کیفیت در صنعت در سیمان

" تحقق کیفیت برتر با رویکرد هشت هسته ای در حوزه های کلیدی بر اساس اطلاعات مدیریت کیفیت(QA) و تضمین کیفیت ) (QC با در نظرگیری زیرساخت های صنعت سیمان"

0

ناهید عباسی فشمی ­­_ هلدینگ سیمان غدیر

مقدمه:

کیفیت یکی از عناصر مزیت­های رقابتی است که نتیجه استراتژی­های سازمانی می­باشد و به همین جهت از اهمیت بالایی برخوردار است. تاریخچه استفاده از سیمان به هزاران سال می­رسد و با پیشرفت فناوری شاهد افزایش کیفیت و تنوع محصولات سیمانی هستیم. قسمت مهمی از شگفتی­های روز دنیا را، مدیون مصالح مدرن ساختمانی هستیم که بی شک سیمان جزء جدایی ناپذیر این صنعت است. با افزایش ظرفیت تولید سیمان؛ از چالش اصلی تولید حفظ ثبات کیفیت است و در نظرگیری اهداف توسعه پایدار ازجمله نگاهی به مدیریت و استفاده از انرژی، مواد خام و افزودنی­های معدنی، کاهش هزینه های تولید، حفظ منابع طبیعی، کاهش اثرات زیست محیطی در عین تولید سیمان با خواص مناسب است.

دستیابی به این اهداف نیازمند برنامه کنترل کیفیت دقیق در سراسر فرآیند تولید است. رویکرد پیش­رو با عنوان ” رویکرد هشت هسته­ای” مدلی پیشنهادی بر اساس مطالعه، مشاهده و سال­ها کار در زمینه مدیریت کیفیت (QA) و تضمین کیفیت (QC) در صنعت سیمان است. فلسفه این رویکرد معرفی یک مدل عمومی برای بهبود شیوه مدیریت کیفیت در سازمان است، از این رو می­توان توسط مدیران ارشد مدیریت، کیفیت و تولید در هر کارخانه برای بهینه­سازی مدل موجود جهت تحقق کیفیت برتر در صنعت سیمان استفاده کرد .عناصر “رویکرد هشت هسته ای” به شرح زیر است:

  1. شاخص های اصلی عملکرد (KPI)
  2. اهداف هوشمند (SMART)
  3. طرح کیفیت
  4. رویکرد فرآیندی
  5. تامین منابع
  6. تجزیه و تحلیل داده ها / ابزارهای آماری
  7. تجزیه و تحلیل علت ریشه ای (RCA) / اقدام اصلاحی و پیشگیرانه (CAPA)
  8. تعهد و پشتیبانی مدیریت ارشد

در مرکز هسته “کیفیت” مورد نظر ما قرار دارد که توسط پوشش های بیرونی هر عنصر از رویکرد هشت هسته ای محافظت می شود.

 

عناصر “رویکرد هشت هسته ای” :

  1. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI):

در تعیین شاخص­های کلیدی عملکرد اولین و مهمترین نکته­ ورودی‌های اولیه از استانداردهای ملی/ بین‌المللی محصول و الزامات مشتری است. از دیدگاه صنعت سیمان شاخص­های کلیدی عملکرد شناخته­اند مانند مقاومت­های خمشی و فشاری و…. گاهی اوقات اگرچه کیفیت محصول از نظر فنی بسیار خوب است، اما به دلیل برخی پارامترهای تاثیرگذار دیگر در کیفیت (تفاوت مصالح دیگر)، ممکن است مشتریان از محصول رضایت کاملی نداشته باشند، بنابراین نیازهای مشتریان باید به وضوح درک شود. در تنظیم و استقرار شاخص­های اصلی عملکرد، باید با همه ذینفعان کلیدی مشورت شود.

  1. اهداف هوشمند:

تعیین اهداف مناسب رمز موفقیت در هر مسیر است. محدودیت­های اصلی در دستیابی به اهداف ممکن است محدودیت­های تکنولوژی، ملاحظات هزینه، مواد خام، انرژی، تمرکز بر کیفیت و مقدار تولید باشد. بنابراین، برای دستیابی به هدف مورد نظر، مطالعه دقیق کل فرآیند به منظور شناسایی محدودیت‌های ذاتی در فرآیند مورد نیاز است. پس از شناسایی محدودیت های ذاتی در فرآیند؛ جلسات طوفان فکری توسط کارشناسان مربوطه عملیات/کیفیت در مورد چگونگی غلبه بر این محدودیت­ها برای دستیابی به اهداف مورد نیاز است.

  1. .طرح کیفیت:

طرح کیفیت سندی است که نقشه راه چگونگی دستیابی به کیفیت محصول را به صورت جامع ارائه می­کند. باید درک کرد که طرح کیفیت برای کل چرخه تولید است و نه فقط برای محصول نهایی.

  1. رویکرد فرآیندی:

به منظور مدیریت موثر عملیات کیفیت، استفاده از رویکرد فرآیندی انجام امور را در طول چرخه تولید آسان می­کند. هر سازمان از یک سری فرآیندهای مکمل تشکیل شده است. فرآیند مجموعه­ای از فعالیت­ها است که از منابع مختلف برای تبدیل ورودی­ها به خروجی مورد نظر از کنترل موثر استفاده می­کند. در کنار فلسفه کنترل کلی (چرخه تولید کلی سیمان)، بهتر است از رویکرد فرآیندی جرئی­نگر (تقسیم فرآیندها به اصلی و فرعی) و کنترل­های مربوط اجرا شده در این سطح از فرآیند استفاده شود و امکان اصلاح به موقع در صورت بروز هر گونه وضعیت نامطلوب فراهم شود. از این رو کیفیت محصول نهایی تحت تأثیر قرار نمی­گیرد. ساده‌ترین راه برای درک رویکرد فرآیندی، ایجاد «نمودار جریان» از کل چرخه تولید است و به درک سریع و بصری توسط افرادی که حتی دانش و تجربه عمیقی از فرآیند ندارند کمک می­کند.

  1. تامین منابع:

محصولات با کیفیت خوب تنها زمانی تولید می­شوند که منابع لازم برای دستیابی به نتیجه مورد نظر فراهم شود. منابع ممکن است شامل فناوری­ها (ابزار نمونه گیری و آزمایش کافی و …) و نیروی انسانی (نیروی کار شایسته، با تجربه، تحصیلکرده و با انگیزه) باشد. تامین منابع یک فرآیند پیوسته هم در حوزه فناوری و هم در حوزه انسانی است.

  1. تجزیه و تحلیل داده­ها / ابزارهای آماری:

تلاش برای تولید محصول با کیفیت تا زمانی که تجزیه و تحلیل داده­ها/ ابزارهای آماری به عنوان یک روش برای تجزیه و تحلیل مسائل در رسیدن به نتیجه و همچنین پیش­بینی راه حل­های مؤثر مورد استفاده قرار نگیرد، محقق نمی­گردد. ابزارهای آماری رایجی که به حل مسئله و بهبود موقعیت­ها کمک می­کند می­تواند شامل نمودار علت و معلول، نمودار استخوان ماهی نمودارهای کنترل هیستوگرام­ها و… باشد.

  1. تحلیل علت ریشه­ای (RCA) / اقدام اصلاحی و پیشگیرانه (CAPA):

به منظور بهبود عیوب کیفیت، مشکلات و عدم انطباق، مکانیسم تحلیل علت ریشه­ای و اقدام اصلاحی و پیشگیرانه مناسب مورد نیاز است، اگر تمرکز تنها بر حذف عیوب فوری و اضطراری بدون اولویت و اهمیت لازم برای حذف علت اصلی و علل ریشه­ای بالقوه باشد بهبود صورت نمی­گیرد. به منظور رفع نقص/ عدم انطباق؛ بسیار مهم است که به “اصلاح”، “اقدام اصلاحی” و “اقدام پیشگیرانه” توجه شود و در عین حال باید بین این سه تمایز قائل شد.

  1. تعهد و پشتیبانی مدیریت برتر:

تمام تلاش‌ها برای بهبود کیفیت یک محصول/خدمت به شکست منجر می‌شود، مگر توسط مدیریت ارشد سازمان پشتیبانی شود .

نتیجه گیری:

با اولویت و اهمیت به هر بخش از «رویکرد هشت هسته‌ای» می­توان تولیدی با بهترین کیفیت و با حداقل عیوب را شاهد بود. با برنامه­ریزی صحیح، درک مناسب از هشت عنصر کلیدی و مدیریت هوشمندانه استراتژی­های توسعه، تحقق کیفیت در صنعت میسر است و نتیجه آن چیزی جز مشتریان وفادار، سود و توسعه پایدار نخواهد بود. نکته­ی قابل تامل همراهی همیشگی کیفیت با هزینه است و ساده ترین راه برای کاهش هزینه تولید در کوتاه مدت، مصالحه با کیفیت است و در طول زمان بازگشت سرمایه این مهم، گسترش متقاضی و حفظ مشتری خواهد بود.

 

دانلود نشریه مدیریت کیفی(انجمن مدیریت کیفیت ایران)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.