بررسی مدل تعالی مدیریت مدرسه

0

نشست هم اندیشی و مشورتی بررسی مدل تعالی مدیریت مدرسه با رویکرد ارزیابی ملی کیفیت در مدارس با حضور انجمن مدیریت کیفیت ایران و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 2 دی 97 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران، این نشست مشورتی با حضور فرشید شکرخدایی، نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران ، مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول و مسئول کارگروه تخصصی جایزه تعالی مدیریت مدرسه، احمد شیروانی؛ دبیرانجمن مدیریت کیفیت ایران،زهرا مؤمن کیا، کارشناس مسئول دفتر آموزش متوسطه و دبیر کارگروه تخصصی جایزه تعالی مدیریت مدرسه، عباس سقایی، عضو شورای سیاستگزاری جایزه ملی کیفیت و معاونین آموزش متوسطه و فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش آغاز شد.

توجه به ارتقاء کیفیت مدارس از جهت دیگری حائز اهمیت می باشد زیرا ارتقاء کیفیت مدرسه زمینه ساز ارتقاء کیفیت جامعه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. به همین جهت اسناد تحول تحقق اهداف آموزش و پرورش با کیفیت را در گرو مشارکت و همکاری همه عوامل سهیم و موثر در حوزه های مختلف می داند.

شکرخدایی ؛نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران به اهمیت کیفیت در تمامی سطو ح زندگی اشاره کرد و گفت : در مدل تعالی مدیریت مدرسه در سطح بین المللی برای دست یافتن به ارتقای کیفیت از یک سری مدل ها و نظامات استفاده می شود.

وی با بیان اینکه کیفیت باید در مسیر تعالی باشد تصریح کرد: در چرخه کیفیت باید اقدامات اصلاحی صورت پذیرد و دائما سیستم در حال بهبود باشد که خوشبختانه این موضوع در نظام آموزش و پرورش در حال رشد می باشد و نخستین ابزار برای رشد کیفی جایزه تعالی مدیریت مدرسه ، توجه به استانداردها است.

در ادامه احمد شیروانی دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: با تصویب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و تاکید بند 20 ماده 7 این قانون بر تقویت جایزه ملی کیفیت ایران؛از این پس سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع رسمی جایزه کیفیت در کشور است وی از وزارت آموزش و پرورش برای توجه مجدانه به مقوله کیفیت و اتخاذ رویکرد نوین در این حوزه تقدیر و تشکر کرد.

زهرا مؤمن کیا، کارشناس مسئول دفتر آموزش متوسطه و دبیر کارگروه تخصصی جایزه تعالی مدیریت مدرسه ، با اشاره به مدل تعالی مدیریت مدرسه گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه ای که مدارس در ساختار وزارت آموزش و پرورش دارند این بخش مهمترین و کلیدی ترین بخش از این ساختار است که تمام ارکان آموزش و پرورش در خدمت این رکن اساسی می باشد.وی با بیان اینکه کیفیت در مدرسه به معنای کیفیت در برون داد مدرسه است تاکید کرد: امروزه کیفیت در کاربست رویکردهای علمی و اتخاذ چرخش های تحول آفرین در مباحث تربیتی و پرورشی تعریف می شود.

مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول و مسئول کارگروه تخصصی جایزه تعالی مدیریت مدرسه با بیان اینكه هدف اصلی طرح تعالی مدیریت، تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده است، گفت: مدارس دراین طرح باید، فرهنگ مطالبه كیفیت را مبنا و سرلوحه كار خود قرار دهند.

وی كیفیت بخشی را از برنامه های مهم آموزش وپرورش منطبق بر سند تحول بنیادین عنوان كرد و ادامه داد: استقرار نظام ارزشیابی، تعیین شاخص های كیفیت و ایجاد سازوكار قانونی برای سنجش ارزشیابی از برنامه های آموزش و پرورش، بخشی از راهكارهای پیش بینی شده در این هدف تعیین شده است.

مسگرزاده اضافه كرد: بر مبنای این هدف عملیاتی، مدرسه در افق چشم انداز سند، باید دارای قدرت تصمیم گیری،‌ برنامه ریزی، خودارزیابی، اصلاح روش و ارزیابی بیرونی باشد و بتواند با استفاده از ظرفیت همه اركان مدرسه، به جایگاه اصلی برنامه های آموزش و پرورش متناسب با اهداف سند، دست پیدا كند.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در نظام آموزش‌وپرورش عدم حضور نظام رقابتی سالم و مثبت و مؤثر بین مدارس است، گفت: تا زمانی که نظام رقابتی مؤثر نباشد مدارس برای تعالی شاخص‌های کیفیت تلاشی نمی‌کنند و در سال جاری مقدمات فضای رقابتی مؤثر بین مدارس را فراهم می‌کنیم تا اولیای دانش آموزان بر اساس سامانه‌ای که طراحی‌شده است کارکرد مدرسه را ببیند و رتبه آن را پیگیری کنند و جایگاه مدرسه را بدانند.

مسئول کارگروه تخصصی جایزه تعالی مدیریت مدرسه در پایان تأکید کرد: مدارس باید تلاش کنند درزمینه های مختلف شاخص‌های کیفیت و استاندارد را به دست بیاورند و ارتقای مدرسه و کسب گواهی‌نامه‌های بالاتر درزمینه کیفیت منجر به کسب امتیازاتی برای مدرسه خواهد بود و از سازمان ملی استاندارد که تاکنون بسیار همکاری‌های خوبی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته است قدردانی می‌کنم و از امروز با تشکیل جلسات کارشناسی با حضور اعضای کارگروه تخصصی تعالی مدیریت مدرسه و کارشناسان انجمن مدیرت کیفیت ایران از دانش و تجربه ایشان بیش از گذشته بهره‌مند خواهیم شد.

گفتنی است، در ارزیابی امسال 27 هزار مدرسه در سطح کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند که 417 مدرسه حائز شرایط ورود به ارزیابی ملی کیفیت شدند که پس از بررسی ها و ارزیابی های مشترک انجام شده 125 مدرسه موفق به اخذ گواهینامه اهتمام به کیفیت شدند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.