قوانین استاندارد و حمایت از مصرف کننده باید تغییر کنند

0

فرشید شکرخدایی؛ نایب رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران در حاشیه برگزاری پنجمین کنفرانس مدیریت کیفیت ایران عنوان کرد:

قوانین استاندارد و حمایت از مصرف کننده باید تغییر کنند.

 

استاندارد یک الزام است و اگر نباشد تولیدکننده باید مجازات شود اما کیفیت یعنی هرآنچه باعث شود مشتری در یک بازار رقابتی محصولی را بخرد و این آخرین تعریف کوالیتی یا کیفیت است. موضوع نوآوری و خلاقیت در مقوله کیفیت ایجاد می شود و در مجموع مدیریت کیفیت را تشکیل می دهند که رقابت پذیری را هم درپی دارد در حالی که استاندارد چنین نیست و باعث توسعه نمی شود و تنها سلامت مردم را تامین می کند. اما اگر بخواهیم وارد رقابت پذیری با دنیا شویم، موضوع کیفیت یک الزام است و باید آن را جدی بگیریم.

در بحث مدیریت کیفیت، مقوله استاندارد را باید از موضوع کیفیت جدا کنیم. در استاندارد، دولت یک بخشی از وظایفش این است که محصولات را تا جایی کنترل کند که به سلامت مردم آسیب نزند و نظامات آن در دنیا نیز متفاوت است. در کشورهای پیشرفته، اسناد استاندارد حَکَمی میان تولیدکننده و مصرف کننده است و در صورت هر گونه تخلفی، قاضی با استناد به آن قضاوت می کند.

بنابراین می توان گفت که سازمان استاندارد اسنادی تولید می کند تا حَکم بین مصرف کننده و خدمتی که ارائه شده، باشد. اما در کشور ما اسناد استاندارد حَکمی است بین تولیدکننده و سازمان ملی استاندارد و در این میان مصرف کننده جایی ندارد.

کنفرانس مدیریت کیفیت در یک دهه اخیر تلاش کرده این رابطه را ایجاد کند و دو موضوع اصلی در کنفرانس پنجم حول این محور قرار داده شده است. برای رسیدن به این اهداف، همزمان قانون سازمان ملی استاندارد و قانون حمایت از مصرف کننده باید تغییر کنند. اگر چنین شود نظامات جدید استاندارد دنیا با ۲۰سال تاخیر در کشور ما اجرا خواهد شد.

ناگفته نماند که در هیچ کشوری دولت ها نمی توانند کنترل کیفیت همه محصولات موجود در بازار را برعهده بگیرند و این امر غیر ممکن است. کنترل کیفیت تمامی کالاها و خدمات، باید با حمایت از جامعه مصرف کننده انجام شود و دولت هم در این زمینه دغدغه کنترل و بازرسی ها را نداشته باشد. برای این کار نیازمند به روزرسانی قوانین سازمان ملی استاندارد هستیم. در بخش قانون حمایت از مصرف کننده هم باید تغییر و تحولاتی ایجاد شود و در این صورت می توانیم وارد دنیای کیفیت شویم.

البته کیفیت در صنایع ما متفاوت است برای نمونه در صنعت هتلداری از دنیا بسیار عقب هستیم اما در خودروسازی هم محصول خوب داریم و هم بد. در پتروشیمی صادرات گسترده ای داریم که نشان از رعایت کیفیت هاست. یا در فرش که برند ۳ هزار ساله داریم و از نظر کیفیت جایگاه بالایی داریم اما در صنایع غذایی هنوز به جایگاه مناسبی نرسیده ایم.

در مدیریت کیفیت ثبات قیمت ها مقوله بسیار مهمی است و هر کسی که خدمات یا کالایی را ارائه می کند، زمانی می تواند به تعهداتش برای بازاررسانی محصولات عمل کند که ثبات قیمت ها وجود داشته باشد.

در سال های اخیر ما در بخش مدیریت کیفیت و قیمت ها مشکلات زیادی داشته ایم اما در یکی دو سال اخیر تا حدودی ثبات اقتصادی حاکم شده است. تا زمانی که این ثبات ایجاد نشود و اقتصاد ما پیش بینی پذیر نباشد، نظامات مدیریت کیفیت هم نمی توانند در بخش های خدمات و تولید ساری و جاری شوند.

ثبات اقتصاد کلان نظامات را قابل پیش بینی می کند و بر همین اساس نظامات مدیریت کیفیت به شدت توسعه می یابد. فراموش نکنیم توسعه را افراد ایجاد می کنند و باید همه دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم در هر جایگاهی که هستیم، وظایف مان را با کیفیت انجام دهیم و توسعه مدیریت کیفیت را ایجاد کنیم.
منبع: فرصت امروز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.