هفتمین جلسه کارگروه راهبری و توسعه استانداردهای سیستم های مدیریت برگزار شد.

0

خلاصه مذاکرات صورت گرفته جلسه مورخ 1402/10/18به شرح زیر با ارائه مدل سام مطرح شد:

با توجه به جلسه فوق العاده مورخ 29 آذر مبنی بر تمرکز کارگروه برروی مدل سام؛ در ابتدای جلسه آقای دکتر احسان نسبت به ارائه گزارشی از جلسه فوق العاده با حضور آقای مهندس انتصاریان ریاست محترم انجمن اقدام نمودند.

  1. در ادامه سرکارخانم دکتر وفایی نسبت به ارائه مختصر از آشنایی با مفاهیم مدل سام، آشنایی با اصول راهنمای شکل دهنده مدل ارزیابی سام و بررسی مفاهیم مدل سام پرداختند که شامل معرفی آن و تفاوت مدل با استاندارد ایزو 9004 بود؛ ضمن ارائه ایشان بیان شد که مدل سام ، یک مدل پیشرفته  است که با تمرکز بر مفاهیم گسترده استاندارد ایزو 9004 ویرایش 2018 و  بهره گیری از مدلهای ارزیابی بعنوان ابزار پیشرو در ارزیابی سازمانها ، با تاکید بر نتایج تمامی ذینفعان و تمرکز بر توان اندازه گیری در اجرا ، می تواند ابزار مناسبی برای خودارزیابی و ارزیابی بر اساس منطق رادار در سازمان ها باشد.

مدل سام چارچوب مدیریتی مناسبی است که سازمان ها را در مدیریت فعالیت های جاری و فعالیت های تغییر ، بهبود و تحول عملکرد یاری می دهد .

این مدل با هدف حصول اطمینان از تمرکز بر سرفصل های مدیریتی که توجه به آنها برای سازمان های خواهان موفقیت پایدار، الزامی هستند طراحی شده است. هر چندکه ساختار و بخش هایی از مدل سام با سایر مدلهای تعالی مشابه است ولی زیربنای اصلی طراحی مدل سام بر اساس استانداردهای سیستم های مدیریت کیفیت انجام شده است.

در واقع  اصول مدیریت کیفیت ، سیستم های مدیریت کیفیت و  مفاهیم استاندارد ایزو 9004 پایه اصلی طراحی این مدل است.

  1. پس از ارائه خانم دکتر وفایی ،اعضای حاضر در جلسه اظهار نظر و نکات مورد نظر را بیان کردند.
  2. دبیرکارگروه اشاره نمودند که رسالت و تکلیف این کارگروه در راستای راهبرد انجمن مدیریت کیفیت ایران که توسعه و ترویج مدیریت کیفیت در کشور می باشد بایستی در حوزه توسعه معرفی مدل سام همین کار اتخاذ گردد.لذا با توجه به مفهوم توسعه که همانا توانمندسازی و نیز یادگیری است، مقرر گردید جلسه ای با آقای مهندس انتصاریان جهت ارائه نقطه نظرات کارشناسی کارگروه توسط آقایان دکتر احسان و مهندس پورمهدی و خانم دکتر وفایی و دبیر انجمن برگزار شدود. که نقطه نظراتی از قبیل وجود یا عدم وجود جایزه برای مدل، نحوه ارزیابی و امتیازدهی و..
  3. دبیر محترم انجمن هم درخواست شد طی جلسه ای موارد را به استحضار آقای مهندس انتصاریان ریاست محترم انجمن برسانند.
  4. همچنین در خاتمه مقرر شد جلسه بعدی با هدف ارائه مفاهیم استاندارد 9004 بصورت آنلاین توسط آقای مهندس انتصاریان جهت اعضای کارگروه در ساعت 8 صبح روز شنبه 14 بهمن ارائه و برگزار شود.

 

اعضای حاضر در جلسه:

خانم ها: دکتر نسرین وفایی – شیوا نویانی- سمیه نعیمی(آنلاین) – مهناز ناصری(آنلاین)

آقایان: دکتر یاسر احسان- امیرحیدری- ابوالفضل پورمهدی -کاظم بصرایی- سامان روح بخشان- امیربنی اسدی- داود محمدقاسمی- اشکان صفاجو- دکتر مسعود دالایی- وحید خلیلی- صادق ازادفلاح(آنلاین)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.