کارگروه اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی در انجمن مدیریت کیفیت ایجاد شد

0
انجمن مدیریت کیفیت ایران به منظور ارتقای اخلاق كسب و كار، اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی در كسب و كارهای خانوادگی و بنگاه های اقتصادی كشور و نهادینه شدن آن به منظور كمك به توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی كشور و در راستای اجرائی شدن این مفاهیم ، کارگروه اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی در انجمن مدیریت کیفیت ایران با همکاری انجمن ترویج کسب و کارهای خانوادگی و انجمن اخلاق کسب و کار ایرانیان ایجاد و شروع به کار نمود.

 

اهداف انجمن

ارتقای فرهنگ اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی و روش‌های تحقق آن در صنعت و خدمات کشور و نهادینه شدن آن‌ها در راستای کمک به توسعه اجتماعی، اقتصادی، علمی و تکنولوژی بنگاه‌های اقتصادی اعم از کوچک و بزرگ، صنعتی و خدماتی، دولتی و غیر دولتی، تشکل‌های اقتصادی، موسسات غیرانتفاعی و سازمان‌های مردم نهاد کشور.

 

حوزه عمل انجمن

حوزه عمل انجمن در سراسر ایران است. انجمن می‌تواند پس از تصویب هیئت مدیره و تأیید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مراکز استان شعبه و در شهرستان‌ها عنداللزوم نمایندگی دایر نماید.

 

وظائف و فعالیت‌های انجمن

  • انجام پژوهش و تحقیق در مورد اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در امور تولیدی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی.
  • تعامل و همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، پژوهشی، تولیدی و خدماتی اعم از ملی و بین‌المللی فعال در زمینه تدوین، طبقه‌بندی و کاربرد قوانین، مقررات و استانداردهای مرتبط به اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی.
  • ترغیب و تشویق صاحبنظران، پژوهشگران و مدیران و کارکنان سازمان‌های تولیدی و خدماتی، اصناف و تشکل‌ها و دیگر سازمان‌های غیر انتفاعی برای مشارکت در توسعه و ارتقای اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در سطح فرد، بنگاه، تشکل و عموم جامعه.
  • ارائه خدمات ارزیابی، مشاوره‌ای، آموزشی و پژوهشی مرتبط با اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی.
  • برگزاری گردهمایی‌ در موضوعات اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و اعزام نماینده به گردهمائی‌‌های مشابه در داخل و خارج کشور.
  • جمع‌آوری کتب، نشریات و تشکیل بانک‌های اطلاعاتی از آخرین استانداردها و پیشرفت‌های علمی و اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی در زمینه اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی و در اختیار قراردادن آن برای استفاده علاقمندان.
  • پاسداری از اصول و ارزش‌های اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی در جامعه و پیگیری موارد خلاف اخلاق در امور حرفه‌ای و کسب و کار و اطلاع رسانی به جامعه و پیگیری آن از طریق مراجع قانونی در صورت لزوم.
  • تهیه فیلم‌های آموزشی و انتشار کتب و نشریات، علمی و ترویجی در امور اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی و نمایش، نشر آن‌ها از طریق ایجاد ارتباط سازنده با رسانه‌های جمعی.
  • طراحی مدل‌های ارزیابی و برگزاری فرایند ارزیابی سازمان‌های متقاضی و اعطای جوایز اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی با همکاری اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی، اتاق اصناف و اتاق تعاون و نهاد‌های مرتبط دیگر.
  • تدوین و تبیین اصول و ارزش‌های اخلاقی برای حوزه‌های مختلف صنعتی و خدماتی در انطباق با قوانین، مقررات و استانداردهای مورد عمل در سطح ملی و در راستای  معاهدات و کنوانسیون‌های اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی در قالب صدور بیانیه، منشور، کد، تعهدنامه‌ و مشابه آن‌ با مشارکت مراجع علمی- تخصصی، تشکل‌ها، بنگاه‌ها، و فعالان اقتصادی.
  • ایجاد ساز و کارهای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها، بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی در ارتباط با مسئولیت‌های قانونی، اجتماعی و اخلاقی آن‌ها.

در چارچوب تفاهم نامه منعقده، مقرر گردید مدل ارزیابی ” سام” برای بهره برداری در کسب و کارهای خانوادگی با توجه به شاخص های توسعه پایدار مورد توافق FBN بین الملل و UNCTAD تطبیق داده شود. مدل سام: • مدل سام تنها مدلی است که با آخرین ویرایش‌های استانداردهای ایزو 9001 و ایزو 9004 به عنوان جامع ترین و کامل ترین استانداردهای مدیریتی و هم چنین با صدها استانداردهای دیگر هم راستا با آن ها هم جهت بوده و توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شود. • مدل سام علاوه بر هماهنگ بودن با ابزار ارزیابی سطح بلوغ سازمان که در استاندارد ایزو 9004 آمده است، حوزه نتایج را نیز دربر می‌گیرد و با استفاده از منطق RADAR قابلیت امتیاز دهی را نیز دارا است. • مدل سام، موفقیت پایدار سازمان را با در نظر گرفتن انتظارات تمامی ذینفعان و شرایط درونی و محیطی حاکم بر سازمان دنبال می‌کند. • طراحی مدل سام با هدف توسعه گام به گام تمامی نظام‌های مدیریتی سازمان از طریق انجام خود ارزیابی تمامی ابعاد مدیریتی تاثیرگذار بر موفقیت پایدار سازمان صورت گرفته است. • مدل سام ضمن آن‌که قابلیت ترازیابی همه اجزای نظام مدیریتی را با بهترین ها فراهم می‌کند، قصد تحمیل اهداف و سیاست‌های فراتر از نیاز واقعی سازمان را ندارد. • در مدل سام به دلیل تفکیک نمودن چرخه اجرا و چرخه تحول و شفاف نمودن اقدامات در هر چرخه، به موازات استفاده از مکانیزم بهبود مداوم، قابلیت انجام تغییرات جهشی، متناسب با تحولات فناوری و شرایط اقتصادی و اجتماعی را فراهم و پی گیری عملکرد آن‌ها را تسهیل می‌نماید. مخاطبین اصلی مدل سام، با توجه به رویکرد کلان آن که علاوه بر سیاست‌ها و راهبردها، ابعاد هویتی و فرهنگ سازمانی را مورد توجه و ارزیابی قرار می‌دهد، صاحبان و رهبران عالی سازمان‌ها هستند ضمن این‌که نتایج ارزیابی می‌تواند در سطوح مختلف سازمان جاری گردد. FBN-International شبکه بین‌‏المللی کسب و کار خانوادگی (FBN-International) سازمان پیشرو جهانی خانواده‌‏های کسب کار است. FBN بین‏‌الملل تنها شبکه مستقل جهان است که در سال 1989 تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در شهر لوزان در کشور سوئیس قرار دارد، فدراسیونی از انجمن‌‏های عضو است که 65 کشور را در بر می‌‏گیرد. یک جامعه مستقل و پر جنب و جوش، که 4000 خانواده کسب و کار را گرد‏هم می‌‏آورد – شامل 18000 عضو منفرد که 6400 نفر از آن‌‏ها نسل بعدی هستند. UNCTAD مخفف کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تجارت و توسعه است. این یک نهاد بین دولتی دائمی است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1964 تأسیس شد. مأموریت این سازمان ترویج ادغام توسعه دوستانه کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی با تمرکز بر تجارت، سرمایه گذاری، امور مالی و فناوری است. این سازمان برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای بهره مندی از جهانی شدن و غلبه بر چالش های اقتصادی، تحقیق، تحلیل و مشاوره سیاستی ارائه می دهد. همچنین کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و برنامه‌های کمک فنی را برای حمایت از کشورهای در حال توسعه در تلاش‌هایشان برای دستیابی به توسعه پایدار سازمان‌دهی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.