گزارش بازدید از پروژه خط 7 مترو تهران

0

حمل‌ونقل از قسمت‌های زیربنایی اقتصاد جامعه به شمار می‌رود که با ایفای نقش رابط میان بازار تولید و مصرف، مانند پلی است که بخش‌های مختلف جوامع با عبور از روی آن، به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کنند.

صنعت حمل‌ونقل در کشور ما، دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که ویژگی اصلی آن تلاش برای دستیابی به جایگاهی والاتر بوده است. بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کاهش تعداد روزهای ناسالم هوا، صرفه‌جویی در وقت مسافران در زمان تردد شهروندان و کاهش میزان تصادفات از دستاوردهای ورود مترو در زندگی شهری است. قطار شهری (مترو) یکی از سامانه‌های حمل‌ونقل شهری است که امروز در شهرهای بزرگ کاربرد فراوانی یافته و رو به گسترش است. از منافع عمده مترو، کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، مصرف انرژی کمتر، اشغال کمتر زمین و بالا رفتن ایمنی است.

 

بدین منظور انجمن مدیریت کیفیت ایران با هدف ارائه دستاوردهای نظام مدیریت کیفیت  بازدیدی را  با حضور اعضای هیات مدیره و جمعی از ارزیابان و کارشناسان حوزه سیستم های مدیریت کیفیت از خط 7 مترو تهران در روز چهار شنبه مورخ 14 تیر 96 در حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت مترو تهران ، شرکت مهندسین مشاور ریلی بهروی تهران و  مجری خط 7 (سپاسد ) برگزار نمود.

 

در ابتدای این بازدید آقای مهندس شکرخدایی نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران ، ضمن خوش آمدگویی به حاضرین و تشکر از مدیران و معاونین شرکت مترو تهران،شرکت بهروی تهران، شرکت سپاسد مجری خط7 مترو  در خصوص فراهم نمودن بازدید برای اعضای انجمن مدیریت کیفیت ایران اظهار داشتند ؛ اهمیت توسعه خطوط مترو بر توسعه پایدار کلان شهر تهران از ملزومات ارتقاء رفاه و کیفیت زندگی شهروندان ،گسترش ریل محور حمل و نقل عمومی در تهران می باشد انجمن مديريت کیفیت ایران این آمادگی را جهت توسعه سیستمهای کیفیت برای خطوط در حال ساخت و بهره برای مترو را اعلام می نماید.

آقای دکتر گرامی مدیرعامل شرکت بهروی تهران ؛ با تاکید بر اینکه خط۷ مترو مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده است و خط ۷ مترو، مشاور و مدیر طرح دارد که در خصوص بررسی وضعیت ایمنی آن تلاش می‌کنند و از همه جهات خط را بررسی کرده اند.

و مهندس امینی مجری خط 7 مترو نیز گزارشی از فعالیت ها و اقدامات بعمل آمده این پروژه عظیم ارائه دادند

در ادامه آقای دکتر محمد منتظری معاون پشتیبانی شرکت مترو تهران ضمن تشکر از انجمن مدیریت کیفیت ایران جهت برگزاری بازدیدهای علمی و ایجاد هم افزایی و انتقال تجربیات ، با بیان اینکه خط 7 نسبت به سایر خطوط مترو از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، اذعان داشت: برای خط هفت مترو ،پست فشار قوی برق تهیه شده و دارای دو پست برق است و تا هرزمان با قطعی برق مواجه شدیم، خط دچار مشکل نشود که این مورد در سایر خطوط وجود ندارد، برای کامل شدن خط ۷ نیاز به زمان است، اما این خط از نظر ایمنی هیچ مشکلی ندارد ومانند خطوط دیگر با پنج قطار به بهره برداری رسید .

در ادمه اعضا ضمن معرفی و آشنایی با یکدیگر با توجه به برنامه زمانیندی از پست مستقل برق خط 7 مترو تهران، ایستگاه کمیل در خیابان نواب و همچنین از طول خط تا میدان صنعت  بازدید نمودن .

 

خط 7 مترو تهران

خط  7 متروی تهران به طول 27 کیلومتر مشتمل بر 22 ایستگاه از شهرک امیرالمومنین واقع در منطقه جنوب شرق تهران در امتداد (شرقی-غربی) شروع و پس از عبور از تقاطع بزرگراه محلاتی، 17 شهریور و میدان محمدیه در تقاطع بزرگراه نواب صفوی مسیر آن در امتداد (جنوبی-شمالی) تغییر یافته و با گذر از تراز پایین و کنار تونل توحید و عبور از مجاورت برج میلاد در میدان بوستان واقع در شمال غرب تهران پایان می یابد.

مشخصات پروژه:

طول خط  27 کیلومتر                      تعداد فازهای بهره برداری : 2 فاز

تعداد 22 ایستگاه                            تعداد 8 واگن در هر قطار

طول هرایستگاه 158 متر                   ابتدا و انتهای هر خط دپو و پارکینگ دارد

14/9 متر قطر تونل حفاری

با 26 متر عمق متوسط خط بعنوان عمیق ترین خط مترو تهران و خاورمیانه می باشد.

 

تونل خط 7

خط 7 مترو تهران دارای 25 کیلومتر تونل اصلی به روش حفاری مکانیزه(توسط 2 دستگاه TBM) و 2 کیلومتر تونل در محوطه دپو و پارکینگ به روش حفاری NATM می باشد.

عملیات حفاری 27 کیلومتر تونل، در دو قطعه جنوبی-شمالی 14 کیلومتر و غربی-شرقی 13 کیلومتر به صورت تمام مقطع و با دو دستگاه TBM از نوع سپر تعادلی با فشار زمین EPB  انجام می شود .این دو دستگاه با عمق 23 متر در تقاطع بزرگراه نواب- بریانک مونتاژ و راه اندازی شده است.

جهت پشتیبانی از این دو دستگاه ، دو شفت پشتیبان دیگر در میانه مسیر هر دو قطعه احداث می گردد . تخلیه مصالح حفاری با استفاده از نوار نقاله و حمل شگمنت و مصالح فروشی به وسیله سیستم ریلی و تزریق دوغاب پشت سگمنت ها از طریق لوله صورت می پذیرد.

ایستگاه های خط 7

خط 7 متروی تهران دارای 22 ایستگاه می باشد و با توجه به شکل مسیر و گسترش آن در مسیر غربی-شرقی و جنوبی-شمالی در 6 نقطه با خطوط 1،2،3،4،6 دارای تقاطع می باشد که این امر نقش مهمی در سیستم حمل و نقل متروی تهران ایفا می کند و این وجه تمایز از ویژگی بارز خط هفت متروی تهران نسبت به سایر خطوط مترو می باشد.

سیستم ناوگان

به منظور جابجایی 4500 نفر در ساعت در هر جهت خط از 50 قطار هشت واگنه که هر قطار گنجایش 1500 نفر مسافر را خواهد داشت استفاده خواهد شد.حرکت این پنجاه قطار با سرفاصله زمانی 2 دقیقه و با سرعت متوسط 37 کیلومتر بر ساعت، ظرفیت جابجایی 45 هزار  نفر را حاصل خواهد کرد.

سیستم تامین توان

به منظور تامین انرژی الکتریکی قطار در کلیه تجهیزات و مصرف کننده های خط 7 سیستم تامین توان پیش بینی شده است که:

  • پست های فشار قوی 20/63 کیلو ولت: این خط دارای سه پست فشار قوی از نوع GIS می باشد که تامین انرژی کل خط را بر عهده دارد .
  • پست های رکتیفار: این پست ها سطح ولتاژ VDC 750 مورد نیاز قطار ها را تامین می کند با توجه به شبیه سازی انجام شده برای سیستم برق رسانی ، 17 پست در طول خط و 2 پست در دو انتهای خط احداث شده است.
  • پست های فشار ضعیف
  • کابل های 36 کیلو ولت
  • کابل های 20 کیلو ولت
  • شبکه ریل سوم که در طول تونل و به موازات ریل های حرکتی نصب شده و وظیفه انتقال انرژی از پست های RS به قطار را دارد.

ویژگی های منحصر به فرد این پروژه

  • بیشترین تعداد ایستگاه های تبادلی و تقاطعی با دیگر خطوط متروی تهران
  • اولین خط متروی تهران که در احداث تونل آن از دو دستگاه حفار مکانیزه تونل TBM-EPB با قطر 9 متر15سانتیمتر استفاده می شود.
  • استفاده از دستگاه حفار هیدروفرز BC30 در اجرای دیوار سازه اصلی ایستگاه برای اولین بار در کشور
  • عبور موفقیت آمیز دستگاه حفار TBM از زیر خطوط 1 و 2 و3 و4و6 متروی تهران
  • عبور موفقیت آمیز از قسمت تحتانی اتوبان شیخ فضل الله با کمترین رو باره در حدود5 متر
  • عمیق ترین خط مترو تهران
  • عبور از تراز پایین تونل توحید
  • عبور موفقیت آمیز از بخش تحتانی اتوبان امام علی
  • استفاده از تحلیل ارزش در طراحی ایستگاه های پروژه

 

همچنین قابل ذکر است که  برخی از اظهارنظرها در خصوص ناایمن بودن خط ۷ متروی تهران اساس کارشناسی ندارد.

 

این بازید از ساعت 10 الی 14 در تاریخ 14 تیر 96 در محل خط 7 مترو تهران و کارگاه ایستگاه میدان صنعت برگزار گردید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.