کیفیت توسعه می آفریند

0

توسعه همه جانبه هر جامعه ای در گرو ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی  است ، غلبه سیاست در ایران بر همه شئونات اجتماعی و فرهنگی و البته اقتصادی موجب خسارت های بزرگی برای کشور شده است ، این روند سواری کشیدن سیاست بر گرده همه عوامل توسعه موجب شده تا هر وقت در مورد کیفیت صحبت می کنیم ، فشار تحریم ها و تورم و مشکلات تولید زودتر بر ذهن غلبه کند .

توسعه هر جامعه ای در گرو تعهدی است که تولید کنندگان و ارایه دهندگان خدمات در آن جامعه به کیفیت محصولاتشان دارند، و این مهم به دست نمی آید مگر به توسعه رقابت و ایجاد اکوسیستمی که در آن خلاقیت و نوآوری و کیفیت ارج ببیند و بی کیفیتی خریداری نداشته باشد .

لاتاری خودروسازان و ثبت نام میلیون ها نفر برای بردن در این لاتاری ملی ، نمونه بارز به گروگان گرفتن اقتصاد و کیفیت توسط سیاست کاران است . سیاست جایگزینی واردات محکوم به شکست است و هرگز موجب توسعه نخواهد شد و سیاست توسعه صادرات راهکار اصلی توسعه همه جانبه کشور است  ، توسعه کیفیت کالاهای صادراتی با هدف توسعه صادرات به کشورهای همسایه ، راهکار اصلی قابل پیشنهاد است .

این راهکار می تواند با توسعه سیستم های مدیریت کیفیت در شرکت های ایرانی قابل انجام باشد ، انجمن مدیریت کیفیت ایران خود را متعهد می داند در ارزیابی سیستم های مدیریت کیفیت شرکت‌های صادراتی همراهی کند و ارایه خدمات ارزیابی در کلاس جهانی را سازمانی نماید .

اوج گرفتن مشکلات کشور به جهت تحریم  لزوم صادرات محصولات غیر نفتی و خدمات را تشدید کرده است و مشتریان کالاها و خدمات ایرانی فقط با درک و احساس کیفیت کالای ایرانی حاضر به جایگزینی این کالا با رقبای قدرتمند منطقه ای و جهانی هستند . این وظیفه همه ما مدیران کیفیت است که با ایجاد نظام های سخت گیرانه پیش گیری از خطا و کنترل کالاهای معیوب به وظیفه ملی خود جهت ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان کشورهای مقصد صادرات بکوشیم

مشکلات سیستمی در حوزه کیفیت با هزینه های مستقیم اندک و آموزش فراوان کارکنان قابل پیاده سازی است.توسعه آموزش های آنلاین موجب کاهش شدید هزینه های آموزشی گشته است که انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز بسته های آموزشی هیجان انگیزی در بسترهای آنلاین ارایه خواهد نمود و در همین راستا تفاهم نامه مهمی با موسسه آموزشی اتاق تهران منعقد شده است .

ارتباطات پساکرونایی تاثیر شگرفی بر ماموریت و نحوه فعالیت تشکل ها گذاشته و خواهد گذشت از همین رو راه اندازی مرکز پژوهش های انجمن مدیریت کیفیت ایران با هدف ارایه خدمات تخصصی به صنایع و خدمات کشور در حوزه کیفیت راه اندازی شده است ، از همه اعضا انتظار می رود مجری یا مشتری این پژوهش ها باشند .

شبکه متخصصین مدیریت کیفیت و تعیین صلاحیت حرفه ای مدیران کیفیت از مهم ترین فعالیت های جدید انجمن است که موجب ارتقای دانش و توانمندی های کارشناسان مرتبط با مدیریت کیفیت خواهد شد و امیدواریم با توسعه فعالیت های مجازی کمبودهای ارتباطاتی را جبران کنیم و خدمتگزار همه اعضا در پیشبرد اهداف نهضت توسعه کیفیت باشیم

انجمن مدیریت کیفیت ایران که در تنظیم سیاست های توسعه کیفیت صادرات نقش محوری داشته است ، هم اکنون با تکیه بر صدها متخصص کیفیت در کشور که سالهاست شبکه سازی شده اند در این مسیر سخت همراه همه تولید کنندگان محصولات و خدمات ایرانی بوده و می تواند توانمندسازی  بنگاه ها را بر عهده گیرد که امید داریم از این برهه حساس کنونی که گویا بی انتها است عبور کنیم .

به امید سرافزاری کشور عزیزمان در عرصه تولید محصولات باکیفیت

 

دکتر فرشید شکرخدایی ؛نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.