پیام دبیر انجمن مدیریت کیفیت به مناسبت روز ملی کیفیت

کیفیت پیش نیاز توسعه در کشور

0

کیفیت پیش نیاز توسعه در کشور/

در عصر حاضر و در دنیای پررقابت امروز، کیفیت معنایی بس ژرف تر و دامنه ای بس بسیط تر از مرغوبیت داشته و مسایل متعددی از جمله چرخه حیات محصول، اثرات زیست محیطی، سلامتی و بهداشت مصرف کنندگان و محیط زیست، تامین خواسته مشتریان، ارزانی و فراوانی، خدمات بهینه قبل  و پس از فروش و حتی اخلاق حرفه ای و کسب و کار را در بر می گیرد. و قطعا، زمینه ساز تحقق اهداف موفقیت پایدار است که نیاز اولیه آن خلاقیت، نوآوری و مرکز ثقل آن توجه به کیفیت و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان است.

حال که به حول و قوه الهی، کشور عزیزمان ایران در مسیر نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و دست یافتن به آنچه استحقاق آن را دارد ضمن تحریم های موجود ، نهضت کیفیت در این مرز و بوم شکل گرفته و زمینه ساز شکوفایی اقتصادی را علی رغم تمامی مشکلات و سختی های پیش رو فراهم سازد. قطعا توجه ویژه به کیفیت محصولات ایرانی و مدیریت کیفیت و بهره وری در عرصه تولید و خدمات عامل مهمی برای تسری و تسریع این نهضت مهم و ثمربخش خواهد بود.

در این مسیر بر تمامی فعالان اقتصادی اعم از مسئولان، صنعت گران و ارائه دهندگان کالا و خدمات، فرض و واجب است که با پیوستن به نهضت ملی کیفیت،گامی جدی در نیل به سربلندی ایران اسلامی بردارند و با رویکرد آفرینش آینده در جهت توسعه پایدار و متوازن کشور حرکت نمایند.

در این راه صعب و صد البته صحیح، مهم ترین ابزار معماری آینده ای شگرف برای کشور، توسعه کمی و کیفی بنگاه های اقتصادی موفق و کارآمد است و بنگاه های اقتصادی بدون گذر از مرحله ارتقاء کیفیت محصول (اعم از تولیدی و خدماتی) و توجه به رضایتمندی متوازن ذینفعان خود، خصوصا مشتریان و نیز داشتن برنامه و هدف مشخص و ابزارهای مدیریتی خصوصا مدیریت کیفیت و استانداردسازی پایدار موفق نخواهد بود. با توجه به اهداف مهمی که در لایحه برنامه ششم توسعه کشور برای رشد تولید و رشد درآمد و بهره وری و به خصوص رشد صادرات کالاهای غیر نفتی پیش بینی شده است تحقق اهداف مزبور بدون ارتقاء کیفیت کالا ها و خدمات داخلی در سطح رقابت با تولیدات و استانداردهای خارجی امکان پذیر نخواهد بود.

متاسفانه در برنامه های توسعه اصلا مبحث کیفیت مورد توجه قرار نمی گیرد چه برسد به مدیریت کیفیت و ارزیابی مدیریت کیفیت. یکی از معضلات ریشه ای که در کشور با آن مواجه هستیم عدم توجه به مباحث کیفیت است که در حوزه های مختلفی همچون آموزش، تولید و خدمات معانی متفاوتی دارد. اصل موفقیت پایدار سازمان ها وابسته است به این که محصولشان با کیفیت بوده و مشتریان و مصرف کنندگان راضی باشند. این بسیار مهم است که در تهیه و تدوین برنامه توسعه هم باید به توسعه کمی توجه داشت و هم به توسعه کیفی. حال سوال این است که آیا به توسعه کیفیت در برنامه ها بها داده ایم؟ متاسفانه جامعه ما جامعه ای کمی است نه کیفی. با اینکه مدیران و مسولان از کیفیت هم سخن به میان آورند اما متوجه نیستند که ارتقاء کیفیت هم مسیری دارد که باید برای آن برنامه ریزی کرد. متاسفانه تا کنون در هیچ یک از برنامه های توسعه به این موضوع به صورت کامل و یکپارچه پرداخته نشده است. بالطبع ما هم انتظار نداریم که موضوع ارزیابی کیفیت در همه امور کشور از جمله برنامه های توسعه ای مورد توجه قرار بگیرد.

امیر حیدری دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.