برگزاری دومین جلسه کارگروه ارتقای کیفیت زنجیره ارزش صنعت خودرو در انجمن مدیریت کیفیت ایران

0

دومین جلسه کارگروه ارتقای کیفیت زنجیره ارزش صنعت خودرو با حضور مدیران و کارشناسان شرکت های ایران خودرو،سایپا و بهمن موتور و شرکت های قطعه ساز و بازرسی خودرو ؛ تاریخ 4 اسفند 98 در محل انجمن مدیریت کیفیت ایران در راستای توسعه مباحث کیفیت در زنجیره ارزش خودرو برگزار گردید.

در این جلسه که مدیران حوزه کیفیت شرکتهای خودروسازی نقطه نظرات خود را در این زمینه به اشتراک گذاشتند.

فرشید شکر خدایی  نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران

چهار سال پیش به بهانه برگزاری جایزه ملی کیفیت ایران، اقداماتی در صنعت خودرو انجام شد و به یک ساختار رسیدیم. وزارتخانه صمت اعلام کرده بود که انجمن خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان و انجمن خدمات پس از فروش دخیل باشند و با محوریت انجمن مدیریت کیفیت، موضوع کیفیت در صنعت خودرو دنبال شود. ما از ظرفیت‌های مدیران حوزه کیفیت ایران خودرو، سایپا و بهمن بهره بردیم و 2 دوره هم به همت مدیران عامل شرکت‌ها مراسم برگزار شد و خروجی‌های خوبی هم داشت. از نظر من خروجی آن، چارچوب‌ها و راهنمایی‌هایی بود که در صنعت خودروسازی قطعه سازی و خدمات پس از فروش طراحی و ایجاد شد .

این مدل بر پایه ایزو ۹۰۰۴ بنا شده است. در همان بررسی‌ها سطح بلوغ موضوع کیفیت را سه زنجیره با هم مقایسه کردیم. بالاترین سطح بلوغ را خودروسازها داشتند با حدود ۵۰۰ امتیاز، که بر اساس مدل INQA انجام شد. سپس قطعه سازی‌ها بررسی شدند. هرچه قطعه سازها به خودروساز نزدیک تر باشند، سطح بلوغ بالاتری دارند. متوسط امتیاز قطعه‌ساز‌ها ۲۵۰ تا ۴۰۰ بود. اما در حوزه خدمات پس از فروش امتیازها تقلیل پیدا می کند و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ امتیاز می رسد.

در این فضا مبانی توسعه کیفیت هم دیده نمی‌شود. البته در این حوزه، کیفیت قطعات تولیدی، عامل موثری محسوب می شود. اما در بررسی‌های ما نحوه ارائه این خدمات نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیست.

در آن مقطع روی یکپارچه‌سازی نظام ارزیابی کیفیت هم کار کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم. از آنجا که هزاران نفر ساعت روی این مدل و آموزش و اجرای آن کار کردند توانمند شده است. با وجود وقفه ای که در مقطعی از زمان به وجود آمد، امیدواریم بتوانیم با کمک همه ارکان این صنعت اقدامات خود را از سر بگیریم و از تجارب قبلی تیم آموزش دیده‌ای که وجود دارد استفاده کنیم.

ما پیرو جلساتی که در هفته‌های گذشته داشتیم نتیجه‌ای که به دست آمد این بود که اقدامات ما مبتنی بر ارزیابی و کیفیت باشد و نه بر لزوماً بر جایزه. بانک اطلاعاتی از صنعت خودروسازی و ارزیابان حرفه‌ای وجود دارد. کیفیت موضوع اصلی این اتاق فرمان باید باشد و با همگرایی و هم صدایی بتوانیم تلاش‌هایی که خودروسازها در ارتقا کیفیت انجام می‌دهند را به کمک کمیته روابط عمومی شرکت‌ها اطلاع رسانی کنیم.

این اقدامات باید توسط روابط عمومی‌ها با ابزار رسانه‌ها به اطلاع همه برسد و روی برندسازی صنعت خودروسازی کار کنیم. ما قصد داریم به یک برنامه اجرایی برسیم و تلاش ما این است که یک برنامه مشترک داشته باشیم. همچنین ما با گواهینامه‌های تقلبی نیز رو به رو هستیم. در بعضی از سازمانها حداقل‌های کیفیت و مبانی آن را نیز نمی‌بینیم. البته دلیل این رفتار امروز مشخص است شرایط مالی نامساعد شرکت‌ها باعث بی‌اهمیتی موضوع کیفیت شده است.

محمدرضا نجفی منش ؛رئیس کمیته راهبری جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو

این پیشنهادات و این برنامه‌ریزی بسیار خوب است و من به آن اعتقاد دارم. یاد دارم در سالهایی که بحث ایزو داغ بود و هر شرکتی میخواست مدل کیفی برای خود بنویسد، ما پیشنهاد دادیم که یک مدل یکپارچه برای سیستم کیفیت و ارزیابی آن نوشته شود. پیشنهاد می‌کنم این پیشنهادات در قالب یک پروپوزال در اختیار خودروسازان قرار گیرد و این اطمینان داشته شود که این اقدامات باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتقاء کیفیت صنعت خودروسازی خواهد شد.

این حرکت توأم با ارائه راهکار جهت بهبود کیفیت برای ارزیابی شونده باشد، آمادگی انجمن مدیریت کیفیت ایران را باید به اطلاع فعالان این صنعت برسانیم. این پروپوزال در راستای یکپارچه‌سازی و همچنین بر اساس ارزیابی، مشاوره و درخواست ارتقا خواهد بود. ما جلسات منظمی با مدیران صنعت خودرو داشته و داریم و این موضوع را به اطلاع آنها می‌رسانیم و از آنجا که آنها به منافع این ارزیابی‌ها اشراف دارند، مورد استقبال افراد قرار گرفته است و می‌بایست با یک برنامه مناسب اجرایی شود.

 سعید تاجیک؛قائم مقام مدیرعامل شرکت  بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI  

باید بدانیم شاخص مورد نظر ما برای ارزیابی چیست؟ به نکاتی باید در این راه دقت کرد. اولا کیفیت را بر مبنای مشتری نهایی قرار دهیم. آمارها میگویند عمده‌ی نظرات و انتقادات مشتریان به قطعه سازی برمیگردد. در خدمات پس از فروش اعتقاد دارم شکایت‌ها از قطعات یا مهارت انجام کار است. این بدان معناست که تمرکز ارزیابی باید روی قطعه ساز باشد. دوم اینکه ما عارضه‌های کیفیت را در سالهای گذشته بررسی و دسته بندی کردیم. مشکلاتی به مسائل داخل صنعت مرتبط است و بخشی از مشکلات نیز به موضوعات بیرونی مربوط است. جمع‌بندی من این است که ارزیابی و ارتقاء کیفی قطعات را در اولویت قرار بدهیم. ما مدل برد- برد را با خودروسازان طراحی کردیم. اگر ما بر اساس تحلیل مشتری و رصد فرایند تولید با کیفیت، قطعه بسازیم، خروجی آن ارتقاء کیفیت است. ما به سازمان گسترش هم پیشنهاد داده‌ایم که چگونه با ارزیابی‌ها می توانیم به ارتقاء کیفیت برسیم.

ناصر غریب نواز؛ مدیر تحویل و لجستیک شرکت  ایران خودرو

ما تجربه برگزاری دو دوره برای ارزیابی کیفیت را در صنعت خودرو داریم. بنده دبیر آن بوده و هستم. برنامه ما گره زدن ارزیابی به گریدبندی‌ها بود. زمانی که ارزیابی به منافع قطعه ساز یا خدمات پس از فروش وصل نشود اهمیتی نمی دهد. ما از بدنه و فعالان داخلی در حوزه کیفیت در این صنعت استفاده کرده و کمک گرفتیم. ما میخواهیم ارزیابی فروش و خدمات پس از فروش را یکپارچه کنیم. یک تیم با چند عضو از هر بخش هم زمان ارزیابی را انجام می دهند و این باعث صرفه جویی در زمان و انرژی میشود و البته ما پیگیری همزمان با ارزیابی نداریم. پیشنهاد من وصل کردن ارزیابی به نتایج است که منجر به ادامه دار بودن این کار می‌شود.

مجید کاویانی ؛  عضو هیات مدیره نمایندگی خدمات پس از فروش

هزینه‌هایی که ما برای ارزیابی می‌پردازیم را باید در سود مستقیم خودمان ببینیم. در زنجیره ارزش صنعت خودرو شاید پیوند زدن فروش و خدمات پس از فروش یک سیاست باشد، اما برای ما هزینه‌های کیفیت در فروش پایین تر است ولی در خدمات پس از فروش بالاست.

 

 آزاد ؛مدیر مهندسی کیفیت سازه گستر

در حوزه زنجیره ارزش در سازه گستر میتوانم تجربه ای را بگویم که مفید است. یک تیم چهار نفره به زنجیره پژو اضافه شدند و به همراه فرانسوی‌ها بررسی‌ها انجام شد. برای تقویت کیفیت این زنجیره برنامه‌هایی داریم که در گام اول PSA که همه آن استاندارد جنرال موتور است، سازنده‌ها را تحت کنترل می گیرد. ما صرفاً مجموعه‌ها را ارزیابی نکرده‌ایم و قرار است در سال جدید معیار واقعی ارزیابی را با تامین کننده چک کنیم و آن‌ها را  به سطح مطلوب برسانیم. در گام اول روزهای پرکاری خواهیم داشت ولی اطمینان داریم در ادامه جهش خوبی برای ارتقاء تامین کننده‌ها خواهیم داشت.

 نسرین وفایی؛ رئیس اداره برنامه ریزی و بهبود فرایندهای کیفیت شرکت سایپا

ما هم در جایگاه ارزیاب بوده‌ایم و هم در جایگاه ارزیاب شونده. هر چقدر هم که میخواهیم تفهیم کنیم که ما در ارزیابی با هدف ارتقاء کیفیت حضور پیدا می کنیم باز هم ارزیاب محسوب می شویم و تمرکز روی ارزیابی ماست و نه ارتقا کیفیت.

چالش‌های مدیریتی و عدم پایداری در کشور ما وجود دارد. در حالی که ثبات مدیریتی می تواند کمک شایانی به زنجیره کیفیت و ارتقاء آن داشته باشد. ما با ارزیابی می توانیم حلقه‌های زنجیره ی کیفیت را وصل کنیم. ادبیات یکسانی باید در کل مجموعه و در راستای فرهنگ‌سازی داشته باشیم. چالش‌ها را به صورت کلان شناسایی کنیم. اگر ارتباطات خوب بین زنجیره‌های صنعت باشد و با دیدگاه شفاف فرهنگ‌سازی شود نتایج خوبی خواهیم گرفت.

از مدل INQA  سازمان‌ها می توانند بهره خوبی ببرند. ما در ایرانخودرو نمونه‌های موفقی را پیاده کرده‌ایم و تاثیرات مثبت آن را نیز دیده‌ایم. الان چند سال است وقفه‌ای در این کار افتاده و کیفیت نیز بخاطر عواملی پایین آمده ‌است. امیدواریم با تداوم این حرکت شاهد ارتقاء کیفیت در این صنعت باشیم.

 

 اسماعیل قناد کریمی ؛معاون کیفیت گروه صنعتی آمیکو

بیش از دو دهه که مشغول کار در حوزه تولید و بخش کیفیت بوده‌ام. پیش از ارزیابی خدمات پس از فروش من موافقم که قطعه سازی بخش مهمتری است. من با شعار کنترل در مبدا موافقم. کنترل از قطعه سازی شروع می شود و ارزیابی و ارتقاء آن اهمیت دارد.

در دنیا در ارزیابی CV مسئله‌ای وجود دارد. حلقه مفقوده بین تامین کننده، خودروسازی و CV  وجود دارد. در گذشته خودروسازها خود بر کیفیت نظارت می کردند و کارایی CV را در ارزیابی می‌دیدند. این در سالهای اخیر کم رنگ شده. حلقه‌ای مفقوده بین ارزیابی و اجرا وجود دارد. از چالش‌هایی که تجربه کرده‌ام این است که ما ارزیابی می‌شویم و الزامات ارزیابی را در فرآیندها در لحظه شکایت مشتری نمی‌بینیم در نهایت خودروسازان با چالش اثربخشی و پیگیری نتایج ارزیابی‌ها روبرو هستند.

علی فیض بخش ؛مدیر کیفیت گروه بهمن

من تجربه فعالیت در شرکت رنو فرانسه را داشته‌ام. مشکلی که در ارزیابی‌ها معمولا وجود دارد سلیقه‌ای برخورد کردن ارزیاب‌ها بود. ما نیاز به تیم کالیبره شده داریم. در کشور ما این کار دقیق انجام نمی شود. در کلیت موضوع مفاهیم ارزیابی متفاوت نیست اما با پیاده کردن مدل جدید هم موافق نیستم. ترجیح ما بر این است که مدل‌های پیاده شده را ادامه دهیم و آن را ارتقا ببخشیم. ما در ارزیابی‌هایی که در رنو داشتیم خودمان را متعهد به برطرف کردن مشکلات می دانستیم. حتی گاهی هزینه‌هایی را خود متقبل می‌شدیم. ما در مدل Thanks در حین ارزیابی با بهبود زمان سنجی و هزینه‌های تولید و … قیمت را نیز تقلیل میدادیم و هردو راضی بودیم.

محمد رستگار ؛مدیر بازرسی شرکت  بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI  

در تحقیق‌هایی که انجام دادیم بر بهبود قطعه سازی تاکید ویژه داریم. جالب است بدانید در پاریس، شرکت پژو چه تعداد نماینده خدمات پس از فروش دارد. ما در بحث ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که شرکت‌ها و سازمان‌ها دچار ارزیابی زدگی شده‌اند.

ما بارها ارزیابی‌هایی داشته‌ایم که ارزیابی شونده انتظار رفع ایراد را داشته است. باید به این موضوع از دید کلان نگاه کرد و تاکید بر رفع ایراد داشته باشیم. نوآوری در سازمان‌های ما کمرنگ شده است. کار تاثیرگذار باید کیس محور و تاثیرش قابل اندازه گیری باشد. مشخص است که ما باید به فرآیندسازی هم اهمیت بدهیم و به آن دقت کنیم و الگویی برای بخش فنی و تیم مشاوره به صنعت داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.