي بهره‌برداري پروژه به آن بستگي دارد. بايد نظارت را جدي گرفت و اين از اولويت‌هاي ماست.

اقدامات شما چه کمکي به مقاومت و بالا بودن استاندارد پروژه‌ها مي کند؟

عوامل مهمي در اين زمينه ايفاي نقش مي کنند. به عنوان مثال در خصوص سازه هاي مقاوم در برابر زلزله علاوه بر موضوع مهم طراحي، 2 عامل ديگر را به عنوان عوامل دخيل معرفي مي‌کنيم. اول کيفيت مصالح، دوم رفتار خاک زير سازه. در شرکت ما تجهيزاتي وجود دارد که مي توانيم تا عمق 1000 متري زير زمين را نيز حفاري اکتشافي انجام و نمونه هاي معرفي خاک و سنگ تهيه کنيم و بستر زمين و خاک را بررسي کنيم. آزمايشات ما بسته به اهميت سازه متفاوت است. همواره تلاش مي کنيم در آزمايشگاه‌ها به نحو مطلوب در هر بخش بهترين عمکرد را داشته باشيم.

مشکلاتي که بر سر راه کيفي شدن پروژه‌هاي کشور وجود دارد به نظر شما چيست؟

بر سر راه کيفي شدن موانع زيادي وجود دارد. ابتدا بايد به تائيد صلاحيت خود آزمايشگاه ها توجه داشت. اگر آزمايشگاه‌ها ارزيابي نشوند و با آزمايشگاه‌هاي ناتوان برخورد نشود اقدامات بعدي نيز بي اثر خواهد بود. ما معتقديم بايد نظارت ساليانه بر آزمايشگاه‌هاي سراسر کشور وجود داشته باشد. اگر يک شرکت ابزار کار و تجهيزات مناسب و کاليبره نداشته باشند و از توان و دانش فني لازم برخوردار نباشد، چطور مي تواند عملکرد خوبي داشته باشد؟

 با توجه به رسالت شرکت شما، لطفا بفرمائيد در مورد سيل اخير چه اقداماتي انجام شده است؟ 

ما اخيرا توافقي با وزارت راه و شهر سازي براي در اختيار گذاشتن اطلاعات لازم براي احداث و باز سازي ابنيه، راهها و پل‌ها و پروژه هاي تخريب شده از جمله مطالعات ژئوتکنيک ساختگاه ها داشتيم.

در مورد راه‌ها در بخش ساخت و نگهداري مطالبي را لازم ميدانم اشاره کنم. قبل از موضوع تعمير و نگهداري بايد به مطالعات دقيق پيش از احداث پروژه‌ها اهميت زيادي داد و براساس آن عمليات اجرايي را انجام دهيم . مناطق از نظر سردسيري يا گرمسيري،  کم بارش و پر بارش بررسي شوند.  شرايط مطالعات و اجراي پروژه‌ها و نگهداري آنها با يکديگر متفاوت هستند. ممکن است شما پل بسازيد اما بر اساس استاندارد سازه پل را نگهداري نکنيد و اين باعث تخريب آن در بلاياي طبيعي خواهد شد. گام سوم اقداماتي است که در دوره بهره برداري بايد انجام شود. از آنجا که ما مطالعات ژئوفيزيک را راه اندازي کرديم مي توانيم خدمات مناسبي را ارائه کنيم.

براي پل‌ها، سدها و همچنين راه‌ها دوره‌ نگهداري و ارزيابي و اقدامات مشخصي تعريف شده و بسيار مهم هستند. به عنوان مثال در راهها اگر طي ساليان آسفالت ترک خورده باشد و رسيدگي نشود، پس از بارندگي و يخ زدگي آسفالت تخريب ميشود و ترک کوچک سطحي تبديل به خرابي روسازي و آسفالت مي‌شود.

ما ابزار خدمات مورد نياز در حوزه مشاوره مهندسي را دارا هستيم. به جرات مي گويم با توجه به قدمتي که داريم از لحاظ تجهيزات و نيروي انساني چيزي کم و کسر نداريم. همچنين نگاه به آينده نيز داريم. به عنوان نمونه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي علاقمند است  در هر لحظه شرايط راه‌هاي کشور را ارزيابي و بررسي کند، خرابي‌ها را بشناسد و مطلع باشد براي ترميم آسيب‌ها چه مقدار اعتبار نياز دارد. ما بايد آماده پاسخويي به اين نياز باشيم.

آيا با کمبود تجهيزات روبرو هستيد؟

تجهيزات جديد ما  جواب گوي نيازهاي فعلي ما مي باشد. به عنوان نمونه يکي از تجهيزات مدرن ما اسکنر سطح جاده، با سرعت 100 کيلومتر در ساعت مي‌تواند خرابي‌هاي 19 گانه را اسکن و گزارش کند. در اين حالت مي توان براي اصلاح عيوب برنامه ريزي و اقدام کرد. در پايان بايد بگويم ما با تجهيزاتي که در اختيار داريم مي توانيم تمام خدمات لازم را بصورت کامل به مشتريان و کارفرمايان ارائه کنيم و جاي نگراني در هيچ کدام از پروژه‌ها نيست.

نگاه شما به عنوان يکي از متوليان کيفيت در پروژه هاي عمراني کشور به موضوع کيفيت چه در حوزه هاي برون سازماني و مشتري مداري و چه درون سازمان چيست؟

شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک به عنوان متولي اصلي در حوزه کنترل کيفيت سازه ها، مصالح ساختماني و پروژه هاي عمراني خود را ملزم به اجراي کامل نظام مديريت کيفيت جامع يا TQM مي داند.

بر اساس همين تفکر رويکرد شرکت در طي سال هاي گذشته  استقرار و بهره گيري از استاندارد هاي مديريت کيفيت همچون ISO:9001 بعنوان يک استاندارد پايه و ISO:17025 به عنوان استاندارد تخصصي آزمايشگاهي با هدف حفظ و ارتقاء کيفيت خدمات آزمايشگاهي خود بوده است.

علاوه بر آن تمرکز بر الگوي تعالي سازمان EFQM ، بعنوان يک سيستم اثر بخش و تاثير گذار در ارتقاء فرايند ها، رضايتمندي کليه ذينفعان و کيفيت خدمات در دستور کار شرکت مي باشد.

علت اصلي توجه شرکت به مقوله کيفيت را مي توان اثرگذاري خدمات آزمايشگاهي اين شرکت بر فعاليت هاي عمراني دانست به بيان ساده تر در فرايند انجام هر فعاليت  عمراني 3 محور اصلي طراحي، ساخت و نگهداري حائز اهميت مي باشد و هر ميزان که در اين محور ها از کيفيت بالاتر برخوردار باشيم ميزان طول عمر پروژه ها و ماندگاري آنان افزايش يافته و هزينه هاي نگهداري پروژه هاي عمراني کشور کاهش خواهد يافت.

به عبارت ديگر آزمايشگاه فني و مکانيک خاک با نظارت بر طراحي فعاليت هاي عمراني و تهيه گزارشات لازم و انجام آزمايشات و آزمون هاي دقيق مطابق با استانداردهاي ملي و بين المللي بر روي مصالح و سازه ها و کنترل و نظارت بر فرايند نگهداري پروژه ها با بهره گيري از اصول مديريت کيفيت جامع) (TQM قادر به افزايش سهم فعاليت هاي عمراني در توليد ناخالص ملي (GNP)خواهد بود.

اگر بخواهيم اهميت ونقش مديريت کيفيت جامع را بخصوص در پروژه هاي عمراني کشور   تشريح نمائيم، مي بايستي نگاهي به سهم بودجه عمراني در سال هاي گذشته داشته باشيم .

طبق آمار هاي موجود در طي 10 سال گذشته بطور متوسط 18% از بودجه عمومي دولت به پروژه هاي عمراني اختصاص يافته است که اين رقم در بودجه سال 1398 حدود 62 هزار ميليارد تومان است و از اين مقدار به طور متوسط 25 درصد به هزينه هاي تعمير و نگهداري جاده ها تخصيص مي يابد که رقم قابل توجه اي است و طبيعي است هر ميزان بتوان طول عمر و ماندگاري پروژه هاي عمراني از جمله راه ها را افزايش داد و ميتوان صرفه جويي قابل توجه اي را ايجاد نمود.

به عنوان يک نمونه  عيني ميتوان به متوسط طول عمر آسفالت در مقايسه با کشور هاي اروپايي اشاره نمود که در ايران مي باشد.

شايد يکي از علت هاي اصلي بالا بودن هزينه هاي نگهداري و تعميرات پروژه هاي عمراني را ميتوان در فقدان و يا ناکارآمدي نظام مديريت کيفيت جامع و بطور مشخص سيستم تضمين کيفيت جستجو نمود.

شرکت آزمايشگاه فني و مکانيک خاک با برخورداري از تجهيزات و نيروي انساني متخصص و دانش فني انباشه و سازماني و اعمال نظام مديريت کيفيت جامع ميتواند کمک موثري در اين حوزه داشته باشد. به همين منظور استراتژي و برنامه شرکت در افق برنامه ششم توسعه کشور تاکيد بر ارتقا کيفيت خدمت و اعمال سيستم تضمين کيفيت در کليه پروژه ها مي باشد.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.