هوش مصنوعی و چگونگی بهبود کیفیت و بهره وری در شرکت های تولیدی

0

در این مقاله قصد داریم تا به تعریف هوش مصنوعی بپردازیم و کاربرد آن در افزایش بهره ­وری و کاهش برخی ریسک­های مهم در صنایع تولیدی را مشخص نمائیم. یک سازمان مدرن بر تضمین کیفیت با توجه به کارایی و قابلیت اطمینان کل متمرکز شده است. نقش و اهمیت جریان اطلاعات و مکانیزم تصمیم­گیری صحیح و سریع در تولید یا ارائه خدمات در رابطه بین زیر سیستم­های عملیاتی و مدیریتی مهم می­باشد. مشاهده سیستمی از یک سازمان مدرن تحمیل کننده ارزیابی بدون ابهامی از عناصر و اجزای آن می­باشد. به طوری که در کتاب هوش مصنوعی در مدیریت سازمان­های مدرن نوشته­ی ماریوس مالس زاک و پیوتر زاسکورسکی با تأکید بر تکنیک­های هوش مصنوعی و به کارگیری آن در فرآیندهای ارزیابی به نتایج عملکرد آن در جهت بهره‌برداری از سازمان‌­های مدرن فرایندگرا که موجب افزایش بهره‌وری و انعطاف‌پذیری سازمان‌­ها می‌­شود، پرداخته است.  در این کتاب، هوش مصنوعی را به عنوان یکی از مهم­ترین موضوعات مطرح شده در زمینه مدیریت عنوان کرده است که با ظهور سیستم­های خبره، جهش و تحول عظیمی را در مدیریت سازمان­ها ایجاد نموده است. با نفوذ هوش مصنوعی در سازمان­ها، می­بایستی به شناخت این علم نوظهور که برای بقاء و پیشرفت سازمان­های کوچک و بزرگ امری لازم است، پرداخته شود.

اکنون و در عصر حاضر بسیاری از سازمان­ها متوجه شده اند که سیستم­های هوش مصنوعی می­تواند برایشان بازدهی زیادی را به همراه داشته باشد. و بکارگیری هوش مصنوعی که امری اجتناب ناپذیر است، یکی از مهم­ترین روش­های کسب مزیت رقابتی برای هر سازمانی می­باشد در واقع سازمان­ها بدون استفاده از هوش مصنوعی امید چندانی به بقاء و رشد ندارند.

تعاریف مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد، هوش مصنوعی که به اختصار AI نامیده می­شود، یک جنبه مهم و تاریک علم کامپیوتر است و هدف برنامه نویسان هوش مصنوعی نیز آفریدن تفکر است. یک تعریف کلی از هوش مصنوعی می­تواند، سیستم­هایی که مانند انسان فکر می­کنند، سیستم­هایی که مانند انسان عمل می­کنند، سیستم­هایی که عقلانی فکر می­کنند و سیستم­هایی که عقلانی عمل می­کنند دانست که سعی در درک ذات هوش و تولید یک دستگاه هوشمند جدید دارد که روش مشابهی مانند هوش انسانی دارد ،در واقع به نوعی اطلاعات، آگاهی و تفکر انسان را شبیه سازی می­نماید.

مدیران با توجه به پیشرفت­های هوش مصنوعی و استفاده روز افزون از تکنیک­های هوش مصنوعی دریافته اند که کامپیوتر و متعلقات آن، آنان را قادر می­سازد تا در مقابل رقبا بهتر عمل کرده و برای بقاء سازمان بکوشند و زمانی که سبک تولید سنتی دچار رکود شده راهکارهای هوش مصنوعی، سازمان را از خطر حذف شدن در عرصه رقابت حفاظت می­نماید.

در کشورهای پیشرفته و صنعتی بر این باورند که کارخانه­های هوشمند که پایه و اساس آن ها استفاده از تکنولوژی­های دیجیتال و هوش مصنوعی می­باشد باعث افزایش چشمگیر بهره­وری و توانمند سازی کارکنان در جهت کار هوشمندانه شده است. برآورد­های Accenture  و  Frontier Economics نشان می­دهد که تا سال 2035 فناوری­های مبتنی بر هوش مصنوعی تا 40% باعث افزایش بهره­وری نیروی کار می­شود که توانسته برای صنایع در حوزه­های مختلف، افزایش چشمگیری در تولید نیز به همراه داشته باشد به طور مثال می­توان از هوش مصنوعی در کنترل کیفیت، کوتاه شدن زمان طراحی، کاهش ضایعات تولید، تعمیر و نگهداری، زنجیره تأمین شرکت­های تولیدی و …. استفاده کرد. در واقع، هوش مصنوعی می­تواند نقش مهمی را در بهبود بهره­وری و کاهش برخی ریسک­های مهم در صنایع تولیدی داشته باشد که با دید سیستمی و فرآیندگرا، همین امر می­تواند موجب اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت یک شرکت و حتی بهبود آن در راستای سیاست­ها و خط مشی­های یک شرکت گردد که همواره استمرار در روند تولید، کاهش ریسک، بهبود در روش کار و در کل بهره­وری را مدنظر دارد. حال به برخی از کاربرد­های هوش مصنوعی در صنایع تولیدی در بخش­های مختلف می­پردازیم.

  • تولید

پیاده­سازی و استقرار هوش مصنوعی در فرآیند­های مختلف تولیدی در بین تولید­کنندگان از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است. مطالعات نشان می­دهد که موارد استفاده از هوش مصنوعی در تولید در حال به روز شدن و همگام با تکنولوژی­های روز در حال حرکت است. بخش تولید دارای داده­های تحلیلی است که تجزیه و تحلیل آن برای ماشین­آلات آسانتر است. از آنجا که صدها متغیر مختلف در روند تولید تأثیر گذارند و این تحلیل­ها برای انسان قدری دشوار است استفاده از هوش مصنوعی و مدل­های یادگیری ماشین می­توانند وظیفه سنگین تجزیه و تحلیل داده­ها را انجام دهد. همچنین با شیوع بیماری کرونا تولید­کنندگان زیادی، علاقه­مند به استفاده از  هوش مصنوعی در صنعت شده اند، به طوری که ترس از تعطیل شدن کارخانه­ها و یا کاهش شدید تولید، آن­ها را مجبور نمود تا به پیاده­سازی هوش مصنوعی روی آورند. شکی نیست که بخش تولید پیشرو در استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. به طوری­که تولید­کنندگان از کاهش قابل توجهی در زمان قطع برنامه­ریزی نشده خبر می­دهند که باعث بهبود بهره­وری، کیفیت محصول، ایمنی کارمندان و تولید محصولات جدید و با طراحی بهتر با استفاده از تجزیه و تحلیل­های مبتنی بر هوش مصنوعی می­باشند.

  • تعمیر و نگهداری قابل پیش بینی تولید

شرکت­های تولیدی مجبور به تعمیر مداوم دستگاه­ها و تجهیزات خط تولید می­باشند که این امر هزینه­های زیادی را به شرکت­ها اعمال می­نماید همچنین تأثیر زیادی بر هزینه نهایی هر عملیات تولیدی دارد. به همین علت تولید­کنندگان به دنبال راهکارهایی برای تعمیر و نگهداری قابل پیش بینی می­باشند. از هوش مصنوعی برای چک کردن پیش بینی­ها در رابطه با خرابی­های دستگاه­ها می­توان استفاده کرد به طوری که اجرای تعمیر و نگهداری قابل پیش­بینی، زمان­های توقف کار را کم و عمرمفید باقی مانده ماشین­ها و تجهیزات را افزایش می­دهد.

  • کنترل کیفیت و بازرسی­های خط تولید

از آنجا که مشتریان انتظار محصولات بی عیب و نقص دارند و یکی از سیاست­های مورد نظر در خط مشی کیفیت اغلب شرکت­ها، توجه و درک نیازها و انتظارات مشتریان و بالا بردن رضایت آن­هاست بنابراین یک سازمان در تلاش برای تحویل محصولات بی عیب و نقص به مشتریان خود می­باشد در واقع مشتریان خواستار افزایش کیفیت محصول می­باشند. برخی از تکنولوژی­های هوش مصنوعی مانند Quality 4.0 که شامل استفاده از الگوریتم­های هوش مصنوعی برای اطلاع دادن به تیم­های تولید و کنترل کیفی از خطاهایی است که به احتمال زیاد می­توانند باعث بروز مشکلات کیفیت محصول شوند، وجود دارند.

  • زنجیره تأمین شرکت­های تولیدی

هوش مصنوعی همچنین در شبیه سازی سیستم­های زنجیره تأمین، طراحی و برنامه­ریزی زنجیره تأمین و تحلیل رفتارهای زنجیره تأمین به منظور حل مسائل موجود در زنجیره تأمین استفاده می­شود به طور مثال تکنیک­های ANN، FL، ABS/MAS که کاربرد گسترده ای در زنجیره تأمین دارد، تکنیک Ga برای تصمیم­گیری در مجموعه ای از داده­های بزرگ، تکنیک داده کاوی، تکنیک CBR و تکنیک SVM با توجه به اینکه علاقه مندان زیادی را در این حوزه جذب نموده است. به سرعت تکنیک­های دیگری هم در زنجیره تأمین قابل افزایش و بهتر شدن است تا بتواند جریان تصمیم گیری و چارچوب آن را بهبود دهند.

  • طراحی تولید

طراحان و مهندسان، پارامترهای طراحی را در نرم افزار تولید کننده طراحی وارد می­کنند تا تمام نتایج ممکن را که می­تواند با آن محصول ایجاد شود، فراهم می­کنند. تولید­کنندگان با استفاده از این روش به سرعت هزاران گزینه طراحی برای یک محصول ایجاد می­کنند.

  • پیش بینی قیمت مواد اولیه

همواره برای تولید­کنندگان نوسانات شدید قیمت مواد اولیه یک موضع چالش برانگیز بوده است آن ها مجبورند خود را با قیمت ناپایدار مواد اولیه سازگار نمایند تا بتوانند همچنان در بازار رقابت بمانند. نرم افزارهای هوش مصنوعی در این حالت با دقت و سرعت بیشتری نسبت به انسان قیمت مواد اولیه را پیش بینی می­نماید.

  • تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل داده­ها، استفاده سریع و غیرمتمرکز مجموعه داده­های جمع آوری شده از سنسورها در ماشین ها را فراهم می­کند. تولیدکنندگان برای کاهش زمان تولید، داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می­کنند. تجزیه و تحلیل داده­ها در تولید استفاده­های فراوانی دارد، به عنوان مثال بهبود کیفیت تولید و عملکرد تشخیص علائم اولیه کاهش عملکرد و جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی کارگران از مزایای هوش مصنوعی است.

  • تضمین کیفیت

سیستم­های هوش­ مصنوعی می­توانند تفاوت ها را از خروجی­های معمول با استفاده از فناوری بینایی ماشین تشخیص دهند زیرا بیشتر نقص­ها قابل مشاهده است. هنگامی که کالای نهایی کیفیت پایین­تری از حد انتظار دارد، سیستم­های هوش مصنوعی محصولی که کیفیت مطلوبی ندارد را از سایر محصولات جدا می­کند.

  • مدیریت موجودی کالا

هوش مصنوعی می­تواند بسیار ساده تر از روش­های دیگر تعداد محصولات را شمارش کند و میزان کالای موجود در انبار را شمارش­کرده و آمار دقیقی از کالای موجود ارائه دهد. ابزارهای پیش بینی مدیریت موجودی کالای مبتنی بر هوش مصنوعی نتایج دقیق­تری نسبت به روش­های سنتی ارائه می­دهند. این ابزارها مشاغل را قادر می­سازند تا سطح موجودی کالا را بهتر مدیریت کنند تا احتمال وقوع سناریوهای موجودی در انبار و موجودی آن کمتر باشد.

  • ایمنی

تولید یکی از بالاترین ریسک­ها در بخش­های صنعتی است که با بیش از ۳۰۰۰ مصدومیت عمده وهر ساله ۹ مورد فوتی را گزارش می­دهند، مشارکت ربات­ها در مشاغل پرخطر می­تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا حوادث ناخواسته را کاهش دهند.

  • مدیریت ریسک

هوش مصنوعی می­تواند ابزارها و راه حل­های هوش مصنوعی را برای شناسایی خطرات و انحرافات بالقوه ارائه دهد که ابزاری مؤثر برای مدیریت ریسک است. به لطف توانایی رایانه­های پیشرفته در تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از داده­ها و قابلیت­های پیشرفته در مدیریت ریسک و انطباق، مشاغل می­توانند ریسک­ها را به طور مؤثر و به موقع شناسایی کنند، تصمیمات آگاهانه­تری بگیرند و با ریسک کمتری فعالیت خود را ادامه دهند.

بنابراین می­توان نتیجه گرفت که چگونه شرکت­ها و صنایع تولیدی می­توانند با استفاده از هوش مصنوعی، کیفیت و بهره­وری را با سرعت و دقت بیشتری افزایش دهند و همه مواردی که به آن­ها اشاره شد، مواردی هستند که می­توانند باعث هوشمند شدن کارخانجات و صنایع تولیدی و هماهنگ شدن کلیه بخش­های شرکت­های تولیدی با یکدیگر در جهت بهبود سیستم مدیریت کیفیت و افزایش بهره وری در آن­ها باشند.

 

نام نویسنده: زهرا رجبی،کارشناس تضمین کیفیت شرکت رسا لوله پاسارگاد

منبع: نشریه کیفیت و مدیریت شماره 33 فصل بهار 1401

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.