گزارش برگزاری مراسم روز ملی کیفیت و شانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت-19 آبان 98

0

اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران و مراسم روز ملی کیفیت با شعار کیفیت، پیشران رونق تولید ملی، یکشنبه 19 آبان ماه جاری با حضور مقامات عالی رتبه کشوری و صاحبنظران عرصه تولید و کیفیت در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.

در این مراسم از 14 سازمان برتر کیفی با حضور مقامات تقدیر به عمل می آید.

گفتنی است ، برای نخستین بار دو واحد برتر کیفی موفق به دریافت تندیس شده اند که در این مراسم،

معرفی و تقدیر می شوند.

دبیر کمیته ارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران در شانزدهمین دوره جایزه ملی با اشاره به اینکه دوره های آموزشی تخصصی از خود ارزیابی، خوداظهاری و …در انجمن ملی کیفیت برگزار می شود، گفت: هر ساله تعدادی ارزیابی به انجمن کیفیت اضافه می شوند که امسال نیز 30 نفر جدید برای ارزیابی همکاری کردند.

فرشید شکرخدایی با بیان اینکه 37 هزار مدرسه در جایزه ملی کیفیت ارزیابی شده اند، افزود: اگر مدل کیفیت در دانشگاه ها کشور اضافه شوند و اگر به جایزه ملی کیفیت بپیوندند در آینده دانشگاه های در کلاس جهانی خواهند داشت.

او با تاکید بر اینکه سطح خدمات در بیمارستان ها بسیار پایین است، تصریح کرد: ارزیابی های انجمن کیفیت نشان می دهد که کیفیت خدمات در دانشگاه ها بسیار پایین است و باید خدمات در بیمارستان ها ارتقا یابد.

 

بازنگری در نظام‌نامه جایزه ملی کیفیت

مسلم بیات در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت با بیان اینکه طبق قانون، سازمان ملی استاندارد به عنوان تنها متولی جایزه ملی کیفیت شناخته شده است، اظهار داشت: قصد داریم جایزه ملی کیفیت را به عنوان تنها مبنای ارزیابی کیفی در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی معرفی کنیم

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی در کشور این است که مشتری و ذی‌نفع خودمان را نمی‌شناسیم، گفت: مشتری به عنوان مهمترین ذی‌نفع در جامعه به حساب می‌آید و البته خود جامعه نیز یکی از مشتریان بزرگ محسوب می‌شود.

بیات با تأکید بر اهمیت کنترل کیفیت در کشور گفت: وقتی از موضوع کیفیت و کنترل آن صحبت می‌کنیم، از یک علم صحبت می‌کنیم. در کنترل کیفیت نیازمند آگاهی و علم هستیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت کیفیت به دنبال آن نیستیم که کالای بی‌نقص ارائه کنیم، بلکه به دنبال ارائه کالایی با کیفیت قابل قبول هستیم، افزود: سطح کیفیت قابل قبول نیازمند سه فاکتور شامل حکمرانی خوب به معنی وجود یک رئیس خوب، تبدیل اهداف به کارهای عملیاتی و همچنین ایجاد اعتماد و اطمینان است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: کیفیت صرفاً به منزله پیشگیری از فاجعه نیست، بلکه به معنی دستیابی به نتایج عالی و استفاده از فرصت‌ها برای بهتر شدن است.

 

رئیس مرکز آمار ایران بیان کرد:

فعالیت مرکز آمار ایران منطبق با استانداردهای ملی پیش خواهد رفت

جواد حسین‌زاده در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت، اظهار داشت: پیش‌نویس قانون آمار کشور به تصویب شورای عالی آمار رسیده و در حال حاضر مراحل ارائه به صورت لایحه به مجلس را طی می‌کند.

وی با بیان اینکه باید به این فرایند سرعت دهیم، افزود: لازم است مرکز آمار ایران بر فعالیت‌های آماری کشور نظارت داشته باشد، از این رو در راستای تدوین استانداردها در بخش آمار مطابق با استانداردهای ملی قدم برمی‌داریم.

حسین‌زاده با بیان اینکه مفهوم کیفیت بر کالاهای خصوصی و کالاهای عمومی متفاوت است، گفت: در کیفیت کالاهای خصوصی بحث تخصیص‌پذیری و همچنین رقابتی بودن مطرح است، به طوری که افزایش فروش کالای خصوصی باعث رشد کیفیت و رقابتی شدن تولیدات می‌شود.

وی ادامه داد:‌افزایش ارائه دهندگان یک کالای عمومی مانند خدمات باعث افزایش کارایی نمی‌شود. در تمام دنیا سازمان‌های ملی آمار وجود دارند که عمدتاً دولتی هستند به طوری که در 98 درصد کشورها، مراکز آمار زیرمجموعه دولت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در این کشورها در کالاهای خصوصی افزایش رقابت، کیفیت را افزایش می‌دهد، ولی در کالاهای عمومی مانند خدمات، اعتماد ذینفعان باعث افزایش کیفیت می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران ادامه داد: فقط در ایران رشد اقتصادی و تورم توسط دو نهاد اعلام می‌شود.

به گفته وی، در دنیا توجهات به سمت بهره‌وری در نظام آماری است و هر چقدر آمار باکیفیت در سطوح اجتماعی کوچک‌تر منتشر شود، با مدلسازی دنیا همگرایی بیشتری خواهد داشت.

 

تصویب سند راهبردی یکپارچگی غذا در شورای عالی استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد از تصویب سند راهبردی یکپارچگی غذا در جلسه روز گذشته شورای عالی استاندارد خبر داد.
نیره پیروزبخت در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت اظهار داشت: در جلسه دیروز شورای عالی استاندارد بحث سند راهبردی یکپارچگی غذا مطرح و مصوب شد

وی توضیح داد:بحث استاندارد فقط برای گذراندن یک روز یا دو روز نیست بلکه باید کاری کنیم که حداقل مردم از مهمترین مواد غذایی که به دست‌شان می‌رسد رضایت داشته باشند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد:‌در جلسه روز گذشته شورای عالی استاندارد موضوع مشاغل خانگی و روستایی مطرح شد تا برای مواردی که مشمول استاندارد اجباری نمی‌شوند، از نظر ویژگی‌ها تعریفی صورت گیرد و فعالان این بخش بتوانند از گواهی انطباق و سیاست‌های جدید سازمان استاندارد برخوردار شوند.

پیروزبخت یکی از نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با استاندارد وکیفیت را بی‌توجهی حکمرانان به موضوع استاندارد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این مسئله در ایران وجود ندارد و در این زمینه خلاء قانونی نیز نداریم.

وی ادامه داد: اگر فضای حاکم بر اقتصاد و سیاست کشور نبود، باید وارد فضای رقابت پذیری می‌شدیم. دیگر برای تولید کنندگان ایرانی زیبنده نیست که فقط به سطح داخلی خودمان اکتفا کنند و وارد فضای رقابتی نشوند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: سرانه ارزش افزوده صنعت، میزان صادرات صنعتی کشور، تراکم صنعتی شدن، کیفیت استاندارد، نقش هر کشور در سرانه ارزش افزوده صنعت و همچنین تجارت صنعتی جهان به عنوان شاخص‌های رقابت پذیری مطرح هستند و در این بخش کیفیت صادرات حرف اول را می‌زند.

پیروزبخت با بیان اینکه ایران در استاندارد سازی در دنیا رتبه سوم را داراست،‌ گفت: با همه مشکلاتی که در کشور وجود دارد، استاندارد محدودیتی ندارد.

 

اعطای تندیس به دو واحد برتر کیفی در مراسم روز ملی کیفیت

فرزین انتصاریان، رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران، در این مراسم گفت: جایزه ملی کیفیت بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد به سازمان‌های دولتی، خصوصی و تعاونی اعم از خدماتی و تولیدی اهدا می‌شود.

به گفته وی در طول ۱۵ دوره این جایزه هیچ یک از نفرات شایسته اهدای تندیس شناخته نشده بودند، اما امروز قرار است به دو شرکت تندیس جایزه ملی کیفیت اهدا شود و به نفرات یا سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر گواهی کیفیت بهتر داده شود.

وی اظهار داشت: فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع صنایع لاستیک یزد حائز دریافت تندیس جایزه ملی کیفیت ایران هستند.

انتصاریان اضافه کرد: در ارزیابی شانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران در بخش آموزش و پرورش ۳۳ مدرسه انتخاب و گواهینامه اهتمام به کیفیت به آنها اعطا شد.

قانون حمایت از مصرف کنندگان به طور کامل اجرا شود

حمیدرضا فولادگر گفت: قانون حمایت از مصرف کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل مجلس قانونی برای محصول خودرو مصوب کرده، اما به طور کامل اجرا نمی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در اختتامیه شانزدهمین جایزه ملی کیفیت ایران با اشاره به اینکه از برنامه پنجم توسعه بر ارتقای سازمان استاندارد تاکید شد، گفت: پس از اینکه قانون نظام استاندارد سازی کالا در مجلس تصویب شده و در بند 30 برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است نیازمند همکاری همه دستگاه های مختلف است.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه انتظار می رود قوانین نظام استاندارد اجرا و مجلس شورای اسلامی بر آن نظارت کند، افزود: قانون حمایت از مصرف کنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل مجلس قانونی برای محصول خودرو مصوب کرده، اما به طور کامل اجرا نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف از قانونگذاری جدید، تسری استاندارد به همه کالاها و خدمات است، تصریح کرد: برای سنجش استاندارد معیارها و شاخص ها باید در نظر گرفته شود.

کمرئی: کیفیت در نظام آموزشی تضمین کننده کیفیت پایدار در همه ابعاد جامعه است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، کیفیت در نظام آموزشی را تضمین کننده کیفیت پایدار در همه ابعاد وارکان جامعه دانست و تاکید کرد، کیفیت مساله اصلی آموزش و پرورش است.

علیرضا کمرئی در اختتامیه شانزدهمین همایش ملی جایزه کیفیت که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: “آموزش و پرورش از معدود نهادها و دستگاه‌هایی است که محصول و نتایج آن عمیقا نیازمند کیفیت است، زیرا در صورت نبود کیفیت محصول آن را نمی‌شود از چرخه توزیع خارج کرد و آن را پس فرستاد.”

کمرئی خبر داد امسال از بیش از 37 هزار واحد متوسطه، 34 هزار مدرسه با شرکت در فرایند خودارزیابی در سامانه هوشمند، تعالی دغدغه خود را نسبت به مقوله کیفیت نشان داده‌اند. او گفت: “سرانجام در مراحل ارزیابی بیرون 480 مدرسه ممتاز شناسایی شدند که در نهایت 158 مدرسه گواهینامه اهتمام دریافت خواهند کرد و امروز 33 مدرسه از 32 استان به نمایندگی از مدرسه برگزیده جایزه اهتمام به کیفیت را دریافت خواهند کرد.”

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: “خوشحالیم که در آموزش و پرورش این فرصت ایجاد شده تا مدراس کشور خود را در محک ارزیابی‌های بیرونی قرار دهند و نظارت برکیفیت را از مراجع بیرونی طالب شوند.“.

کمرئی افزود: “در تعابیر مدیریتی نظام آموزشی معیارها یا استانداردها سطح مطلوب نشانگرهایی هستند که کیفیت ملاک را مشخص می‌کنند، تعیین قواعد یا ویژگی‌ها درمسیر استاندارد سازی فعالیت‌ها با هدف دست‌یابی به میزان مطلوبی از نظم و کیفیت در امور مدارس است و مانند هر واحد سازمانی دیگری مزایای به دنبال خواهد داشت که حداقل آن افزایش اثربخشی و کارایی عملکرد مدیران یا همان بهره‌وری است.

وی اظهار داشت: “در سیستم آموزشی فرایندها و فعالیت‌ها باید استانداردسازی شود و منابع انسانی باید با بهره‌گیری از الگویی به شایستگی‌های لازم برای اجرای صحیح استانداردها و بلکه فراتر از آن دست یابد.”

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: “ضرورت کیفیت در آموزش و پرورش، به‌ویژه در مدارس ما را به سمت ابزاری بنام الگوی تعالی کشانده است تا به وسیله آن مدیریت مدارس کشور در جهت تعالی و بهتر شدن حرکت کند.”

کمرئی با اشاره به مفاهیم بنیادین سرآمدی و اصولی که این الگو بر مبنای آن بنا شده است، گفت: “نتیجه‌گرایی، مشتری‌محوری، رهبری و ثبات در مقاصد، مدیریت مبتنی برفرایندها، یادگیری- نوآوری و بهبود مستمر، توسعه مشارکت، توسعه شراکت ها برای ایجاد ارزش افزوده و مسئولیت اجتماعی، اصولی هستند که فهم از تعالی به درک واقعی این اصول وابسته است.”

معاون آموزش متوسطه در بخش پایانی از سخنان خود به بازنگری در الگوی بومی تعالی مدیریت آموزشگاهی در دوره جدید اشاره کرد و افزود: “برای افزایش کارآمدی این الگو درچند ماه گذشته به نقادی آن پرداختیم و براساس آسیب‌شناسی از الگو دریافتیم که باید روی نتایج آنچنان که بایسته است تکیه کنیم و شاخص‌های عملکردی را با نتایج پیوند بزنیم.”

وی گفت: “نباید از الگوی تعالی در حد یک ابزار ارزیابی عملکرد توقع داشت زیرا الگو به مراتب کارکردی فراتر از آن دارد ودر صورت بکارگیری درست آن در مدارس می‌تواند منشا تحولات چشمگیری در مدیریت و راهبری مدارس و تعالی آن شود.”

در این مراسم به 33 واحد آموزشی کشور گواهینامه اهتمام به کیفیت اهدا شد

 

نتایج ارزیابی شانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.