گزارش جلسه 28 کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران 23دی 98

0

در عصر فنّاوری و در دنیایی که رفاه و کیفیت حرف نخست را می‌زند نمی‌توان از سلیقه و احترام به آن و توجه به آن گذر کرد. امروز در دنیای تنوع و گوناگونی و انباشت تولیدات و محصولات غذایی وزندگی شرط اول قدم آن است که به نیاز مصرف‌کننده پاسخ داده شود. فشار اقتصادی و در پی آن کاهش مصرف محصولات غذایی به‌ویژه لبنیات، غذا هراسی ناشی از تبلیغات منفی علیه صنایع تولید محصولات غذایی همه و همه باعث شده است امروز تولیدکنندگان به‌ویژه در این حوزه به دنبال ارائه کیفیت و از همه مهم‌تر پاسخ به باورهای مردمی در حوزه صنعت لبنیات باشند.

بیست و هشتمین جلسه کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با حضور مدیران و کارشناسان حوزه کیفیت شرکت های صنایع غذایی در تاریخ 23 دی 98 در محل انجمن مدیریت کیفیت ایران با موضوع پویش باور‌های مردمی در کیفیت محصولات غذایی برگزار شد.

در ابتدا آقای دکتر دبیریان ضمن خیر مقدم به اعضا نسبت به تغییرات جدید هیات مدیره انجمن و همچنین برگزاری جلسات کارگروه غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با هدف توسعه کیفیت در صنایع غذایی توضیحاتی را ارائه کردند و در ادامه از آقای دکتر خاتمی مقدم نایب رئیس انجمن غذایی ،دارویی مازندران به جهت ایجاد پویش کیفی محصولات غذایی که هدف اصلی دست اندرکاران با راه اندازی این پویش اجتماعی، آگاهی بخشی به شهروندان و اطلاعات علمی وکاربردی به مصرف کنندگان در حوزه مصرف صنایع غذایی به خصوص لبنیات ودورشدن از باورهای غلط غذایی مردم است توضیحاتی را ارئه دهند.

آقای دکتر اسماعیل خاتمی مقدم نائب رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران به اهداف تشکیل پویش مردمی کیفیت محصولات لبنی در استان مازندران اشاره کرد و گفت: پیشگیری از یک اتفاق ناخوشایندی غذاهراسی نسبت به محصولات صنایع غذایی در جامعه که متاسفانه به شکل‌های مختلف را درمیان مردم ترویج داده می‌شود، در قالب این پوشش پیگیری و آگاهی سازی خواهد شد.
او با بیان اینکه هم اکنون حدود ۳۰ درصد مصرف مردم از تولیدات صنایع غذایی و ۷۰ درصد دیگر خارج از این صنعت در دسترس مردم است، افزود: متاسفانه باور‌هایی که به واسطه تولیدات صنعتی درمیان مردم شکل گرفته و تهدید کننده سلامت آنان شکل گرفته که باید این نگاه و فرهنگی که قالب شده از میان برداشته شود.
خاتمی مقدم گفت:در قالب این پویش و در گام نخست، ۱۰ گروه صنایع غذایی پرمصرف شهروندان معطوف شده و درهمین راستا حدود ۱۲۰ باور مردم دراین گروه شناسایی، گردآوری و کارشناسان صنایع غذایی، محققان و استادان دانشگاه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نائب رییس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران افزود: پس ازشناسایی مواردی که صرفا به عنوان باور‌های غلط غذایی بوده، شناسایی و کارشناسان حوزه صنعت غذا، نسبت به محتوا سازی مناسب با همان گروه غذایی برای شهروندان اقدام خواهند کرد.
خاتمی مقدم ابراز امیدواری کرد، که پویش باور‌های مردمی درکیفیت محصولات لبنی با درخواست و حس نوع دوستی برخی از فعالان حوزه صنعت غذا در راستای افزایش سلامت عمومی شهروندان شروع شده و هدف نهایی آن ترویج درمیان قشر‌های مختلف مردم و دوری از برخی عادت‌ها و باور‌های نادرست غذایی شهروندان است.

آقای حیدری دبیرانجمن ضمن تشکر از فعالیت های بعمل آمده از پویش باورهای مردمی با بیان اینکه تاکنون تلاش‌های زیادی برای اعتماد سازی مردم به محصولات صنعتی تحت نظارت استاندارد انجام شده است، همچنان نشر اطلاعات نادرست سبب شده مردم به سمت صنایع غذایی سالم و با کیفیت کمتر گرایش داشته باشند.لذا در این رابطه انجمن مدیریت کیفیت ایران آمادگی برگزاری نشست و یا میزگردی تخصصی با موضوع پویش باورهای مردمی در حوزه کیفیت صنایع غذایی را دارد.

در ادامه اعضای کارگروه با تاکید بر تدوین خط مشی انجمن و تعیین زمان ارائه آن، کنترل قیمت با بهبود کیفیت محصول، برند محصول، سیستم های کیفیت و مشخص نمودن خط مشی انجمن که کدام یک از موارد مطروحه مورد نظر است را مطرح و توضیحاتی در این زمینه ارائه دادند .

در خاتمه آقای دکتر دبیریان به نمایندگی از انجمن مدیریت کیفیت ایران از آقای دکتر خاتمی مقدم و همکاران ایشان به پاس زحمات انجام شده در ایجاد پویش کیفیت محصولات غذایی تقدیر و تشکر نمودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.