نقش اتاق ایران در ساماندهی و توانمند سازی تشکل های موضوعی و صنفی

0

نشست مشترک انجمن مديريت کيفيت ايران با معاون تشکلها اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران ؛ در تاريخ 7 مهر 97 با حضور آقای مهندس سیف معاون تشکل ها اتاق ایران، طي نشستی مشترک در محل انجمن مدیریت کیفیت ایران با نایب رئیس ،خزانه دار و دبیر انجمن دیدار و گفتگو کردند.

محور این ملاقات و گفتگو فعالیت های انجمن بود و دو طرف به منظور هم اندیشی و شکل گیری همکاری های مشترک اعلام آمادگی نمودند.

در این جلسه آقای شکرخدایی نایب رئیس انجمن با اشاره به تشکیل انجمن در سال 1376 و دو دهه فعالیت انجمن تا کنون و ثبت رسمی آن در اتاق ایران ،فعالیت های مختلف این تشکل در عرصه های مختلف از جمله ثبت روز ملی کیفیت در تقویم رسمی کشور 18 آبان هرسال، مشارکت در طرح‌هاي ملي از جمله “طرح مديريت کيفيت صادرات” ، طرح مديريت اخلاق کسب و کار”، “طرح نهضت ملي کيفيت”و مشارکت در پروژه‌ بازنگري قانون و ساختار مؤسسه استاندارد در مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و طراحي مدل نوين جايزه ملي کيفيت ايران و مجری برگزاری چهارده دوره جایزه ملی کیفیت در کشور تا کنون، خدمات آموزشی ،پژوهشی و تربیت ارزیاب رسمی،  و اطلاع رسانی فرهنگ کیفیت در کشور را تشریح کردند.

رتبه‌بندی و ارزیابی تشکل‌ها، گامی در جهت توسعه

آقای مهندس سیف معاون تشکل ها اتاق ایران در توضیح مهم‌ترین اقداماتی که سال گذشته انجام شد، افزود: یکی از این مهم‌ترین کارها، ارزیابی و رتبه‌بندی تشکل‌های سراسر کشور بود که باهدف داشتن شناخت از وضعیت موجود و حرکت به سمت توسعه صورت گرفت.

او افزود: 95 درصد تشکل‌ها در این رتبه‌بندی و ارزیابی شرکت کردند و در این ارزیابی 600 معیار و شاخص مدنظر در سطح کشور باهدف شناخت وضعیت موجود اقتصادی و حمایت از تشکل‌ها مدنظر قرار گرفت. برای مثال یکی از این معیارها «حکمرانی» بود که مهم‌ترین و سنگ بنای هر تشکلی است.معاون تشکل‌های اتاق ایران با اشاره به نقش تأثیرگذار تشکل‌ها در جامعه گفت: تشکل‌ها می‌توانند کمک کنند تا از این شرایط خارج شویم و با شناسایی راهکارهای مقابله با تحریم‌ها و دلگرمی دادن به اعضای خود نقش به سزایی را در برون‌رفت از شرایط فعلی دارند.

سیف تصریح کرد: منابع بودجه اتاق واقعاً محدود است، اما تلاش می‌کنیم که مجوز افزایش بودجه تشکل‌ها را از رئیس اتاق بگیریم. به گفته معاون تشکل‌های اتاق ایران، بودجه تشکل‌ها  نسبت به گذشته بالاتر است و این بیانگر نگاه اتاق به توسعه تشکل گرایی بوده است.او همچنین در انتقاد از تشکل‌ها گفت: اشکالی که عموماً در تشکل‌های ما وجود دارد، این است که اهداف کلان را انتخاب می‎کنند که نه در توان آن‌ها و نه در حیطه وظایف آن‌ها قرار دارد.

آقای سیف اظهار داشتند رویکرد حرکت تشکلی با توجه به وضعیت موجود و شرایط اقتصادی قابل دفاع است و اعتقاد دارند اتاق باید به انجمن ها کمک نماید و امیدوارند که با توجه به تجربیات و همت و انگیزه­ای که از هیأت مدیره انجمن مشاهده می شود  این تشکل رو به توسعه و بهبود گام بردارد و بیان داشتند که انجمن ها نباید وارد موضوعات کلان شوند و از موضوع تخصصی خودشان غافل شوند.

در ادامه آقای دکترفروزان فرد عضو هیات مدیره انجمن اظهار داشت؛ ساماندهی تشکل های موازی و رتبه بندی تشکل ها به تقویت بخش خصوصی می انجامد. بخش خصوصی قدرتمند برای پذیرش مسوولیت های بیشتر آمادگی خواهد داشت. نیاز به تشکل های قدرتمند به ویژه در تعاملات بین المللی احساس می شود اما جای خالی کنسرسیوم های قدرتمند که ایجاد آن ها از طریق تشکل ها امکان پذیر است، احساس می شود. وجود تشکل های جریان ساز که بتوانند به انسجام بخشی در حوزه تخصصی بپردازند، شرایط را برای درون زایی و برونگرایی که مورد تاکید سیاست های اقتصاد مقاومتی است، فراهم کنند، ضروری است.

در انتهای این نشست، آقای سیف به اتفاق نایب رئیس انجمن، از بخش‌های مختلف انجمن مدیریت کیفیت ایران بازدید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.