خلاء های قانونی عامل بازدارنده ارتقاءکیفیت ساخت وساز است

مدیرعامل موسسه شهید رجایی وجود خلاء های قانونی دربخش کیفیت را عامل بازدارنده ارتقاء کیفی ساخت و سازها عنوان کرد.

0

“مهندس جواد فلاح مدیرعامل موسسه شهید رجایی “ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد، به علت کمبود آیین نامه برای فعالیت پیمانکاران و کارفرمایان با وجود ضابطه هایی که وجود دارد، میزان تنبیه وتشویق های وضع شده پاسخگوی مناسبی نیستند و تدابیری برای تشویق و ترغیب به رعایت کیفیت توسط پیمانکاران تعیین نشده است.

به عنوان نمونه درحوزه ی اجرایی ملاک هایی وجود دارد که نشانگر کاسته شدن از کیفیت است و شاخص و سنگ محکی درعملکرد پیمانکاران وجود ندارد تا براساس وضع قوانین مقررات آنها ملزم شوند کیفیت را دراجرای کارشان ملحوظ دارند که شامل عرصه های مختلف نظیر:زمان کمتر،کیفیت ودوام وهزینه مناسب کاری باشد که تحویل می دهند.

وی درادامه به نوع فعالیت موسسه شهید رجایی وابسته به هلدینگ راه وشهر سازی از جمله موسسات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که از سال 63 تشکیل شده و درحوزه های مختلف ساخت پل های شهری و بناهای بیمارستانی و صنعتی با توجه به نیازکشور فعالیت می کند،اشاره کرده واز استقرار مدیریت کیفیت دراین مجموعه از سال 92 همزمان با ساخت پل شهید صدردر تهران و احداث کارخانه قطعات بتنی پیش ساخته خبرداده و افزود این موسسه درسال 98 موفق به اخذ جایزه ملی کیفیت شده است.

مدیرعامل موسسه شهید رجایی تصریح کرد، متولی تشکیل کارگروه مدیریت کیفیت درحوزه ی ساخت وسازشدیم وهمچنین با توجه به تولید قطعات بتنی پل ها ،ساخت منازل مسکونی پیش ساخته نیزدردستورکاراین مجموعه قراردارد . همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه مدیریت کیفیت در ساخت را نیز به انجمن مدیریت کیفیت ایران داده ایم تا در این حوزه شاهد رشد کیفیت در حوزه ی ساخت باشیم.

مهندس جواد فلاح ابراز امیدواری کرد با پیاده سازی مدیریت کیفیت دراین حوزه ،کارایی و بهره وری پروژه های ساخت و سازافزایش یافته و با صرف هزینه های کمتر در زمان کوتاه تر بهروری بالاتری ایجاد شود.

وی با تاکید براین که درگذشته  درحوزه ی ساخت و سازبتنی همیشه مقاومت بتن مد نظر قرارداشت افزود، درحال حاضر موضوع عمربلند بتن ومقاومت آن از جمله موضوعاتی است که مد نظر قرارگرفته است که با رعایت مدیریت کیفیت باعث ارتقاء و افزایش دوام سازه ها در طول مدت خواهد شد.

همچنین با وجود پتانسیل خوبی که درحوزه سازه های فلزی سنگین درحوزه های پالایشگاهی وپل ها درمجموعه شهید رجایی وجود دارد و فعالیت 4 کارخانه پیش ساخته بتنی ؛با پیاده سازی شاخص های کیفیت امکات ساخت سازه های با کیفیت از لحاظشکل و مبلمان شهری و ازلحاظ معماری سازه های شکیل را خواهد داشت.

همچنین به لحاظ ارتباط خوبی که بین بخش صنعت و دانشگاه می تواند ایجاد شود این مجموعه آمادگی ارائه ی خدمات به محققان درحوزه ی دانشگاهی را دارد .

وی درادامه به مبحث پیش ساخت بتن اشاره کرد که درصورت اجرای این طرح ضمن ساخت سازه های با کیفیت که اگرعمر متوسط آنها تا کنون 50 سال بوده تا 300 سال افزایش خواهد داشت که با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ضمن صرفه جویی درهزینه ها سازه هایی با کیفیت بالاتر ومطلوب تر داشته باشیم.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.