بهره وری حلقه مفقوده در جامعه

0

نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: متاسفانه موضوع مهم بهره وری هنوز به اندازه کافی در جامعه نهادینه نشده است.
فرشید شکرخدایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: طبق تعریف «بهره وری» به استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود گفته می شود.
وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی در بحث انجام هر فعالیتی دو گزینه نخست بکارگیری منابع جدید و دیگر استفاداز امکانات موجود پیشروی افراد قرار می گیرد.
نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران و دبیر جشنواره ملی بهره وری گفت: خوشبختانه در فرهنگ سنتی ایران استفاده از منابع موجود بیشتر متداول بوده تا بکارگیری منابع جدید!.
وی افزود: طی 100 سال گذشته با ایجاد تغییراتی در ساختار فرهنگ جامعه و همینطور قرارگیری منابع خارج از اقتصاد (بیشتر از مسیر فروش نفت) در اختیار کشور حساسیت استفاده بهتر از منابع موجود در بین مردم از بین رفته است.
شکرخدایی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا در کشور کارمندان بهره وری کم است آیا این مشکل ریشه در فرهنگ یا مدیریت جامعه دارد، اظهارداشت: اگر کارکنان و کارمندان از بهره وری لازم برخوردار نباشند این نقیصه به مدیران ربط پیدا می کند چرا که فرآیندها و گردش کارها باید به نحوی طراحی شود که حداکثر استفاده از امکانات موجود به عمل آید.
وی به رادیو اقتصاد گفت: متاسفانه در ایران بسیاری از گردش کارها و فرآیندها در ذات خودبا از بین رفتن و استفاده نامناسب از منابع همراه است.
نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران و دبیر جشنواره ملی بهره وری بر ضرورت ایجاد نهضت بهره وری در کشور تاکید کرد و افزود: راه اندازی این نهضت موضوع جدیدی نیست چرا که در سال 1369 بزرگانی در کشور فریاد استفاده بهینه از امکانات موجود سردادند ولی تاکنون این بحث مهم در جامعه بصورت بایسته و شایسته نهادینه نشده است.
وی تصریح کرد: ارتقای ضریب شاخص بهره وری در گرو آموزش و فرهنگ سازی است.
شکرخدایی گفت: طبق معمول بازرسی و نظارت در بحث بهره وری تاثیرچندانی ندارد چرا که خطا را کشف ولی برطرف نمی کند.
وی در ادامه یادآورشد: حجم عظیمی از منابع انرژی در مملکت در حال اتلاف و این شایسته کشوری مانند ایران نیست چرا که نیاکان این مرز و بوم بهترین حالت از منابع موجود استفاده می کردند.
برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «غلامرضا عزتی مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت 17 به مدت 90 دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.