گزارش نوزدهمین جلسه کارگروه توسعه سیستمها 6 بهمن95

0

در این جلسه که به منظور تشریک مساعی و مشارکت بهینه در زمینه توسعه به کارگیری سیستم های مدیریت کیفیت در شرکت های ایرانی و بررسی مسائل مبتلابه شرکت های گواهی دهنده معتبر (CB) ایران در محل انجمن مدیریت کیفیت  با حضور آقای دکتر خاکی فیروز ؛ رییس محترم مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و نمایندگان بخشی از شرکت های گواهی دهنده در ایران برگزارشد  توضیحاتی در خصوص انجمن مدیریت کیفیت و کارگروه و اهداف و عملکردها مطرح شد و آمادگی انجمن برای همکاری با شرکت های گواهی دهنده در راستای خواسته های ایشان اعلام گردید که اهم آن به شرح زیر می باشد.

 

مصوبات          

  • مقرر گردید با همکاری انجمن مدیریت کیفیت ایران و CB ها فهرست کامل شرکت های گواهی دهنده فعال در کشور به همراه اسم و آدرس مشخص شود و فهرست تکمیل شده در اختیار مرکز ملی تایید صلاحیت قرار گیرد.
  • مقرر گردید اسامی شرکتهایی که هیچگونه اعتباری ندارند به مرکز ملی تایید صلاحیت اعلام گردد.
  • فهرست شرکت های گواهی دهنده که مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت است و شرکت هایی که هنوز تایید صلاحیت نشده اند در سایت انجمن اعلام شوند.
  • مقرر گردید از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت نامه هایی به استان ها و وزارتخانه ها ارسال شود جهت اعلام فهرست شرکتهایی که در زمینه صدور گواهینامه کار می کنند مبنی بر اینکه این شرکتها نه از مرکز ملی تایید صلاحیت اعتباری دهی شده اند و نه از مراجع اعتبار دهی خارجی.
  • مقرر گردید اطلاعیه های مرکز ملی تایید صلاحیت در خصوص شرکتهای گواهی دهنده تایید صلاحیت شده در سایت و صفحات مربوط به شبکه های مجازی انجمن مدیریت کیفیت و شرکت های گواهی دهنده قرار بگیرد.
  • مقرر گردید طی نامه ای از اداره استاندارد درخواست شود مصوبه ای در شورای عالی استاندارد تصویب شود که بر اساس آن شرکتهای دارای نشان استاندارد در صورت تمایل به اخذ گواهینامه های ایزو، فقط مجاز به انتخاب CB های مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت باشند.
  • مقرر گردید کمیته ای در انجمن مدیریت کیفیت با حضور نمایندگانی از CB ها تشکیل شود تا در زمینه موضوع مورد بحث و پیشنهادها به بحث و بررسی بپردازند و به عنوان بازوی اجرایی مرکز ملی تایید صلاحیت به فعالیت بپردازد.
  • مقرر گردید یکی از اعضای کمیته (الزاماً نماینده یکی از CB ها باشد) به عنوان نماینده CB ها جهت همکاری با شورای ملی تایید صلاحیت معرفی شود.
  • مقرر گردید فهرستی از ممیزان مستقل که تعهدنامه رعایت بی طرفی را به امضا رسانده اند به مرکز ملی تایید صلاحیت معرفی شود. الزام 17021 لحاظ شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات و پیشنهادات زیر مطرح و بررسی شد:

  1. وجود نهادی که بر وضعیت اعتباردهی و صدور گواهینامه نظارت داشته باشد.
  2. پیشنهاد آقای انتصاریان: نهاد ناظر در انجمن و با همکاری نمایندگان شرکتهای گواهی دهنده تشکیل شود.
  3. در صورت نیاز، این نهاد ناظر می تواند به صورت یک انجمن صنفی تشکیل شود.
  4. انجمن در زمینه نظارت بر وضعیت اعتباردهی و صدور گواهینامه به عنوان بازویی با NACI همکاری کند.
  5. بحث اقتصاد کیفیت (فضایی وجود داشته باشد که بهای واقعی خدمات پرداخت شود.) بخصوص با لحاظ نمودن بحث بهای دلار
  6. به عنوان یک پیشنهاد در زمینه مسئله اقتصاد کیفیت به جای اینکه زمینه کاری صدور گواهینامه به استانداردهای 9001، 14001 و … محدود شود می توان به این مجموعه ابعاد جدیدی به عنوان business اضافه کرد.
  7. برخی گواهینامه ها و دوره های آموزشی که صادر شده مدعی هستند از استاندارد استان مربوطه مجوز دارند.
  8. در وزارت بهداشت در صنعت غذا در خصوص PRPS ها تایید CB ها الزامی است. چنین مواردی می تواند تعمیم داده شود.
  9. امکانات فعلی مرکز ملی تایید صلاحیت برای کار بر روی موضوع مورد بحث کافی نیست. لذا پیشنهاد شد از امکانات انجمن ها استفاده شود.
  10. سه دسته از شرکتهای گواهی دهنده داریم: – آنهایی که توسط مرکز ملی تایید صلاحیت اعتبار سنجی شده اند – آنهایی که از مراجع خارجی اعتباردهی شده اند و دسته سوم که از هیچ مرجعی اعتبار ندارند ولی به شکل قانونی به کسب و کار می پردازند.
  11. اعطای اعتبار توسط NACI فقط محدود به عدم شکایت و نظارت نباشد و بحث ارزش افزوده ارزش بالایی دارد.
  12. اشاره ای به برخی تخلفاتی از سوی CB ها شد. از جمله انتقال مشتر یها به یک CB دیگر.
  13. بخشی از مشکل در زمینه سازمانهای کوچک است که معمولا به دلیل نیاز طرف دوم به گرفتن گواهی احتیاج دارند و به سمت گواهی نامه های ارزان تر می روند.
  14. استانداردهای ملی مناسب می تواند با توجه به شرایط کشور تدوین شود. با توجه به تعریف استاندارد (دانش متراکم شده در طول و عرض زمان)
  15. می توان استاندارد های ساده تر با معیارهای کمتری برای سازمانهای کوچک تعریف کرد با بهای کمتر تا این خلا فعلی را پر کنیم. این محصولات را می توان به جامعه اصناف ارائه داد. بخصوص با توجه به ارتباط اتاق بازرگانی و اتاق اصناف این امر امکان پذیر است.
  16. کمیته متناظر TC176 جهت مبادله اطلاعات تشکیل می شود.
  17. ترجمه های استانداردها معمولا نشان دهنده مفاهیم اصلی نیست. می توان در کمیته روی این موضوع کار کرد.
  18. بخشی از اقتصاد موضوع کیفیت وقتی معنا پیدا می کند که در مرزهای کشور با وجود استانداردها سایر کنترل ها کمتر شود.
  19. نظامی برای رسیدگی به شکایات در انجمن مدیریت کیفیت استقرار یابد. موارد مرتبط در کمیته ای که تشکیل خواهد شد کارشناسی خواهد شد.
  20. جهت اجرای بند 1 می توان از طریق ارسال نامه به CB ها به تکمیل لیست بپردازیم. این base Data به مرور تکمیل خواهد شد.
  21. در رتبه بندی، مسئله تایید صلاحیت مورد توجه قرار گرفته است.
  22. در زمینه توسعه بازار CB ها هم در کمیته مورد نظر بررسی صورت گیرد.
  23. نقش خود CB ها در ایجاد ارزش اهمیت بسزایی دارد. مشتری اگر بداند ارزش افزوده برایش ایجاد می شود از شرکتهای معتبر استفاده خواهد نمود.
  24. یکی از بزرگترین مسائل عدم درک مفاهیم استانداردهاست.
  25. پیشنهاد شد یک Road Map وجود داشته باشد برای سازمانهایی که می خواهند در این حوزه وارد شوند.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.