گزارش جلسه یازدهم کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران 6 آذر92

0

يازدهمين جلسه کارگروه صنايع غذايي همايش صنايع انجمن مديريت کيفيت ايران با حضور نماينده سازمان غذا و دارو و به رياست دکتر دبيريان در دفتر انجمن تشکيل شد در اين چلسه به بحث و بررسي پيرامون دستورالعمل حداقل ضوابط برچسب گذاري مواد خوراکي و آشاميدني پرداخته شد و پس از بحث و بررسي هاي فراوان، اعضاء نظريات و پيشنهادات خود را به نماينده سازمان غذا و دارو  اعلام نمودند

در ابتدا جلسه آقای دکتر دبیریان پيرامون برگزاري کنگره ملي پژوهشگران ايمني مواد غذايي که 4 و 5 آذرماه برگزار گرديد توضیحاتی ارائه دادند.

در بخش ديگر جلسه نامه اعتراض رئيس انجمن همگن غذايي مازندران خطاب به رئيس سازمان ملي استاندارد در خصوص مصاحبه مطبوعاتی مدیر کل استاندارد تهران، که از صدا و سیمانیز پخش شد و طي آن شیر پاستوریزه دو شرکت لبنی از جمله شرکت لبنی دوشه (با نشان تجاری هراز) و برند هنی را با عدم انطباق حد غیر مجاز افلاتوکسین، غیر استاندارد و غیر قابل مصرف معرفی کرده اند پرداخته و قرار شد از طريق سايت انجمن مديريت کيفيت ايران هم اين نامه اطلاع رساني گردد.

در ادامه جلسه آقاي دکتر دبيريان ضمن معرفي نماينده سازمان غذا و دارو مطابق دستور جلسه با موضوع “بررسي دستورالعمل ضوابط نشانه گذاري و الزامات برچسب گذاري” توضیحاتی ایراد فرمودند و به برخی از مشکلات اين ضابطه اشاره داشتند و پیشنهاد شد هر گروه از محصولات دارای جداول اختصاصی برای خودشان باشند، در ادامه خانم فولادي مقدم نماينده سازمان غذا و دارو، ضمن تشکر از بررسي و نظريات اعضاء در خصوص تاریخچه تدوین و پياده سازي این ضوابط که توسط سازمان غذا و دارو و با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ،معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان ، دفتر بهبود تغذیهه معاونت بهداشتی و معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی در سال 88 تدوین شده است و در تابستان 90توسط اعضای هیئت علمی معاونت غذا در سازمان غذا و دارو بازنگری ودر سال جاری بر اساس پیشنهادات معاونت های غذا در بعضی از دانشگاههای کشور تغییرات جزیی در آن اعمال شده است .بدين منظور از کلیه کارشناسان، مسئولان و صاحبان صنعت غذا در کشور دعوت گرديد پیشنهادات اصلاحی خود را در مورد این ضابطه به سازمان غذا و دارو منعکس نمایند.

جلسه با اعلام نظر جداگانه حاضرین ادامه یافت و همه بر اجباری بودن جدول، بدون در نظر گرفتن سایز محصولات اعتراض داشتند، نماینده بهداشت با بیان اینکه در اینگونه موارد مي توان این جدول را بر روی کارتن مادر این محصولات درج نمود پاسخ مشکل را دادند ولی همچنان ضمن تأييد این مشکل، بر اجباری بودن آن تأکید داشتند. و تفکیک جداول را برای گروههاي مختلف محصولات اعلام نمودند.

خانم مهندس شراعی به این مهم اشاره داشتند که برای تدوین آئین نامه سازمان بهتر است تا مانند استاندارد از کارشناسان در صنعت استفاده شود تا مشکلات در آئین نامه به حداقل برسد و این نکته مورد تأييد همه حاضرین بود.

آقاي مهندس حسین زاده با اشاره به نامه خود به انجمن مديريت کيفيت ايران در خصوص الزامات لیبلینگ براي فرآورده هاي غذایی در ضابطه سازمان غذا، ضمن مفید دانستن این ضابطه آن را خالی از ایراد ندیدند و بر این نکته اصرار داشتند که تا حل ریشه ای مشکلات در ضابطه نباید آن را اجباری اعلام نمود، از مهمترین ایرادات وارده بر این ضابطه ترجمه غلط یکی از ستونها در جدول ارزش غذایی اجباری دانستند که قطعاً پس از اصلاح آن دوباره صنعت مجبور به تغییر آن است. همچنین به لزوم درج نام محصول مطابق پروانه ساخت، دخالت بهداشت در اندازه، محتوا، نحوه چینش و طراحی و حتی حذف برخی از آیتمها مانند لوگوهای سازمانهاي نظارتی اشاره داشتند.

در ادامه ايشان اظهار داشتند این ضابطه در شکل حاوي اطلاعات مفیدي است علی الخصوص در بیان ادعاهاي تغذیه اي و هدایت مشتري در انتخاب آگاهانه محصول و اما الزام بر اجراي بند هاي آن مشکلاتی را براي صنعت به همراه داشته که از اهم آن میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:

 

1- لزوم درج نام مطابق پروانه ساخت که در این صورت در برخی محصولات با سایز کوچک برروي لیبل امکان پذیرنبوده و یا در ارتباط با نامهاي ثقیل استانداردي در برخی موارد حتی میتواند دلیل گمراهی مصرف کننده نیز باشد.

2- به مواردي از قبیل رنگ جدول ارزش غذایی، مکان قرار گرفتن ID و PDFفرآورده بر روي لیبل، اندازه لوگو و…اشاره شده که محدودیتهاي غیر ضروري را براي طراحی ایجاد مینماید.

3-الزام درج جدول حقایق تغذیهاي بدون در نظر گرفتن سایز محصول،در کدکس در این بخش به عنوان راهنما استانداردي تنظیم و فرمت استاندارد آن ارائه شده است ولی الزامی به درج آن بر روي همه بسته ها نیست. ازجمله محصولات با سطح قابل چاپ کم و محصولات واسطه که به صورت فله براي مصارف دیگر شرکتها تولید میشوند مانند شیر خشک یا آرد فله.

4- الزام درج لوگو و شماره پروانه ساخت، با در نظر گرفتن این مهم که تمامی محصولات تولیدي داراي کد ردیابی GS1 میباشند به راحتی با معرفی این کدها در سامانهاي مناسب، کلیه اطلاعات محصول از جمله مجوزهاي تولید را میتوان تحت کنترل قرار داد، وگرنه درج آن بر روي لیبل منفعتی براي مصرف کننده ندارد.

– آقای یعقوبی از زر ماکارون شبهه خود را در نوع کربوهیدرات در محصول خود اعلام کردند که کدام نوع ماکارونی در نظر می باشد خشک یا دم کشیده؟ و اینکه درج اطلاعات تغذیه ای در جدول وقتی نوع تأثیر آن بر مصرف کننده در لیبل و یا بیماران مخاطب مشخص نیست چه اهميتی دارد؟
نماینده بهداشت در پاسخ به ایشان این جدول را عمومی دانستند و در خصوص جدولهای تخصصی اشاره داشتند که بر اساس کدکس از جداول دیگری مانند NRVs- NCD باید بهره گرفت.

– در خاتمه آقای دکتر دبيريان با تایید بندهای پیشنهادی وایرادات مطرح شده از سوي اعضاء، ضمن با اهمیت دانستن این پیشنهادات واشاره فنی نسبت مشکلات مطروحه ،اظهار داشتند اين موارد را جهت پیگیری و ارائه آن به سازمان غذا ودارو کشور اقدام خواهد شد ونتایج آن را به اطلاع اعضاء خواهيم رساند.

1- در خواست مهلت 15 روزه جهت ارسال جداول تخصصي هر صنعت به صورت جداگانه به اداره نظارت سازمان غذا و دارو

2-پيشنهاد اخذ مدت يکساله به شرکتهاي صنايع غذايي با توجه به وجود ميزان قابل توجه اي از بسته بندي محصولات غذايي طبق ضوابط طرح قديم جهت اصلاح موارد مورد نظر اداره نظارت بر روي بسته بندي کالاها

3- حضور کارشناسان غذا و دارو و هماهنگي با کميته غذاي انجمن مديريت کيفيت ايران به منظور رفع ابهامات ايجاد شده.

4-برنامه ريزي و زمانبندي آموزشي جهت آشنايي هر چه بهتر کارشناسان کنترل کيفي کميته غذايي انجمن مديريت کيفيت ايران

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.