همزمان در روز ملی کیفیت: طرح تحول كيفيت در زنجيره تامين صنعت خودرو رونمایی می شود

رییس انجمن مديريت كيفيت ايران گفت: پروژه ارتقای سيستم مديريت كيفيت در صنعت خودروسازی متمركز بر شركت هاي قطعه ساز با هدف بهبود زير ساخت هاي موثر بر كيفيت مبتنی بر برنامه راهبردی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعه سازی خودرو در دستور كار قرار گرفت.

0
به گزارش خودروکار، به نقل از روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت، فرزین انتصاریان افزود: با انجام تحقیقات گسترده در سطوح ملی و بین‌المللی و تجربیات عمیق انجمن در زمینه توسعه مدیریت کیفیت و استانداردسازی، «مدل راهبردی و برنامه های اساسی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعه سازی خودرو» طراحی شده و انجمن ملی کیفیت آمادگی دارد در اسرع وقت این برنامه ها را با همکاری مسئولان و ذینفعان صنعت خودروسازی ایران اجرایی کند.
 وی با بیان این که انجمن مديريت كيفيت ايران در ادامه 25 سال تجربه در حوزه های آموزش و اقدامات اجرایی که منجر به تصویب قانون توسعه و ارتقای نظام استاندارد و تدوین راهبرد ملی کیفیت شده، اهداف آینده خود را بر اجرای راهبرد ملی، توسعه و ارتقای سطح مدیریت کیفیت در حوزه های با اهمیت صنعت و خدمات متمرکز کرده است، تصریح کرد: این انجمن برای شروع تحول، صنعت خودرو را  هدف قرار داده و در نخستین قدم طرح توسعه و ارتقای سطح مدیریت کیفیت زنجیره این صنعت را تدوین و آماده اجرا کرده است.
انتصاریان ادامه داد: در تدوین « طرح تحول كيفيت زنجيره تامين خودروسازی»، انجمن ملی کیفیت با نگاهی متفاوت از رويكرد جاري، بهبود كيفيت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر توسعه سیستم مدیریت کیفیت شركت هاي قطعه ساز هدف قرار داده است.
رییس انجمن مديريت كيفيت ايران با اشاره به مشکلات صنعت خودرو از جمله افزایش قیمت ارز، کاهش قدرت خرید مردم، فشار تحریم ها ، خارج شدن شرکای خارجی از قراردادها و بروز مشکلات تامین قطعات، کاهش تولید ، مکانیسم قیمت گذاری ناهمگون، و در راس آن ها نارضایتی عمومی از کیفیت اظهار کرد: صنعت خودرو سهم مهمي از اقتصاد كشور را از حيث توليد ارزش افزوده و ايجاد اشتغال دارا است و سابقه صنعت خودرو و  زنجيره توليد ارزش آن ، به ويژه در بخش صنايع كوچك و متوسط در زمينه قطعه سازي جايگاه استراتژيكي در اقتصاد كشور ايجاد كرده است.
وی افزود: اما مسئله اصلي اين صنعت، كيفيت خودروها است كه از سوي مقامات مسئول، نهادهاي نظارتي ، مجامع دانشگاهي ، تشكل ها ، رسانه ها و عامه مردم مورد نقد شديد قرار گرفته و موضوع  بی کیفیتی خودرو ها علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی و حقوقی، صنعت خودورسازی ایران را با وجود قدمت 50 ساله خود در محدوده مرزهای کشور زمین گیر کرده به نحوی که فروش خودرو ایرانی بدون مساعدت دولت و ایجاد محدودیت در واردات، حتی در داخل کشور هم مقدور به نظر نمی رسد.
وی مشکلات كيفيت محصولات نهايي اين صنعت در زنجيره توليد محصول را وابستگي مستقيم به كيفيت قطعات عنوان و تصریح کرد: بخش زیادی از این روند حاصل نبود یک برنامه راهبردی و نظام مدیریت کیفیت کارا در صنعت قطعه است بنابراین براي رفع ريشه اي مشكلات اين صنعت  بايد كار بهبود را از صنعت قطعه آغاز  کرد.
انتصاریان با بیان این که وضعيت كنوني صنعت قطعه، حاکی از رفتار تهاجمی و فشارهای مالی توليد كنندگان خودرو و نهادهاي نظارتي و بازرسي بر قطعه سازان است، گفت: که عملا اين بنگاه ها را به سمت رفتار تقابلی برای ادامه حیات خود و بي تفاوتي و انفعال در توسعه کیفیت پيش برده است. در نتيجه، اغلب اين بنگاه ها هيچ انگيزه اي براي رشد و بهبود كيفيت، اصلاح سيستم مديريت كيفيت محصول يا حتي توسعه كسب و كار خود ندارند. دغدغه آن ها فقط اجرا و رعایت الزامات (آن هم در حد اقل آن)  و حفظ وضعيت موجود و ادامه حیات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.