شورای رقابت باید نمایندگان جسورتری داشته باشد

0

دکتر فرشید شکرخدایی، نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه جایگاه شورای رقابت در کشور ذیل اصل 44 و مفهوم خصوصی سازی تعریف شده گفت: ما به یک نهاد تنظیم گر نیاز داریم که مانع از انحصار در اقتصاد شود زیرا خود دولت که خریدار و یا فروشنده عمده در خیلی اقلام است به تنهایی نمی تواند تنظیم گر باشد.

وی افزود: ما به طور طبیعی از دولت انتظار داریم که نظارت و تنظیم گری کند اما به شرطی که خودش در تولید یا مصرف حضور نداشته باشد از این رو شورای رقابت با همین فرض شکل گرفته و بر این اساس فعالیت می کند.

نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در پاسخ به این سوال که آیا قیمت گذاری دستوری شورای رقابت توانسته به این بازار سامان دهد یا خیر گفت: هرگونه قیمت گذاری در هر حوزه ای قطعاً موجب ارتقای کیفیت، رقابت پذیری و بهبود نخواهد شد.

شکرخدایی ادامه داد: قیمت گذاری فقط درمورد کالاهای یکنواخت مانند گندم و جو و ورق فولاد مشکل ساز نیست و در حوزه خودرو و صنایع غذایی نباید این سیاست را اعمال کرد.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه شورای رقابت، تنظیم گری است نه قیمت گذاری گفت: اگر خودروسازان ما بنگاه اقتصادی هستند که باید سازوکارهای اقتصاد را رعایت کنیم و سهامدار سالی یک بار در مجمع اعمال نظر کند اما حاکمیت این کار را نکرده و بدون توقف در خودروسازی اعمال نظر می کند و برنده این بازار هم عده ای دلال هستند.

نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اینکه ساماندهی بازار با شیوه قیمت گذاری غیرممکن است افزود: سوال ما این است که کارکرد نهادهایی مانند تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان چه قدر باعث رفاه مردم شده است؟!

شکرخدایی بر این باور است که ایران خودرو و سایپا توان رقابت در سطح بین المللی را دارند اما به شرطی که شرایط و زمینه های رقابتی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری قاتل نوآوری و خلاقیت است گفت: ما در شورای رقابت باید نمایندگان جسورتری داشته باشیم که اختیارات تفویض شده به شورا را به منصه ظهور برسانند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دکتر حسین راغفر، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشگاه مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا (س) درمورد جایگاه و کارکرد شورای رقابت با نگاهی به صنعت خودرو با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه تلفنی کرد.

راغفر گفت: منطق شورای رقابت این است که برای فرصت هایی که برای ایجاد رقابت در جامعه وجود دارد ظرفیت هایی را فعال کند اما متاسفانه هنوز مشخص نشده که این رقابت باید در کجا صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت های تولیدی در کشورمان رقابتی شوند افزود: با توجه به موانع عدیده ای که در مقابل تولید داخلی وجود دارد نمی توان صرفاً با بخشنامه و طرح و قوانین و مقررات بتوان مسئله اقتصاد کشور به ویژه در حوزه تولید را بهبود بخشید.

رئیس پژوهشگاه مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا (س) تصریح کرد: امروز همه طبقات جامعه و بخش تولید از افزایش قیمت ها که در اثر افزایش قیمت ارز توسط خود دولتها صورت گرفته آسیب دیدند چراکه با دلار 28 هزار تومانی هیچ فعالیت اقتصادی امکانپذیر نیست و متاسفانه دولت سیزدهم را نیز به این دره بزرگ کشاندند که کل اقتصاد کشور را فرو خواهد بلعید.

راغفر با تأکید بر اینکه کارکرد اصلی شورای رقابت فعال کردن ظرفیت های رقابتی است افزود: این شورا تصور می کند که با قیمت گذاری صرف می توان رقابت را رونق داد درصورتیکه این تصور اشتباه است و ظرفیت های تولیدی فعال نشده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.