انجمن مدیریت کیفیت ایران با همکاری انجمن صنفی حمل و نقل ریلی ایران برگزار کرد:

0

به گزارش روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران ؛ سمینار آموزشی آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت و ارزیابی عملکرد کیفیت ایران INQA با نگاهی به مدل نظام کلان استاندارد سازی ،تضمین و ارتقاء کیفیت توسط انجمن مدیریت کیفیت ایران برای اعضای انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در تاریخ 12 تیر97 در محل ساختمان تشکل ها اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.

در بخش اول این سمینار آقای مهندس فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران ؛ جایگاه مدیریت کیفیت و استاندارد‌سازی در ایران را ارائه نمودند.

رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران تبیین جایگاه مدیریت کیفیت و استاندارد‌سازی در کلیات برنامه ششم را یکی از الزامات این برنامه عنوان کرد.
انتصاریان با اشاره به تبیین کیفیت در برنامه ششم دولت اظهار کرد: برای این امر موادی را در نظر گرفته‌ایم که تبیین مکانیزم‌های لازم برای آموزش و توسعه فرهنگ مدیریت و کیفیت، پیش‌بینی اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز برای توسعه کیفیت، تبیین اهداف توسعه مدیریت کیفیت در بخش اقتصادی و اجتماعی، تبیین برنامه توسعه به ارتقای کیفیت در حوزه‌های هدف در بخش اقتصادی و اجتماعی و تبیین شاخص‌ها و مکانیزم‌های ارزیابی عملیاتی دستگاه‌ها بخشی از آن است.
وی مفهوم کیفیت را در دو بعد خرد و کلان قابل تحلیل عنوان و اظهار کرد: کیفیت به معنای انطباق با ویژگی‌ها که همان معنای استاندارد است تعریف می‌شود، اما نکته قابل تامل این است که در استاندارد تنها بخشی از ویژگی‌های کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد.
رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران یکی دیگر از تعریف‌های کیفیت را انجام تعهدات پذیرفته شده و رضایت مشتری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها نشانه استاندارد ندارند و به طور کلی می‌توان گفت ضایعات نظام‌ آموزشی وارد بازار کار می‌شود و آنچه که در مسیر اصلی است به بازار ارائه نمی‌شود.

انتصاریان کیفیت را با موفقیت پایدار مساوی دانست و گفت: این مساله به این معناست که سازمان باید رضایت متوازن کلیه‌ ذی‌نفعان را در بر بگیرد. رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به محدوده مدیریت کیفیت اظهار کرد: ارزش رقابتی سرعت خدمات و دوام و مرغوبیت از دید مشتری که موجب توسعه پایدار و رضایت عمومی می‌شود جزو محدوده مدیریت کیفیت است.
وی گفت: محورهای راهبرد ملی توسعه کیفیت که در مرکز آن خود راهبردها قرار دارند و در اطراف آن برنامه‌های افزایش صادرات و واردات است که تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور دارد.

در بخش دوم سمینار: موضوع ارزیابی عملکرد کیفیت ایران INQA توسط آقای مهندس فرشید شکرخدایی نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت و دبیر کمیته ارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران ارائه شد.

هدف از ارزیابی ملی کیفیت، رسیدن به یک موفقیت پایدار است
فرشید شکرخدایی دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران,بی‌توجهی به مفهوم مدیریت کیفیت، عدم توسعه استانداردهای خدمات، ناتوانی در مدیریت منابع جدید مانند تکنولوژی دانش، ناتوانی در تجزیه و تحلیل اطلاعات و یادگیری نتایج و عدم توسعه مفهوم کیفیت در خصوص کشاورزی، دامپروری،ساختمان سازی، صنعت حمل و نقل ریلی و … را می‌توان مهمترین چالش‌های کیفیت در ایران عنوان کرد. وی با بیان این‌که مفهوم ارزیابی ملی کیفیت یک نام جدید و به معنای اهمیت مدیریت کیفیت است، اظهار کرد: این ارزیابی‌ها به منظور اهدای جایزه صورت نمی‌گیرد و هدف از این ارزیابی تعیین نقاط قوت بنگاه‌ها و سازمان‌ها است.
دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران مهمترین عامل در ارزیابی کیفیت را توجه به مدیریت بنگاه‌ها و سازمان‌ها دانست و گفت: هدف از ارزیابی ملی کیفیت، رسیدن به یک موفقیت پایدار است که وجود سیستم مدیریت کیفیت و استانداردهای محصول پیش نیاز این امر است. شکرخدایی با بیان این‌که در جایزه ملی کیفیت ایران بازده زمانی دراز مدتی در نظر گرفته می‌شود، افزود: این ارزیابی در یک بازده زمانی چهار ساله است و علاوه بر آن به برنامه‌های آتی بنگاه ها و موسسات نیز توجه می‌شود. دبیر کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران ادامه داد: به طور کلی ارزیابی ملی کیفیت در تمام ابعاد کیفیت به صورت جامع صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که مدل ارزیابی براساس منطق رادار است، گفت:‌ قبل از بررسی مدل جایزه کیفیت در نظر گرفته شده باید به مدل رادار توجه شود. شکرخدایی در توضیح این مدل اظهار کرد:‌ در این مدل به سه روش سوال‌هایی در زمینه کیفیت، برنامه ریزی‌های انجام شده و اثربخشی و کارآیی پرسیده می‌شود که در بسیاری از موارد جواب‌های قانع کننده ای از سوی شرکت کنندگان نیز دریافت نمی شود.
وی با بیان این‌که در بسیاری از موارد بنگاه‌ها نتوانسته‌اند امتیاز قابل توجهی را کسب کنند، گفت: مدل جایزه ملی کیفیت ایران مدل جامعی است و ما نتایجی را معتبر می دانیم که حاصل توانمندسازی خود بنگاه باشد؛ به طوری که اگر شرایط تحریم و عوامل غیر قابل کنترل بر بنگاه تاثیر بگذارد در ارزیابی مدل کیفیت کاهش و افزایش تولید و فروش تاثیری ندارد و امتیازی درج نمی‌شود. فرآیند ارزیابی در تمام جوایز بخشی مشابه جایزه ملی کیفیت بوده و نظارت بر این فرآیند بر عهده کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت می باشد. گزارش تایید فرآیند و نتایج ارزیابی ها توسط کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت به کمیته فنی ارایه خواهد شد. و کمیته ارزیابی جایزه ملی کیفیت مسئول تهیه بانک افراد قابل استفاده در فرآیند ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران است و این بانک اطلاعاتی شامل اطلاعات همه ارزیابان جوایز بخشی نیز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.