کارگروه اخلاق و فرهنگ سازمانی در انجمن مدیریت کیفیت ایجاد شد

0

انجمن مدیریت کیفیت ایران به منظور ارتقای اخلاق كسب و كار، اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی در بنگاه های اقتصادی كشور و نهادینه شدن آن به منظور كمك به توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی كشور و در راستای اجرائی شدن این مفاهیم ، کارگروه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی را در انجمن مدیریت کیفیت ایران ایجاد  نمود.

اهداف انجمن

ارتقای فرهنگ اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی و روش‌های تحقق آن در صنعت و خدمات کشور و نهادینه شدن آن‌ها در راستای کمک به توسعه اجتماعی، اقتصادی، علمی و تکنولوژی بنگاه‌های اقتصادی اعم از کوچک و بزرگ، صنعتی و خدماتی، دولتی و غیر دولتی، تشکل‌های اقتصادی، موسسات غیرانتفاعی و سازمان‌های مردم نهاد کشور.

ارتباط اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی(چگونگی)

اگر فرهنگ سازمانی با هدف بهبود عملکرد کلی سازمان و تداوم موفقیت آن تنظیم شود، این فرهنگ باید به نوعی یک مزیت رقابتی راهبردی(استراتژیک) را برای کسب وکار مربوطه فراهم کند؛ از سوی دیگر، اعتقادات و ارزش‏های متناسب با فرهنگ مربوطه را به‏طور گسترده‏ای به کارکنان انتقال دهد؛ علاوه بر این، چنین فرهنگی باید از جانب کارکنان نیز به‏طور کامل حمایت شود. یک فرهنگ قوی می‏تواند مزایایی، مانند افزایش اعتماد، همکاری، کاهش اختلاف نظر و توانایی گرفتن تصمیمات کارآمدتری را برای اعضای سازمان به همراه داشته باشد از طرفی درک جایگاه و اهمیت اخلاق در کسب و کار باعث می‏شود تا شرکت‏ها و سازمان‏ها در مسیر درست خود قرار گیرند و مراحل پیشرفتشان را با ثبات طی کنند. اخلاق کسب وکار می‏تواند ظرفیت‏هایی بر ای حل وفصل موضوعات فوق فراهم آورد. کاربرد فلسفه اخلاق بعد دیگر از قلمرو اخلاق کسب وکار را می‏پوشاند. اینها اصول و یا قواعدی هستند که برای تشخیص خوبی یا بدی کسب وکار مورد استفاده قرار می‏گیرند و از طریق خانواده، محیط‏های آموزشی و جامعه کسب می‏شوند. نتایج نشان داد که اگر سازمان بتواند نقاط قوت افراد را شناسایی کرده و در آن‏ها از طریق دادن پاداش‏های معنوی و مادی ایجاد علاقه به وجود بیاورد و از طرفی دیگر محیطی را فراهم کند که افراد به یکدیگر احترام گذارند و مدیر نیز عملکرد خوب کارکنان را منصفانه و با استفاده از انواع برنامه‏های انگیزشی پاسخ دهد، در این صورت قطعا بر اخلاق کسب و کار تاثیر مثبتی خواهد داشت.

همان‏گونه که در ابتدا در تعریف فرهنگ در استاندارد ایزو 9004 ویرایش 2018 بیان شد؛ فرهنگ به عنوان مجموعه‏ای از باورها، تاریخچه، اخلاق، رفتار مشاهده شده و نگرش­های مرتبط با آن است که به همراه سه مولفه دیگر شامل ماموریت، چشم‏انداز و ارزش‏ها هویت سازمان را شکل می‏دهد. به عبارتی اخلاق و فرهنگ سازمان با طرح موضوعاتی از قبیل اینکه سازمان کیست؟ چه انتظاری از آن می‏رود؟ و در واقع شناختی که از سازمان وجود دارد در ارتباط است. در مجموع هویت سازمانی یک فرآیند مداوم است که مانند گفتگو بین خود سازمانی(که توسط اخلاق و فرهنگ آن بیان می شود) و برداشتی که توسط ذی‏نفعان کلیدی ارائه می‏شود(تصویر سازمان نزد ذی‏نفعان)، ایجاد می‏گردد.

هدف و ضرورت ایجاد کارگروه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی در انجمن مدیریت کیفیت ایران

با توجه به مطالب فوق و اینکه در چند سال گذشته شاهد نقصان زیادی در رعایت اصول اخلاقی و قانونی در کسب و کارها از سوی سازمان‏ها بوده‏ایم، همچنین ضرورت پرداختن به موضوع فرهنگ سازمانی به دلیل تاثیرگذاری ناگسستنی این دو، دانستن وضعیت موجود فرهنگ و اخلاق کسب و کار(آگاهی و درک فرهنگ اخلاقی در سازمان‏ها) و همچنین شناسایی عوامل تأثیرگذار بر نگرش اخلاقی و دیدگاه‏های صاحبان کسب و کار و سایر ذی‏نفعان از جمله مشتریان، مصرف‏کنندگان، پیمانکاران، جامعه و …،  هدف کلان از ایجاد کارگروه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی است.

شرح مسئولیت‏های کارگروه

  • تدوین راهبردها و برنامه‏های عملیاتی و اجرایی درباره توسعه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی
  • شناسایی و ترغیب و تشویق صاحب‏نظران و پژوهش‏گران و مدیران و کارکنان بنگاه‏های اقتصادی برای مشارکت در توسعه و ارتقای اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی.
  • تعامل و همکاری با سایر کارگروه‏های مرتبط در انجمن و نهادهای اجرایی، علمی، پژوهشی، تولیدی و خدماتی در زمینه تدوین، طبقه‌بندی و کاربرد استانداردهای مرتبط با اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی.
  • انجام امور پژوهشی در مورد تعیین مبانی، ابعاد و معیارهای موثر در ایجاد، حفظ و توسعه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی برای حوزه‌های مختلف صنعتی و خدماتی.
  • تهیه/جمعآآورآوری‏آوری محتواهای آموزش و مهارتی در باب اخلاق و فرهنگ سازمانی با تکیه بر ضرورت های آینده نگرانه و انتشار آن‏ها از طریق ایجاد ارتباط سازنده با رسانه‌های جمعی.
  • برگزاری نشست، گردهمایی‌ و همایش در توسعه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی.
  • طراحی مکانیزم‏های ارزیابی تعیین سطح بلوغ فرهنگ و اخلاق در سازمان‏ها و ارائه راهکارهای مناسب.
  • ارائه خدمات ارزیابی، مشاوره‌ای، آموزشی و پژوهشی مرتبط با توسعه اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی.
  • استانداردسازی نظام مدیریت اخلاق کسب و کار.
  • طراحی مدل ارزیابی اخلاق کسب و کار و فرهنگ سازمانی.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.