گزارش شانزدهمین جلسه کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت 20 مرداد93

0

در این جلسه ابتدا در خصوص اطلاعیه های رسانه ای شده برخی مسئولین پیرامون فرآورده های لبنی بحث و تبادل نظر شد .با نظر اعضای شرکت کننده مسئولین می بایستی آزمونهای مهم از این قبیل را پس از تائید و تکرارتوسط آزمایشگاههای غذا و دارو مورد اعمال قانون قرار داده و راساً با شرکت های مختلف برخورد می نمودند.در این خصوص نیازی به اعلامیه های رسانه ای غیر کارشناسی شده نبوده که این نوع اعلام موجب تشویش اذهان عمومی شده و مردم را از مصرف شیر و فرآورده های آن که از نیازهای ضروری جامعه می باشد ، دور نموده است.

در حال حاضر برای اکثریت جامعه ابهاماتی در مصرف شیر رخ داده است که موجب کاهش مصرف شیر شده است.اعضا متفقاً موافق برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی و ارائه مقالات جهت بررسی علمی موضوع روغن های پالم و سود و زیانهای احتمالی مصرف آن در صنایع شیر می باشند.

بنا به گزارش برخی اعضاء ،مسئولین برخورد یکسان با متخلفین ندارند و برخی فر آورده های شیری غیر مجاز نظیر پنیر گوسفندی که فاقد استاندارد تدوین شده می باشند هم اکنون با درج آرم استاندارد در سطح کشور توزیع شده اند که هیچ گونه برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

اطلاع رسانی شد که بنا به تصمیم مراجع مقرر شده است که استاندارد های تدوین شده محصولات لبنی که مجاز به استفاده روغن گیاهی در محصول خود هستند(بستنی،خامه قنادی،پنیر خامه ای و …….) در دست بررسی بوده و احتمالاً تا شهریور ابطال خواهد شد و پروانه های صادره با همین استاندارد ها تا همین تاریخ تعلیق خواهد شد.

پروفایل اسید چرب نوع روغن مصرفی شرکت نستله سویس جهت اثبات بی ضرر بودن افزایش روغن گیاهی در برخی محصولات لبنی ارائه شد و در این روغن تقریباً 50 در صد روغن پالم اولئین وجود دارد که حکایت از مصرف این نوع روغن در محصولات تولیدی کشور های اروپایی می باشد.

 

در خاتمه بیانیه انجمن مدیریت کیفیت ایران در خصوص روغن پالم بدین شرح تنظیم گردید:

 

بیانیه انجمن مدیریت کیفیت ایران در خصوص روغن پالم

 

باتوجه به اهمیت موضوع کیفیت در فراورده های غذایی به ویژه لبنیات و افزایش نگرانی در بین جامعه در خصوص وجود روعن پالم در فراورده های شیر و لبنیات پرچرب،بدينوسيله به منظور ابهام زدايي و رفع نگراني آحاد جامعه  نظرات کارشناسی انجمن مدیریت کیفیت ایران بشرح ذيل به اطلاع می رساند:

  • توصيه مي گردد ادارات محترم نظارتي بحث ها و نقطه نظرات كارشناسي خويش را بر اساس نتايج حاصل از انجام آزمون هاي تخصصي صورت پذيرفته توسط مراكز آزمايشگاهي معتمد و ذيصلاح و پس از بررسي و تائيد نهايي اعلام نموده و سپس شرايط اعمال قانون بر خاطيان را فراهم نمايند .

2 -توصيه مي گردد ادارات محترم نظارتي  از هر گونه اقدام و تصميم گيري شتابزده پرهيز نموده  تا شرايط ترغيب مصرف كنندگان به لبنيات غير پاستوريزه فراهم نگردد و همچنين به موازات پايش شرايط عملكردي صنايع لبني شرايط نظارت و پايش عملكرد توليد كنندگان محصولات لبني به روش سنتي نيز بصورت جدي مورد پيگيري قرار گيرد و در صورت احراز تخلف از سوي هر يك از توليد كنندگان شرايط اعمال قانون و معرفي خاطيان فراهم گردد.

3 –كارخانجات لبني موظف  گردند كه مطابق با ضوابط قانوني و استاندارد هاي ملي  تدوين و ابلاغ شده  عمل نموده و در صورت بروز هر گونه تخلفي ؛برخورد قانوني اعمال گردد .

4 – توصيه ميگرددبه منظور پيشگيري از بروز هر گونه شبهات نسبت به نتايج ازمونهاي به عمل امده بر روي نمونه هاي مورد ازمون بازرسي و مميزي هاي مستمر از   آزمايشگاههاي همكار نيز در دستور كار ادارات نظارتي قرار گيرد.

5-پيشنهاد ميگردد كه به منظور بررسي كارشناسي خصوصيات تغذيه اي و بهداشتي  انواع روغنهاي مورد كاربرد در صنايع غذايي نسبت به تشكيل كارگروه تخصصي با همكاري ادارات نظارتي و قانوني و مراكز علمي و صنعتي اقدام گردد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.