فراموشی تدریجی مفهوم کیفیت در کشور

0

 روز ملی کیفیت بهانه ای است تا هر ساله عده ای از متخصصین و کارشناسان این حوزه و همچنین سازمانها و بنگاه های بخش خصوصی و دولتی که داعیه کیفیت خواهی د ارند در کنار هم جمع شده و ضمن تقدیر از بخش های پیشرو در به کارگیری، توسعه و ترویج مفهوم کیفیت آخرین یافته های علمی در این حوزه را نیز با یکدیگر به اشتراک گزارند.

اما آنچه میتوان امروزه در جای جای امور کشور شاهد بود به واقع چیزی جز فاصله گرفتن تدریجی از مفهوم واقعی کیفیت نیست. اصل کیفیت نیز مانند بسیاری از اصول اساسی و زیربنائی یک جامعه پیشرو همچون سلامت اداری، عدالت محوری، پاسخگو بودن
به مردم، سلامت روانی جامعه، حفاظت از منابع طبیعی و مدیریت این منابع و … طی سالیان اخیر و بالاخص 15 سال گذشته با
بی مهری روبه رو بوده و به تدریج به مفهومی سطحی بدل شده که در بسیاری موارد جز نمایش پوسته ای از آن چیز دیگری را شاهد نیستیم.

هرگاه سخن از کیفیت به میان می آید شاید برای عامه مردم بلافاصله مطلوب بودن کالاهای قابل لمس همچون خودرو، مواد غذائی، لوازم خانگی و … برای استفاده ، برآورده کردن نیازها و انتظارات ایشان توسط آن محصول تداعی گردد، اما متخصصین حوزه کیفیت به خوبی می دانند که این مفهوم به عنوان یک اصل زیربنائی جامعه برای رشد و توسعه تلقی گردیده و ناظر بر همه فعالیت ها و اقداماتی است که در تمام سطوح جامعه در حال انجام می باشد.کیفیت به معنای اطمینان از تطبیق خروجی یک فرایند با نیازها و انتظارات مشتریان آن فرایند می باشد و برای دسترسی به این مهم چاره ای جز طرح ریزی اثربخش و کارای فرایندها نمی باشد و این در کل به مفهوم تمرکز جامعه بر اداره امور بر مبنای اصول علمی مدیریت و استفاده از مدیران نخبه، مشاوران و متخصصان زبده حوزه مدیریت است، ضرورتی که متاسفانه دولتمردان ما روز به روز بیشتر از آن فاصله می گیرند.

هنگامی که  راجع به توسعه مفهوم کیفیت در جامعه ای بحث می گردد به واقع موضوع متمرکز بر تطبیق خروجی همه فرایندهای جاری آن جامعه با اهدافی است که بر اساس نیازهای بخش ها یا همه افراد جامعه به عنوان مشتری آن فرایند تعریف گردیده است.

لذا جامعه ای می تواند ادعای توجه به مفهوم کیفیت و کیفیت گرائی را داشته باشد که با تمرکز استراتژیک این مفهوم را از طریق برنامه های مدون در تمام سطوح جاری نموده و فرهنگ کیفیت و کیفیت خواهی را در تمام آحاد مردم گسترش دهد این یعنی کیفیت در :

  • ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ●خدمات دولتی ●ورزش حرفه ای         ●خدمات رفاهی
  • ارائه خدمات آموزشی ●تصمیم گیری و اجرای تصمیات دولتمردان ●حفظ محیط زیست
  • خدمات شهری ●صنعت و تولید ●خدمات امنیتی و قضائی

و بسیاری دیگر از فرایندهای جاری یک جامعه.

مدتهاست که دلسوزان و متخصصین حوزه کیفیت نسبت به  این بی توجهی به مفهوم کیفیت و کنار گذاشتن تدریجی آن در تمام سطوح و ارکان جامعه هشدار داده و دردمند آن هستند.  باالطبع نتیجه این امر کمرنگ شدن تدریجی کیفیت در تولید محصولات ملموسی است که می توان آن را به عنوان نمادی از بی کیفیتی در همه ابعاد جامعه تلقی نمود.

کیفیت یک مفهوم فانتزی نیست. کیفیت شرط لازم برای ادامه حیات هر صنعت، سازمان، نهاد دولتی و یا غیر دولتی، حکومت و حتی هر جامعه است و کم توجهی به آن عواقب و خسارت های جبر ان ناپذیری را برای افراد فعلی یک جامعه و نسل های آینده به همراه می آورد و از طرفی کیفیت نیز جز در سایه توجه به مدیریت علمی حاصل نخواهد گردید.

امید آنکه روز ملی کیفیت در سال جاری بستری فراهم نماید تا در کنار مراسم جشن و تقدیر از زحمت کشان این حوزه، توجه مسئولین بخش دولتی و خصوصی به بحرانی که به دلیل فراموشی تدریجی کیفیت در مجموعه فعالیت های جامعه در حال شکل گیری است جلب گردیده و از تبدیل شدن این بحران به فاجعه جلوگیری گردد، زیرا شاید فردا برای
تصمیم گیری و اقدام دیر باشد.

 

محمود اولیائی

رئیس هیئت مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.