کیفیت کالای ایرانی با رقابتی شدن تولید محقّق می شود

0

در شرایط فعلی اقتصاد ایران،رقابتی شدن تولید ضرورت دارد چرا که یکی از مهم ترین مولفه های تقویت خرید کالای ایرانی که کیفیت می باشد همزمان با آن محقّق خواهد شد.

اگر قرار است بر حمایت از کالای ایرانی تکیه کنیم باید به تاثیر خرید کالای ایرانی بر تضمین کیفیت تولیدات داخلی نگاهی بلند داشته باشیم لذا تحقق هدفی نظیر افزایش کیفیت صرفا با فروش بیشتر صورت نخواهد گرفت.
باید شرایطی فراهم گردد تا موضوع کیفیت، مزیت رقابتی فروش باشد و عوامل دیگری نظیر شکل،قیمت،زمان عرضه و سایر مسائلی که بصورت روز وجود دارد بر این موضوع حاکم نشود.
آنگاه که کیفیت، مزیت رقابتی قرار بگیرد بصورت ناخودآگاه رقابت پذیری لازم شکل خواهد گرفت ضمن آنکه منجر به ارتقاء کیفیت خواهد شد موجبات جلب رضایت مصرف کننده،تولید کننده و نیز جامعه را فراهم خواهد آورد.

در شرایطی که حمایت از تولید کشور صرفا خرید کالای ایرانی به هر قیمتی باشد و مصرف کننده چاره ای جز خرید آن نداشته باشد نگاهی کیفیت مدارانه نیست. کالای ایرانی در درجه ی اول باید دارای استاندارد بالا باشد کما اینکه عامل مهم کیفیت که عاملی تاثیر گذار بر آن است از مولفه های مهم اقتصادی اند.

خدمات پس از فروش از عوامل موثر بر کیفیت است لذا دوام کالا در بلند مدت و زیبایی ظاهری آن نیز در کیفیت کالا کاملا موثر هستند ضمن آنکه یک کالای خوب ایرانی باید بتواند با مشابه خودش قابل مقایسه و رقابت باشد.

تولید کنندگان کشور باید به سمت بهره وری و ارتقاء کیفیت پیش بروند ضمن آنکه آشنایی با سیستم های مدیریت کیفیت برای آنها ضرورت دارد

با کاهش واردات به کشور،سازمان ملی استاندارد کشور در تلاش است با رعایت استانداردهای اجباری به منظور عدم تهدید سلامت اقشار جامعه،تهدیدها و تحریم ها مشکلات جدیدی را دامن گیر مصرف کنندگان نکند.

 

دکتر پرویز درویش مدیر کل ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.