لزوم توجه و به کارگیری ایزو ۵۰۰۰۱ (استاندارد مدیریت انرژی) در سازمان ها و صنایع

0

ایزو ۵۰۰۰۱ ، طرحی مناسب برای بهره وری انرژی

از زمانیکه با خطر از بین رفتن منابع انرژی مواجه شده ایم، نیاز جهانی برای انرژی همواره در حال افزایش است. باوجود اینکه هنوز میلیاردها نفر به برق دسترسی ندارند، انرژی بیشتری برای بهبود سطح زندگی با ایجاد زیرساخت های صنعتی ، تجاری و حمل ونقل مورد نیاز خواهد بود. با این آینده نگری، اینکه هرشخص ،سازمان و کشور بر روش های جایگزین مصرف انرژی تمرکز کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چرا مدیریت مصرف انرژی اهمیت دارد؟

ایزو ۵۰۰۰۱ برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ برای سازمان هایی که به دنبال مدیریت بهره وری انرژی خود هستند، تبدیل به یک معیار شده است.

این استاندارد برای همه سازمانها یک چهارچوب و راهبرد برای مدیریت بهتر انرژی فراهم میکند.

علاوه بر این، در زمان اجرا، استاندارد یک رویکرد سیستماتیک برای توسعه ی سیاست های انرژی ، اهداف و برنامه ای عملی پیشنهاد میکند که منجر به بهبود مداوم بهره وری انرژی می شود.

علاوه براین ،ایزو ۵۰۰۰۱ سازمان را قادر می سازد تا کارایی انرژی را در فرایند های کسب وکار موجود خود ادغام کند که منجر به مصرف انرژی کمتر، هزینه هایی پایین تر و ذخیره انرژی می شود.

پتانسیل ذخیره انرژی

به عنوان یکی از استاندارد هایی که به طور گسترده برای مدیریت انرژی پذیرفته شده، ایزو ۵۰۰۰۱ تاحدود ۶۰ درصد از مصرف انرژی جهان را در بسیاری از صنایع تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل متعددی وجود دارد که انتظار می رود استفاده از ایزو ۵۰۰۰۱ را افزایش دهد، از جمله رشد برنامه های پایداری برای شرکت ها و برنامه های مختلف اگاهی دهنده که برای ذخیره انرژی به کار میروند.

ایجاد پایه انرژی

ایزو ۵۰۰۰۱ برای همه ی سازمانها مفید است، زیرا اهداف دقیقی برای عملکرد انرژی مشخص نمی کند بلکه یک معیار است که سازمان ها می توانند در کسب و کارشان با ابزار مناسب برای دستیابی به بهره وری انرژی از آن پیروی کنند.

بااین حال، برای اجرای ایزو ۵۰۰۰۱ لازم است که سازمان ها مبنای خود را برای مصرف و هزینه ی انرژی مشخص کنند. این یک گام اساسی از سیستم مدیریت انرژی ایزو۵۰۰۰۱ است زیرا عملکرد انرژی شرکت ها را نسبت به انرژی پایه مقایسه میکند. هرگونه تغییر در بهره وری انرژی به عنوان یک بهبود سریع و یک سود مالی در نظر گرفته میشود. در نتیجه، کاهش مصرف انرژی منجر به کاهش هزینه های انرژی و سود بیشتر برای سازمان می شود.

مزایایی که سازمان ها میتوانند از ایزو ۵۰۰۰۱ کسب کنند

اجرای ایزو ۵۰۰۰۱ سازمان ها را قادر می سازد درحالیکه بر مصرف انرژی آینده تمرکز میکنند، مصرف انرژی بهتری داشته باشند و فعالیت های روزانه ی خود را به طور موثرتری مدیریت کنند.

بااین حال، ایزو ۵۰۰۰۱ علاوه بر اینکه ابزاری است که بهترین شیوه های مصرف انرژی را ارتقا می بخشد، همچنین در سراسر جهان به عنوان یک سیستم مدیریتی به رسمیت شناخته شده است که به سازمان کمک می کند تا تعهدخود را نسبت به مدیریت انرژی نشان دهد.

علاوه بر این، اجرای ایزو ۵۰۰۰۱ مزایای قابل توجه دیگری فراتر از صرفه جویی در هزینه انرژی به ارمغان می آورد. سازمان هایی که تاکنون این استاندارد را تجربه کرده اند نشان داده اند که انطباق با ایزو ۵۰۰۰۱ منجر به مزایای دیگر غیر از صرفه جویی در انرژی مانند افزایش بهره وری و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری می گردد.

مواردی وجود دارد که صرفه جویی در انرژی از طریق سرمایه گذاری کم یا بدون هر گونه سرمایه گذاری به دست امده که ناشی از تاثیرات ایزو ۵۰۰۰۱ به صورت تغییرات فرهنگی است. این تغییر در فرهنگ برای کارکنان توانایی شناسایی و رفع تمام فرصت های ذخیره انرژی و همچنین ذخیره انرژی با نظارت و بهبود مستمر را فراهم میکند.

با داشتن ساختار مشابه با سایر سیستم های مدیریت استاندارد ایزو، استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ کاملا سازگار با ایزو ۹۰۰۱ (سیستم مدیریت کیفیت) یا ایزو ۱۴۰۰۱(سیستم مدیریت محیط زیست) است. بنابراین، سازمان هایی که تاکنون سایر استاندارد های ایزو را اجرا کرده اند مسیرهموارتری نسبت به اجرای الزامات و دریافت گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ خواهند داشت.

ایزو ۵۰۰۰۱ یک فرصت بزرگ

ایزو ۵۰۰۰۱ ثابت کرده است که یک استاندارد موثر و سودمند است زیرا بر منابع مورد نیاز برای نظارت موثر بر عملکرد و مصرف انرژی به منظور برنامه ریزی و اقدام مستمر و استراتژیک برای بهبود بهره وری انرژی و کاهش اتلاف تاکیددارد. هر سازمان نیاز به اقداماتی در جهت بهبود مدیریت و مصرف انرژی دارد، بنابراین این استاندارد برای تمام سازمان ها صرف نظر از اندازه، نوع صنعت، جغرافیا و زمینه های فرهنگی یا اجتماعی کاربرد دارد.

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است،
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.