راهنمای طرح‌های کیفیت به روز رسانی شد

0

راهنمای چگونگی ایجاد طرح کیفیت به تازگی به روز شده و ابزار قدرتمندی برای تکمیل انواع سیستم مدیریت کیفیت از جمله ایزو ۹۰۰۱ فراهم کرده‌است.

تولید هر محصول، چه کالا باشد، چه خدمات، فرآیند یا پروژه همیشه شامل مجموعه‌ای از وظایف و فرایندهای متقابل یا مکمل است که حتما باید انجام شوند و برنامه‌ریزی موثر از پیش، منجر به نتایج بهتر می‌شود. طرح کیفیت به سازمان‌ها کمک می‌کند که دقیقا چنین کاری را انجام دهند، زیرا شامل ویژگی فعالیت‌ها، مسئولیت‌ها و منابع مرتبط است که برای رسیدن به نتایج مطلوب مورد نیاز هستند. یک طرح کیفیت چگونگی تولید کالا یا خدمات در یک سازمان را بیان می‌کند و این که چگونه این اقدامات می توانند بر سایر فرآیندها یا بخش های کسب و کار تاثیر بگذارند. طرح کیفیت ابزار بسیار مفیدی برای اعتبارسنجی محصولات، خدمات یا فرآیندهای جدید پیش از شروع کار است و به ذینفعان نشان می‌دهد که چگونه الزامات آنها برآورده می شود.

استاندارد ISO 10005: 2018 (مدیریت کیفیت – راهنمایی برای طرح‌های کیفیت)، دستورالعمل‌هایی برای ایجاد و اجرای طرح‌های کیفیت ارائه می دهد و به تازگی به روز شده تا راهنمایی‌ها و نمونه‌های بیشتری در ارتباط با سازمان‌ها با هر شکل و اندازه‌ای فراهم شود.

استاندارد ISO 10005 برای بازتاب فعالیت‌های تجاری مدرن به روزرسانی شده و شامل بهبود در اصطلاحات و مفاهیم در نسخه 2015 استاندارد ISO 9001، از جمله موارد مربوط به پاسخگویی به الزامات و انتظارات نهادهای مرتبط و مدیریت دانش سازمانی می‌شود. همچنین راهنمایی بیشتری در مورد نحوه استفاده از تفکر مبتنی بر ریسک برای تصمیم‌گیری درباره فرآیندها، منابع و روش‌های مورد استفاده، ارائه می‌دهد .

استاندارد ISO 10005 توسط گروه کاری 26 از کمیته فنی ISO/TC 176/SC 2 (سیستم های کیفیت)، تدوین شده‌است که مسئولیت دبیرخانه آن به طور مشترک بر عهده موسسه استاندارد انگلستان (BSI) و اداره استاندارد چین SAC)) است.

منبع: اخبار سایت ایزو

مترجم: آزاده علائی طالقانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.