هوش مصنوعی و انقلابی بزرگ در کیفی‌سازی بنگاه‌های اقتصادی

0

فرزین انتصاریان گفت: با بهره‌گیری از هوش مصنوعی انقلاب بزرگی در عرصه مدیریت کیفیت بنگاه‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با حضور در خبرگزاری آنا به تبیین موارد مهمی از نقاط ضعف و قوت و جنبه‌های قابل اجرا در راستای افزایش سهم مدیریت کیفیت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور پرداخت که بخش اول این نشست تخصصی را در ادامه می‌خوانید.

 

آنا: یکی از تعیین کننده‌های بحث کیفیت، نوآوری است. سال‌های اخیر در رابطه با تعیین کیفیت کالاها، خدمات و حتی رتبه‌بندی برخی از سازمان‌ها ماهیت کیفیت و نوآوری در این بخش چگونه ارزیابی می‌شود.

انتصاریان: یکی از مباحث مهم در ایجاد کیفیت، حوزه نوآوری و خلاقیت است. انتظارات و تکنولوژی در حال تغییر هستند و هر کدام از موارد پیام می‌دهد که باید تغییرات با سرعت و با شرایط روز منطبق شود؛ این اتفاق صرفا در محصول نیست و در فرآیند نیز قابل اجراست و از همه مهمتر در حوزه ماهیت سازمانی نیز قابل دسترسی است، پس سازمان باید سریع باشد؛ یعنی چابک و با شرایط در حال تغییر با سرعت تطابق داشته باشد. اگر این‌ها را نداشته باشید، کار مدیریت کیفیت به خوبی انجام نمی‌شود.

بررسی چنین مطالبی را به عنوان فاجعه در اندازه خودم نمی‌بینم، زیرا بررسی این مبحث حضور متخصصان مختلف را می‌خواهد به خصوص بنگاه‌هایی که نحوه عملکرد و کیفیت محصول و خدمات آن‌ها مشخص هست. بنگاهی که هدف مشخص دارد و به عنوان اولین پایه، نیت پایدار دارد. نیت به عنوان نهاد اولیه‌ای است که مجموعه را پایدار می‌کند، اما بنگاهی که در شرایط تغییر می‌کند پایداری نیز در آن نیست. نکته دوم این است که اگر عاملیت داشته باشیم و کار خاصی انجام دهیم باید ببینیم که اصلاح امکان پذیر است یا خیر.

آنا: رابطه تولید و اقتصاد کلان چگونه باعث هم افزایی و افزایش بهره وری می‌شود؟

انتصابیان

انتصاریان: در جلسه‌ای با دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران مطرح کردیم که در کلان اقتصاد دو بازیگر داریم. ابتدا بازیگرانی که در حوزه اقتصاد کلان فعال هستند و دوم بنگاه‌ها و آن‌هایی که زیر نظر دارند. کدام یک از این‌ها محرک و کدام یک دنباله رو هستند. با مشاهده کشور‌هایی که اقتصاد کلان در آن‌ها پیشرو است، شاهد هستیم که اقتصاد آن‌ها ضعیف است، در صورتی که دنیا می‌داند که اقتصاد کلان با بنگاه‌ها می‌تواند رشد پیدا کند.

اقتصاد در سطح کلان معنا دار است؛ مأموریت اقتصاد کلان این است که زمینه ساز باشد، اما ما تا بنگاه خوب نداشته باشیم، فروش و درآمد خوبی هم نداریم. تراز‌های اقتصادی منفی می‌شود. اگر در حوزه اشتغال این دید را داشته باشیم که کار را به بخش خُرد بدهیم، قیمت تمام شده هم بالا می‌رود، اگر روند کار را دقیق ندانیم و اگر متوجه این اصل نباشیم که مشتری تا مشتری بسیار مهم است و نتوانیم از آن درآمد کسب کنیم و فضا برای اقتصاد خُرد بنگاه به بنگاه مناسب نباشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا رشد اقتصادی نخواهیم داشت و به تولید و بهره‌وری آسیب می‌رسد.

سرآغاز مدیریت اقتصاد در بنگاه‌هاست 

تولید مأموریتی است که ارکان بالادستی دارند، برای این کار قاعدتاً باید تمرکز بر اقتصاد خُرد باشد و این موضوع بر پایه طرح‌هایی است که به سال ۲۰۰۰ برمی گردد به این‌گونه که اقتصاد در سیاست گذاری‌ها بدون اینکه ادعای بنگاه داری کند، معنی کسب‌وکار می‌گیرد. باید در هر حال همه سیاست‌ها‌ را از این زاویه ببینید که مدیریت اقتصاد در بنگاه‌ها است.

آنا: سهم هوش مصنوعی در توسعه کسب و کار باکیفیت و افزایش کیفی تولید چقدر است؟

انتصاریان: همانطور که می‌دانید اکنون هوش مصنوعی بزرگ‌ترین دغدغه ذهن بشر است. ماهیت هوش مصنوعی فقط یک الگوریتم است. در لایه اول پلتفرم‌ها و نرم افزار‌هایی که زمینه ساز توسعه هستند، کاربرد‌های خطر زا نیز دارند. آلفرد نوبل زمانی که دینامیت را ابداع کرد، متوجه خطرناکی آن شد، اما دینامیت فقط برای کشت و کشتار و انفجار نیست و برای کار‌های خیر هم استفاده می‌شود؛ این چگونگی استفاده است که خطرناک است. در عین حال تکنولوژی یک حوزه اثر دارد و مکانیزم‌هایی را ایجاد می‌کند. اکنون در کیفیت لوازم خانگی و مواد غذایی ما از آن فضا گذشتیم و در عصری زندگی می‌کنیم که با تمدن جدید ایجاد شده است.

تحول حوزه‌های کاری با ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی

یکی از تحولات عظیمی که با حظور تکنولوژی نوین و هوش مصنوعی در دنیا اتفاق افتاده مربوط به تغییرات صورت مسئله آموزش است. آموزش‌های سنتی رو به زوال می‌روند و این حوزه بسیار خطرناکی است. در کل با ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی بسیاری از حوزه‌های کاری ما کاملاً متحول می‌شود و بسیاری از مشاغل حذف می‌شود. در نتیجه یک مقدار از این مسائل خرد لاجرم اتفاق می‌افتد.یکی از تحولات عظیمی که با حظور تکنولوژی نوین و هوش مصنوعی در دنیا اتفاق افتاده مربوط به تغییرات صورت مسئله آموزش است. با بهره گیری از هوش مصنوعی انقلاب بزرگی در عرصه مدیریت کیفیت بنگاه‌های اقتصادی ایجاد خواهد شد.

آنا: ما چگونه می‌توانیم از هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف اقتصادی و ایجاد بهره‌وری استفاده کنیم؟

انتصابیان

انتصاریان: با توجه به پیشرفت و سرعت قطعاً می‌توانیم هوش مصنوعی را به کار بگیریم، اما لازمه این کار سوارشدن بر قطار پرسرعت پیشرفت صنعتی است.

دست خالی صنعت از تکنولوژی

ما سوار این قطار نیستیم و اصلا قطار را نمی‌شناسیم؛ به ناچار جلو می رویم. این‌ها را قبول داریم، اما دست ما خالی است. سوال در مورد افزایش بهره‌وری بجاست و موظف به پاسخگویی هستم و نمی‌توانم از پاسخ به این سوال طفره بروم؛ اما ما نمی‌توانیم یک شهر را سوار قطاری که در حال حرکت است، کنیم. این اتفاق باید صنعت به صنعت و فرد به فرد انجام شود. اکنون بسیاری نیز به راحتی سوار این قطار می‌شوند و بسیاری هم سوار شده اند. چینی‌ها که برای خودشان قطار عجیب دارند؛ در بسیاری از دیگر کشور‌ها هم همین‌طور است. هندوستان در حوزه صنعت الکترونیک و به خصوص حوزه خدماتی پیشرفت زیادی کرده است و با قیمت کم، کار زیادی انجام می‌دهد. قیمت تمام شده آن‌ها پائین است و در تمام دنیا در دوره‌های آموزشی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود هندی‌ها پیشرو هستند.

لینک خبرگزاری آنا : https://ana.press/003gqI

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.