وجدان كیفیت و تعهد مسئولانه ضامن كیفیت تولید و خدمات

0

دکتر فرشید شکرخدایی؛نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران

 

ارتقای كیفیت تولید و ارائه خدمات مستلزم وجدان كیفیت و تعهد مسئولانه است واقعیت اینكه بحث كیفیت در دنیا از كالا شروع و بعد ها به سمت خدمات گسترش یافته است.

بخش وسیعی از اقتصاد دنیا برای مثال در كشور آمریكا ۸۰ درصد و در ایران ۶۰ درصد خدمات تولید ارزش می كند.

مفهوم كیفیت در خدمات با بقیه حوزه ها كمی متفاوت و در عین حال اندازه گیری كیفیت در این حوزه نیز خیلی پیچیده تر بوده چون چیزی كه قابل لمس باشد در بسیاری از خدمات دریافت نمی شود بلكه بیشتر یك احساس است.

بطوركلی در سیستم های مدیریت كیفیت بحث تعهد مدیریت به عنوان نخستین خواسته استاندارد مطرح است چرا كه تا مدیران ارشد و صاحبان بنگاه ها به موضوع كیفیت تعهد نداشته باشند به یقین كیفیت شكل نخواهد گرفت.

باید توجه داشت که وجدان در تولید محصول، ارائه خدمات و بسیاری موارد دیگر ترجمه ای از پایبندی به مسئولیت نیست، و این موضوع مربوط به بخش اخلاقی حوزه كیفیت است.

اخلاق قسمتی از فرهنگ جامعه را می سازد، اخلاق مجموعه ای از باید ها و نبایدهاست كه مردمان ایران زمین همواره در طول تاریخ به این موارد پایبند بوده اند.

برای مثال پرهیز از كم فروشی در فرهنگ ایرانی و مكتب اسلام موضوع بسیار ریشه دار و عمیق و همینطور تقلب و غش در معامله از مباحث سنتی و قدیمی در بازار و كسب و كارهای ایرانی بوده كه متاسفانه با موج صنعتی شدن و تولید انبوه قسمتی از این موضوع تحت شعاع قرار گرفته است.

اگر همه بخش نامه ها، آئین نامه ها و نظام های مدیریت كیفیت در اختیار باشد ولی درون تولیدكننده و ارائه كننده خدمات وجدان نسبت به كیفیت وجود نداشته باشد به یقین اخلاقی عمل نخواهد شد.

منبع:نشریه مدیریت کیفیت(انجمن مدیریت کیفیت ایران)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.