قوانین لیمو چیست؟

0

قوانین لیمو مقرراتی است که در صورت خرید وسیله نقلیه معیوب یا سایر محصولات یا خدمات مصرفی، که از نظر کیفیت یا سودمندی با انتظارات مطابقت ندارد اصطلاحا  به آن “لیمو” به معنی پوچ وبی خاصیت گفته می شود و از تأدیه حقوق مصرف کنندگان حمایت می کند. قوانین لیمو در مورد نقصی  که بر استفاده ، ایمنی یا ارزش وسیله نقلیه یا محصولی دیگر تأثیر می گذارد اعمال می شود. اگر پس از تلاش معقول و منطقی، محصول، با موفقیت قابل تعمیر نباشد ، تولید کننده باید آن را پس گرفته یا جایگزین کند.

 

روش های کلیدی

  • قوانین لیمو در تمام ایالت های ایالات متحده، در سطح فدرال برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر تولیدکنندگانی که عامدانه یا بدون اطلاع از عیوب احتمالی،  محصولات معیوب یا بی کیفیت را می فروشند، وضع شده است.
  • انواع کالاهای مشمول قوانین لیمو و میزان محافظت از مصرف کنندگان به صلاحیت قانون بستگی دارد ، اما اصطلاح “قانون لیمو” در اصل به خودروهای معیوبی گفته می شد که لیمو نامیده می شدند.
  • از قوانین لیمو به طور کلی برای نگهداری قانونی تولیدکنندگان از اجرای منطقی ضمانت نامه های آن ها استفاده می شود.

درک قوانین لیمو قوانین

لیمو در هر ایالت متفاوت است. این قوانین اغلب خریدهای وسایل نقلیه جدید را شامل می شود اما می تواند در مورد سایر خریدها یا اجاره ها اعمال شود. ممکن است مشتری در یک بازه زمانی محدود بتواند خرید خود را به عنوان یک لیمو گزارش دهد. به عنوان مثال ، در ایلینوی ، هر زمان که شروع شود ، بازه زمانی 12 ماه یا 12000 مایل است1

دولت فدرال این قانون را  برای کاهش اشکالات لیمو تصویب کرده  است. جنبش حمایت دولت از مصرف کنندگان کالاهای مصرفی از ابتدای قرن بیستم آغاز شد ، اما سنگ بنای اصلی قانون فدرال لیمو ، قانون ضمانت نامه مگنوسون-ماس سال 1975 است که فقط محصولات فروخته شده با ضمانت را پوشش می دهد.

گاهی این قوانین توسط قانونگذاران با برچسب قوانین لیمو مشخص می شود ، به ویژه هنگامی که برای تهیه روشی که در آن مصرف کنندگان می توانند مشکلات عدیده ای را که پس از خرید خودرو ، قایق یا کالاهای دیگر تجربه کرده اند ، برطرف کنند.

بسته به حوزه قضایی که موضوع مطرح می شود ، مصرف کننده می تواند شکایتی را از طریق ایالت یا نهاد دیگر ارائه کند. این دعوا ممکن است منجر به مراحل داوری و جلسات دادرسی شود که در آن تلاش های معقول مصرف کننده برای تعمیر خودرو یا محصول باید نشان داده شود.

نمونه هایی از قوانین لیمو

به عنوان مثال ، قانون لیمو در کارولینای شمالی در مورد اتومبیل های جدید ، کامیون ها ، موتورسیکلت ها و وانت هایی که در این ایالت خریداری شده اند ، اعمال می شود و تولیدکنندگان را ملزم به اصلاح بسیاری از نقایص موجود در 24 ماه اول یا 24000 مایل می کند.

همه قوانین لیمو به این ترتیب برچسب گذاری نشده اند. قانون گارانتی مگنوسون-ماس فدرال به فروشندگان محصولاتی که شامل ضمانت کامل هستند ، نیاز دارد تا مشکلات موجود در این محصولات را در مدت زمان معقول و بدون هزینه برطرف کنند. قانون شیوه های تجارت فریب کارانه تگزاس (DTPA) برای فعالیت های بالقوه گسترده ای که می تواند باعث مشکلات لیمو شود ، اعمال می شود. DTPAاین امکان را به مصرف کنندگان می دهد تا در صورت خسارت دیدن در نتیجه خرید کالا یا خدمت، اگر فروشنده اطلاعات منفی خود را در زمان فروش فاش نکرده باشد ، خسارت سه برابر را متحمل شود.

قانون فدرال داد-فرانک که به دنبال بحران مالی سال 2008 تصویب شد و بر اساس آن، دولت، دفتر حمایت مالی از مصرف کننده را تأسیس کرد ، ماموریت آن ، تا حدی ، محافظت از حقوق مصرف کنندگان در برابر سرمایه گذاری های لیمو است.

اصطلاحات مرتبط

ضمانت، وارانتی

وارانتی یک شکل از ضمانت است که تضمین می کند که یک تولید کننده موظف به تعمیر و یا تعویض محصول معیوب در یک پنجره از زمان پس از خرید است.

لیمو چیست؟

لیمو سرمایه گذاری است که بازدهی پیش بینی شده نداشته و یا هیچ ارزشی ندارد.

 ضمانت تصریح شده

قراردا د مکتوبی است که فروشنده برای تعمیر یا جایگزینی یک محصول معیوب در یک بازه زمانی مشخص پس از خرید ارائه می دهد.

حریم خصوصی چیست؟

حریم خصوصی تعریف شده در قانون قرارداد است که می گوید قراردادها فقط برای طرفین امضا کننده قرارداد لازم الاجرا است.

اعلامیه انطباق (DOC)

اعلامیه انطباق (DOC) یک سنداست که بیان می کند که محصول مطابق با استانداردهای قانونی که باید به آن  پایبند باشد، مانند مقررات ایمنی را رعایت کرده است.

پول برای کلانکرز

پول برای کلانکرز یک برنامه فدرال است  که به مالکان برای جایگزینی وسایل نقلیه قدیمی در ازای مصرف کمترو صرفه جویی در مصرف سوخت کمک مالی می کند

 

By JULIA KAGAN

Reviewed by EBONY HOWARD

Updated Sep 17, 2020

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.