الزامات تقویت تولید ملی

0

امیر حیدری ؛مدیر اجرایی انجمن مدیریت کیفیت ایران / سال 1398 به عنوان سال«رونق تولید ملی» نام گذاری گردید، این نام گذاری جهت ساز به عنوان یک راهبرد مهم و موثر نه تنها در شرایط کنونی ،بلکه برای تامین اهداف سند چشم انداز کشور،باید مد نظر همگان ،خصوصاً نخبگان جامعه (اعم از مسوولان،مدیران و کارشناسان)قرار گیرد.

زیرا اگر بنیان های تولید ملی تقویت نگردد قطعا به زودی شاهد تلاطم های بزرگی در عرصه اقتصادی و به تبع آن سایر بخش های کشور خواهیم بود هم چنین تحقق آرمان های سند چشم انداز تابع رشد اقتصادی کشور، به عنوان موتور محرک توسعه و رفاه ملی است.

همچنین تحقق اهداف سند چشم انداز یک خواسته نیست ،بلکه ضرورت بوده و وابستگی به منابع طبیعی (خصوصا نفت) بایستی روز به روز کمتر گردد لذا شکی نیست که تقویت بخش تولید در حال حاضر به یک ضرورت ملی و استراتژیک تبدیل شده است .از این رو شناخت الزامات استجابت این وظیفه ملی نیز اهمیت فراوانی دارد.

یکی از این الزامات مهم توجه به مزیت ها و تقویت آن هاست. چرا که امروزه اساس و پایه دوام و قوام بنگاه های اقتصادی ،رقابت پذیری پایدار است و برای رسیدن به رقابت پذیری باید مزیت های نسبی در کنار مزیت سازی ها، به مزایای رقابتی تبدیل شود. زمانی،مزیت به معنای عام آن در اقتصاد قابلیت تعریف داشت، اما امروزه مزیت ها، در صورتی مزیت محسوب می شوند که بتوانند موجب توانمندی در عرصه رقابت باشند.

بررسی تجربیات کشورهای دارای جهش اقتصادی نشانگر این است که تمامی این کشورها چند اصل مهم را به عنوان مزیت سازی و رقابت پذیری مد نظر قرار داده و توانسته اند به جهش اقتصادی دست یابند یکی از این اصول ،تولید برای صادرات است، چرا که چنانچه محصولی برای بازارهای جهانی تولید گردد قطعا رقابت پذیری لازم را خواهد داشت.نکته مهم دیگر انعطاف پذیری صنایع است.صنایع کشور اعم از کوچک و بزرگ بایستی به گونه ای طراحی شوند که براساس نیازهای بازار و خواست های مشتریان خیلی سریع بتوانند تغییرات لازم را چه در قالب نوآوری محصولات و چه در اساس فرایند ایجاد نمایند.

اصلاح فرهنگ اقتصادی سومین عامل ایجاد رقابت پذیری در صنایع است. کارآفرینی ،فرهنگ کار وبهره وری، اخلاق کسب و کار،درک متقابل کارفرما و کارکنان مجموعه عوامل و عناصری است که فرهنگ اقتصادی یک کشور را تشکیل می دهد،بنابراین یکی از الزامات تقویت بخش صنعت؛ اعتلای فرهنگ اقتصادی جامعه است.

با این توضیحات پر واضح است که تقویت بخش تولید نیازمند شناخت الزامات آن و تحقق و پژوهش های کارشناسی و به تبع آن برنامه ریزی های مناسب است. از این رو برای سربلندی کشور و امیدواری به آینده فرزندان آن، همه مردم و مسوولان در یک عزم جدی بایستی منابع کشور اعم از منابع مالی و انسانی را به سمت مزیت ها و مزیت سازی در صنایع داخلی سوق دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.