ایمنی و کیفیت صنایع غذایی در ردیف دوم اولویت

دکتر عزیزی مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفتگو با نشریه کیفیت و مدیریت تشریح کرد:

0

شاید مهمترین نقش متخصصان صنایع غذایی دستیابی و حفظ کیفیت محصول غذایی باشد، محققان بسیاری تلاش کرده اند که کیفیت را چه در مورد محصول و سایر موارد تعریف کنند اما یافتن تعریفی ثابت برای همه موارد مشکل است بنابراین کیفیت محصول غذایی به عنوان برآوردن انتظارات مصرف کننده یا فراتر از آن تعریف می شود.  کیفیت محصول از طریق خصوصیاتی در یک گروه از یک نام تجاری تا نام دیگر متفاوت است و بسته بندی نیز به دلیل محفاظت از کیفیت غذا و قابلیت پذیرش آن در نظر مصرف کننده، در همین راستا قرار می گیرد. بنابر این اعتقاد بر این است که مواد غذایی تجاری خریداری شده با همه وعده های غذایی سفارش داده شده، سالم هستند. استاندارد صنایع غذایی این روزها با برگشت برخی از محصولات کشاورزی صادراتی با اما و اگرهایی روبرو شده اما با این حال مسئولان امر معتقدند این شرایط شامل محصولات صنعتی نمی شود بلکه محصولات کشاورزی و سنتی با این چالش روبرو شده اند که لازم است وزارت جهاد کشاورزی با تدوین ضوابطی نسبت به اصلاح وضعیت ان محصولات اقدام کند. در عین حال تاکید بر صادرات محصولات غذایی متناسب با استانداردهای کشورهای هدف از اصلی ترین تاکیدات در حوزه صنایع غذایی است.

حسین عزیزی، مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با تشریح سبد غذایی خانوار می گوید: سبد غذایی، مواد غذایی مختلفی است که یک خانواده طی یک سال یا یک روز مصرف می کنند و این سبد به درآمد خانوارها بستگی دارد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی که منجر به احتمال افزایش قیمت تمام شده مواد غذایی می شود، می افزاید: هرچند دولت در تلاش است که این ارز را برای برخی از کالاهای حساس حفظ کند اما به نظر می رسد باید در انتظار رشد قیمت ها باشیم که در صورت گرانی، سبد غذایی خانوارها تحت تاثیر قرار می گیرد بنابراین دولت باید در تلاش برای پایین آوردن قیمت ها باشد چرا که در این شرایط ممکن است سبد مطلوب غذایی با آن چه مورد مصرف قرار می گیرد، فاصله ای پیدا کند.

وی پایه سبد مطلوب را غلات و حبوبات می داند و تصریح می کند: این سبد در لایه های بالایی شامل لبنیات، گوشت، قند، شکر و  روغن خواهد شد که همزمان با افزایش قیمت در همه این کالاها به ویژه حبوبات، سبد غذایی خانوارها تحت تاثیر قرار گرفته که این روند در درازمدت به ویژه برای خانوارهای دهک های پایین، مشکلات زیادی ایجاد می کند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه می دهد: در حال حاضر دهک های بالا تنها قسمت کمی از درآمد خود را صرف سبد غذایی می کنند و هراندازه درآمد خانوار، کمتر باشد سهم سبد غذایی افزایش می یابد به طوری که این امکان وجود دارد که 50 درصد از درآمد خانواده، صرف این سبد شود این در حالیست که در دهک های بالا، شاید تنها 5 تا 10 درصد از درآمد خانواده صرف غذا شود که بستگی به درآمد و تقاضا دارد.

عزیزی با تاکید بر استفاده از غذاهای با قیمت بالا در میان خانواده های دهک های پایین اظهار می کند: این روند، امنیت غذایی جامعه را به خطر می اندازد چرا که این امکان وجود دارد که نتوانند مواد غذایی مورد نیاز را تامین کنند که در نهایت به دلیل کمبود ویتامین شاهد بروز بیماری های مختلفی خواهیم بود که منجر به افزایش هزینه های خوانوار می شود.

وی با اشاره به نبود افق روشن در صنایع غذایی در سال آینده می گوید: با برنامه ریزی های انجام شده بدون شک وضعیت جدیدی رخ خواهد داد بنابراین باید در انتظار تدابیر دولت با هدف بهبود سبد غذایی باشیم.

عزیزی در ادامه امنیت غذایی را وجود غذای کافی می داند و می افزاید: امنیت غذایی زمانی رخ می دهد که غذا به اندازه کافی غذا به مردم برسد و حداقل سیری شکمی حاصل و کالری مورد نیاز دریافت شود بنابراین امنیت غذایی شامل عرضه، قیمت، در دسترس بودن و در نهایت کیفیت می شود که این موضوع ایمنی غذایی و سلامت غذا را شامل خواهد شد.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف سه وعده غذا و همچنین تنقلات در زندگی روزانه، غذا را مساله مهمی در وضعیت مردم عنوان و تصریح می کند: بر اساس مرکز آمار 25 درصد از درآمد خانوارها صرف غذا می شود که این رقم در دهک های پایین حتی به بیش از 50 درصد نیز خواهد رسید بنابراین توجه به غذا مهم بوده و نیاز اولیه انسان ها بعد از هوا به شمار می رود.

وی در ادامه ایمنی غذا که شامل کیفیت مواد غذایی می شود را شامل بخش های مختلفی عنوان و تصریح می کند: ایمنی فیزیکی بخشی از کیفیت به شمار می رود که شامل تقلبات درصنایع غذایی می شود. ایمنی شیمیایی شامل علف کش ها، سموم و فلزات سنگین بوده و ایمنی بیولوژیکی نیز شامل سموم و آلودگی میکروبی است.

عزیزی تاکید می کند که ایمنی غذایی در تولید و صنعت به صورت کامل رعایت می شود و واحدهای تولیدی ناگزیر به رعایت استانداردهای ابلاغی هستند و ادامه می دهد: اما در همین شرایط، مواد غذایی صنعتی قسمتی از شیوه مصرفی مردم به شمار می رود و بسیاری از مردم از مواد سنتی و غله استفاده می کنند.

به گفته وی، سازمان های ناظر مانند سازمان غذا و دارو، استاندارد و معاونت بهداشتی وزارت امور بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت هایی بر اصناف دارند و نظارت بر واحدهای صنعتی به صورت کامل انجام می شود چرا که مکان آن ها مشخص بوده و سرزدن به این واحدها آسان تر است و در عین حال مدیر کنترل کیفی نیز در این واحدها مستقر است. اما در قسمت صنفی به دلیل گستردگی و فعالیت میلیون ها نفر در این حوزه، امکان کنترل عرضه کننده با دشواری هایی همراه است.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص تاثیر درآمد بر افزایش استقبال از غذاهای ارزان و کم کیفیت نیز می گوید: بدون شک درآمد خانوارها و توانایی در تهیه غذاها در این مساله تاثیر گذار خواهد بود چرا که افراد با درآمد کمتر به سراغ غذاهای ارزان تری می روند اما نمی توان به صورت قطعی اعلام کرد که این غذای ارزان بی کیفیت تر است اما به طور قطع، نظارت کمتری بر آن ها وجود دارد.

عزیزی امنیت غذایی را اولویت نخست نسبت به ایمنی غذایی می داند و می افزاید: تا امنیت غذایی حاصل نشود، ایمنی غذایی مطرح نخواهد شد اما در عین حال آگاهی از این موضوع که سموم شیمیایی و میکروبی با وجود سالم بودن غدا منجر به کمبود املاح پروتئین می شود که در نهایت بیماری را به همراه دارد، از ضروریات است، در این شرایط ایمنی به مرحله بعد خواهد رفت.

وی با تاکید بر این که هم اکنون صنایع غذایی از نظر استاندارد کامل بوده و نیازی به استاندارد جدید ندارد، اظهار می کند: مواد غذایی تولیدی در کارخانجات استاندارد به تولید می رسند و استانداردهای صنایع غذایی نیز استانداردهایی منطبق با استانداردهای بین المللی نوشته و ترجمه شده اند که با جلسات مشترک این استانداردها ایرانی شده اند. بنابراین استاندارد ایرانی، الگو گرفته از استاندارد بین المللی است و در حال حاضر در هیچ کارخانه ای، محصولی وجود نداشته که علامت استاندارد و سازمان غذا و دارو نداشته باشد.

عزیزی در خصوص استاندارد کالاهای سنتی و صنفی نیز می گوید: تاکنون استانداردی برای اصناف تعریف نشده و هر واحد تولیدی بر اساس سلیقه خود نسبت به تولید کالایی اقدام می کند و این در شرایطی که گرایش به فست فودها در میان جوانان ایجاد شده از نظر چربی،  شکر و روغن وضعیت مناسبی ندارد و در صورت استفاده زیاد مشکلات و بیماری هایی خواهد داشت که البته این موضوع هم در ردیف افراد با درآمد بالا اتفاق خواهد افتاد که نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص مشکلات ایجاد شده در زمینه صادرات مواد غذایی نیز اظهار می کند: صادرات غذاهای غیر صنعتی در کارخانه تولید نشده و شامل صیفی جات می شود بنابراین مواد خام کشاورزی بوده و به صنعت ربطی ندارد و شاهد بروز مشکلاتی در مسیر صادرات آن بودیم اما مواد صنعتی غذایی، صادرات خوبی دارند چرا که بر اساس استاندارد تولید می شوند بنابراین پیگیری غذاهای سنتی بر عهده وزارت کشاورزی است تا نسبت به تعریف استاندارد و ضوابطی در این خصوص اقدام و با نظارت بر مزارع و باغ ها و با همکاری سایر دستگاه ها اصولی تعریف شود تا صادراتی بدون نظارت انجام نشود. بنابراین لازم است وزارت جهاد کشاورزی قبل از صادرات نسبت به ارزیابی و آزمایش های لازم بر اساس استانداردهای بین المللی اقدام و سپس در صورت انطباق با استانداردها نسبت به صادرات اقدام کند چرا که هر کشوری استاندارد خاصی دارد و صادرکننده باید در ابتدا نسبت به تولید بر اساس استاندارد کشور مقصد اقدام کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.