برترين هاي نوآوري محصول ايراني سال 1398 معرفي شدند

0

اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه در دانشگاه صنعتی شریف با حضور مدعويني از معاونت علمي رياست جمهوري، اساتید دانشگاه، متخصصان حوزه نوآوری و مدیران ارشد شرکت های نوآور سال ۹۸13 برگزار شد.
در این مراسم ۲۲ محصول نوآورانه شرکت هایی بزرگ صنعتي و خدماتي پس از بررسي در كميته ارزيابي جشنواره و تاييد كميته علمي متشكل از اساتيد دانشگاه و متخصصين حوزه نوآوري كه امتیاز مورد نظر را کسب کردند، موفق به كسب گواهينامه و لوح زرين نوآوري محصول برتر ايراني سال 1398 شدند.
در ابتداي مراسم هادي اسدي گزارشي را از برنامه اجرايي اين رويداد در سال جاري ارائه داد و اهداف و رويكردهاي اصلي اين جشنواره را بيان نمود. وي در ادامه افزود: توسعه و تقويت جايگاه نوآوري در كشور، تقدير از تلاشهاي صنعتگران نوآور و در نهايت توسعه مسير بهبود نوآوري محصول در شركتهاي بزرگ، جزو مهمترين اهداف برگزاري اين رويداد است.
سید محمد صاحبكار رئيس مركز توسعه شركتهاي دانش بنيان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز با ارائه قوانين و چارچوب فعاليت شركتهاي دانش بنيان و خلاق، به تبيين رويكردهاي دولت در اين زمينه پرداخت. وی همچنين نقش شركتهاي بزرگ را در ايجاد همكار هاي فناورانه با شركتهاي استارت آپ و دانش بنيان مورد تاكيد قرار داد.
علي ملکی رئیس پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف در سخنرانی خود مفهوم اکوسیستم نوآوری را تشریح کرد و گفت : نوآوری در محیط ایزوله اتفاق نمی افتد و نیاز به همکاری، مشارکت و کار گروهی دارد. رئیس کمیته علمی جشنواره افزود: شبکه‌ای از سازمان‌ها که ترکیب محصولات و خدمات نوآورانه دارند می‌توانند ارزش ایجاد کنند. این ارزش باید به نیاز بخشی از جامعه پاسخ دهد و آنها را مرتفع نماید. از اکوسیستم نباید غفلت کرد چراکه این شبکه از همکاری بین بنگاه هاست که باعث خلق ارزش می‌شود.
محمد ناطق رئیس کمیته ارزیابی جشنواره افزود: در جشنواره نوآوری محصول برتر ایرانی بر اساس ” مدل مرجع نوآوري محصول” كه برگرفته و بومي شده مدل جهاني استيج-گيت در حوزه نوآوري محصول است، زمينه اي را براي ارزيابي و مميزي جامع فرايندهاي نوآوري محصول شركتهاي بزرگ ايجاد كرده ايم، بطوريكه با برگزاري يك كلينيك نوآوري محصول در اين شركتها، جنبه هاي مختلف فرايندهاي نوآوري محصول در اين شركتها مورد ارزيابي قرار گرفته و نهايتاً بتوان نقشه راهي براي بهبود فرايندهاي نوآوري در شركتها به دست آورد.
قائم مقائم تکنوشریف در ادامه افزود: امسال 514 محصول در رصد اولیه بازار توسط کمیته اجرایی جشنواره شناسایی شد که براساس غربالگری اولیه تعداد 305 محصول امکان قرار گیری در فرآیند را به دست آوردند. در ادامه کار طبق روال جشنواره، کاربرگی برای این تعداد محصول ارسال شد تا برخی از اطلاعات مربوط به فرآیند نوآورانه خود را در آن یادداشت کنند. برخی از شرکت‌ها اطلاعات ناقص داشته و برخی دیگر موفق به حضور در مرحله بعدی نشدند. در مجموع 88 محصول به عنوان محصولاتی که کاربرگ قابل قبولی داشتند برای کسب اطلاعات تکمیلی مورد مذاکره قرار گرفتند و 27 ارزیابی حضوری درون شرکت‌ها انجام شد که از این تعداد 22 محصول حائز دریافت لوح زرين اين جشنواره شدند.
وی همچنين با مروري بر نتايج ارزيابي شركتها در اين جشنواره، به بيان مهمترين نقاط قابل بهبود در فرايندهاي نوآوري محصول پرداخت و توصيه هايي را در اين زمينه به حاضرين ارائه نمودند.
فرزين فرديس عضو نمايندگان و نايب رييس كميسيون نوآوري اتاق بازرگاني تهران ضمن تاكيد بر اهميت توجه به توسعه نوآوريهاي بي بديل و نيز ثبت مالكيت فكري براي اين نوآوريها، اشاره اي به آمار شركتهاي پيشرو در اين زمينه داشت. وی همچنين ماتريس نوآوري را به عنوان راهكاري براي انتخاب مدل مناسب نوآوري بر اساس سطح بلوغ سازماني پيشنهاد دادند كه مي تواند منجر به انتخاب بهترين روش پيشبرد فعاليتهاي نوآورانه در شركتها باشد.
در پایان این جشنواره از محصولات نوآورانه شرکت‌های منتخب شامل شرکت کویر تایر، پتروشیمی جم، بانك پاسارگاد، بانك رفاه، فروشگاههاي زنجيره اي شهروند، شرکت خدمات انفورماتيك، شرکت بهسازان ملت، شركت به پرداخت ملت، شركت داده ورزي سداد، شركت فرهيختگان زرنام، شركت بيسكويت گرجي، شركت كوشش رادياتور، شركت كروز، شركت آرياساسول، شركت پويا، شركت پالايش نفت تبريز، شركت پتروشيمي شازند، شركت موتوژن، شركت دژپاد صنعت سازه، شركت اسپات، شركت پارس حيان، شركت تامين سرمايه تمدن تقدیر به عمل آمد.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات مي توانند از سايت جشنواره به آدرس www.productinnovation.ir بازديد نمايند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.