کیفیت تغییر چهره داده است

پیام "دکتر عباس سقایی" عضو هیات موسس انجمن مدیریت کیفیت ایران به مناسبت مراسم بزرگداشت 18 آبان روز ملی کیفیت .

0

همیشه نزدیک شدن به تاریخ 18 آبان فرصتی است برای من تا به به این بهانه به تلاشگران حوزه­ی کیفیت تبریک و خسته نباشید بگویم.

به نظرمن کسانی که در حوزه­ی کیفیت کار میکنند، تلاش های زیادی در جنبه های مختلف دارند که حتی گاهی مجبورند جهت تحقق موضوعات با فرایندها و ساختارها درگیر شده و حتی گاهی تغییراتی در نیروی انسانی ایجاد کرده و حتی خودشان را نیز تغییر دهند.

به همین مناسبت روز ملی کیفیت 18 آبان را تبریک گفته و از تمامی کسانی که دراین بخش کار می کنند تشکر می­کنم.

 


 

از حدود 25 سال قبل که سال 1376 زمان تاسیس انجمن مدیریت کیفیت ایران بود و من درهیات موسس انجمن حضور داشتم تا کنون که در خدمت بزرگواران این حوزه هستم،حدود ربع قرن تلاش کردیم.

کیفیت به معنای واقعی یعنی اینکه برای تحقق اهداف آن از خودمان خرج کرده و مایه بگذاریم، در واقع در برخی کارها  مشارکت کافی نیست بلکه نیاز به از خود از گذشتگی و متعهد شدن دارد که با موافقت تفاوت دارد و مثل شرایط جنگ باید اسلحه دست گرفت و درمقابل سنگر آماده نبرد بود.

روزملی کیفیت طی سالهای متمادی برای من خاطره ­ای را زنده میکند که از ابتدا با حضور درهیات مدیره انجمن روزی را انتخاب کردیم و به وزارت ارشاد اعلام شد و از اینکه سهمی دراین رویداد داشتم خوشحالم.

یادمان باشد زندگی ، سازمان  و هر بخشی که کیفیت ندارد یک عامل بسیار مهم کم دارد ، من همیشه کیفیت را به عشق تشبیه می­کنم ، اینکه واقعاً می­شود درزندگی عشق نداشت؟

و اینکه از حضور کسانی که برای کیفیت می­جنگند در کنارمان باید خوشحال بود و ازآنها تشکر و قدردانی کرد حتی راننده تاکسی که کار با کیفیت انجام می­دهد یا افرادی که در اداره جات کار با کیفیت انجام می دهند قابل تقدیراست. و امروز بهانه ای است از همه ­ی کسانی که خودشان را متعهد می­دانند و ازاین طریق ارزش مهمی را به زندگی ما اضافه میکنند تشکر میکنم.

من ازابتدای حضور در انجمن یادم هست که در پی شعاری بودیم که الان آن شعار چشم انداز انجمن شده و البته دوستان دیگر نیز در شکل گیری آن مشارکت داشتند و من همیشه به ایرانی بهتر از طریق افزودن کردن کیفیت به کسب و کار و زندگی مان فکر میکردم.

در حال حاضر شخصیتی که من از کیفیت می شناسم به عنوان یک بنیان علمی قابل پیاده سازی، به شدت در حال تغییر است ولی متاسفانه شاهد هستیم خیلی متخصصان در حال اجرای همان کیفیت 30 سال قبل هستند،که از این طریق خواستیم  این پیغام را بدهیم که کیفیت چهر­ه­ی خود را تغییرداده و خیلی موضوعات تازه وارد حوزه­ی کیفیت شده که تا قیل جدی نیودند به عنوان مثال این مقدار دیتاهای حجیم و کمک دهنده  وجود نداشت و الان بخش زیادی در”هفت ابزار” از بهبود فرایندها وابسته به تحلیل ­های عمیق آماری است که قبلاً نیازی به این موضوعات نبود و فقط از همبستگی در این حوزه­ها صحبت می­شد ولی امروز با مدل سازی هوش مصنوعی می­توان کیفیت را بالا برد.

کیفیت از جنس نواوری و تحولات بر مبنای ایده و شکل علمی نوآوری را در خود جای داده ، به عبارتی کیفیت تغییر چهره داده و این موضوع مهم مطرح است که در حال حاضر آن را می­شناسیم یا خیر؟ در واقع اگر ما هنوز کارهای قبل را انجام میدهیم ، الان  کیفیت کلاً تغییر کرده است.

اما موضوع مهم دیگری که مطرح شدنش به عنوان یک دغدغه اهمیت دارد، اینکه متاسفانه با این همه تلاشی که در موضوع کیفیت با توجه به تغییر ماموریت و رویکردش در حال انجام است، بازهم شاهد هستیم از آنچه باید باشد عقب مانده است و باید تمرکز روی مسائلی باشد که به شدت در مسیر کیفیت تاثیر گذار است.

در طی روزهای اخیر که رویداد “نمایشگاه اکسپو ” در امارات را پی گیری کردم، از این حرکت بزرگ و آبرو، افتخار و حضور بزرگ که بود  شگفت زده میشوم و سوال اینجاست که در این میان متخصصان کیفیت در کجا قرار دارند؛ و به اعتقاد من تاثیر گذارترین گروه آنهایی هستند که راهبرد ایجاد کرده و سیاست را شکل می­دهند و زیر ساخت می­سازند و در واقع اثر گذارتر هستند .

متاسفانه اگر متخصصان کیفیت به موضوعات کلان کشور شامل اقتصاد و سیاست توجه  نداشته باشند در واقع از درجه­ی آزادی کمتری برخوردارند، امیدوارم  این بخش از کشور ما صاحب جدی داشته باشد و تحول  بزرگی در این بخش ایجاد شود چرا که سایر بخش ها و تخصص ها و زحماتی که  متحمل میشود تاثیر کمی خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.