سی و دومین جلسه کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران تشکیل شد

0

32 جلسه کارگروه صنایع غذایی انجمن در تاریخ 10 مرداد1401 با حضور نمایندگان شرکت های غذایی عضو انجمن و سازمان های نظارتی با هدف تشکیل کمیته مشترک صنعت غذا و بررسی سند یکپارچه غذا تشکیل شد:

حاضرین:

خانم ها:مهتاب بلقدر(صنایع غذایی کامبیز)، دکتر پریسا فلاحی(استاد دانشگاه-انجمن فراورده های گوشتی)، مریم نوربخش(صنایع شیر ایران)، دکتر نفیسه شرافت(دوشه آمل-هراز)، مهناز ناصری(ستاره یخی آسیا (ب آ))، دکتر امینی فر(پژوهشگاه سازمان استاندارد)،لیلا احمدی(عالیفرد –سن ایچ)

آقایان:دکتر دبیریان(رئیس کارگروه)، دکتر فرجی(پژوهشگاه سازمان استاندارد)،امیر حیدری(دبیر انجمن)، دکتر مدرس صادقی( آرم سرت) ابوالفضل پورمهدی(روغن کشی خرمشهر) دکتر جهانگیری(رییس انجمن افزودنی های مجاز)

 

  • در ابتدا آقای دکتر دبیریان اظهار داشتند که انجمن مدیریت کیفیت ایران بعنوان تنها تشکل فعال درحوزه مدیریت کیفیت و با ربع قرن فعالیت و ثبت شده در اتاق بازرگانی ایران از سال1376تاکنون با حضور اساتید ،کارشناسان و مدیران کیفیت در حوزه صنعت غذا ؛ کارگروهی فعال در حوزه صنایع غذایی را با هدف توسعه پایدار برای بهبود کیفیت ،امنیت و سلامت مواد غذایی از سال 92 تا کنون ایجاد نموده و یکی از اهداف اصلی این کارگروه توسعه دانش و اطلاعات مسئولین کیفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در صنعت غذا است .

در همین راستا با برگزاری جلسات در سال جاری در نظر داریم تا نسبت به بررسی مشکلا در صنعت غذا با حضور نمایندگانی از سازمان های نظارتی در جلسات بپردازیم.

  • در همین خصوص با توجه به بررسی سند راهبردی سیستم مدیریت غذا در سازمان ملی استاندارد از نمایندگان محترم پژوهشگاه استاندارد دعوت نمودیم تا در رابطه به موضوع سند غذا توضیحاتی را ارائه فرمایند:
  • آقای دکتر فرجی : رویکرد جدید در پژوهشگاه استاندارد در مدوره جدید مدیریت ؛تعامل فعالانه با صنایع غذایی می باشد تا با استفاده از ارسال طرح های پژوهشی و استانداردهای پژوهش محور مشکلات صنایع را حل نماییم. در این راستا که صنایع غذایی چه چالش هایی با استانداردها دارند را بررسی نموده و از انجمن ها نیز در این مسیر کمک می گیریم که به هدف اصلی که سلامت و ایمنی در جامعه در قالب تامین این استاندارد ها برای کمک به صنعت استفاده می شود دست یابیم. در خاتمه از مواردی که در قالب طرح و پروژه که با انجام آن براساس نتایج استانداردها بازنگری شود استقبال می کنیم.
  • خانم دکتر امینی فر: بررسی سند راهبردی یکپارچه غذا، در سازمان ملی استاندارد ایران با همراهی وزارت بهداشت،صمت،جهادکشاورزی،غذا و دارو و … در حال تدوین می باشد و مواردی مهمی مثل تضمین سلامت ،توسعه تجارت پایدار در راستای تحقق اهدافی که در هر دوجنبه در این سند دیده شده است در حال بررسی می باشد.
    سند راهبردی سیستم مدیریت غذا، سندی فرابخشی و ملی است و نقش ها و مسئولیت ها در این سند متوجه تمام دستگاه های مرتبط در حوزه غذا می باشد در این سند به دامنه آن از مزرعه تا سفره به همراه تمامیت غذا، شامل  اصالت، کیفیت، حلیت و ایمنی غذا، پرداخته شده است.
    در ادامه پیش نویس سند ارائه و  مورد بحث و تبادل نظر اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و مقرر شد ، اعضا حاضر در جلسه، نقطه نظرات خود را در خصوص کلیت سند از طریق انجمن مدیریت کیفیت ایران به پژوهشگاه  ارسال کنند.

 

  • در ادامه آقای دکتر جهانگیری رییس انجمن افزودنی های مجاز توضیحات و مواردی را ارئه داشتند و در خاتمه مقرر شد کمیته ای مشترک با حضور انجمن صنایع غذایی ایران، کانون انجمن های غذای ایران و انجمن مدیریت کیفیت ایران و نمایندگان سازمان های نظارتی تشکیل شود تا در این راستا مشکلات صنایع غذایی را احضا و از طریق این کمیته به سازمان های مربوطه ارائه داد.

 

  • در این جلسه اعضای کارگروه و شرکت های غذایی نسبت به دغدغه های مربوط به استانداردهای غذایی در مجموعه خود بحث و گفتگو داشتند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.