گزارش جلسه بیستم کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران

0

در ابتدای جلسه آقای دکتر دبیریان، رئیس کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران در خصوص دو همایش توسعه کیفیت در سلامت غذا که توسط کارگروه صنایع غذایی انجمن برگزار شده بود اشاره داشتند برگزاری این همایش ها در جهت شناساندن غذا و کیفیت آن نقش سازنده ای دارد وسلامت آحاد جامعه یکی از محورهای توسعه پایدار است که تنها راه ماندگاری و رقابت موثر توسعه کیفیت در صنعت غذا می باشد. با توجه به نقش انجمن در کمیته برنامه ریزی استاندارد بعنوان یک تشکل بی طرف و صاحبنظر می توانیم با نگاه مثبت و به عنوان یک ارگان بی طرف نظرات خود را در شورای عالی سلامت و کانون انجمن های صنایع غذایی و سازمان ملی استاندارد بیان کنیم.لذا بحث تدوین و تجدید نظر استاندارد های ملی مطرح است و این توان در کلیه اعضاء وجود دارد که در زمینه های مختلف فعالیت در حوزه های تخصصی خود پیشنهاد دهند و با پیگیری انجمن عملی خواهد شد.

سپس آقای مهندس شکر خدایی در خصوص برگزاری کنفرانس مدیریت کیفیت و برگزاری پنل تخصصی صنعت غذا اظهار داشتند : در پنل تخصصی «راهبرد کیفیت، ایمنی و سلامت غذا» که به ریاست کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و با حضور دبیر انجمن فرآورده های صنایع لبنی، دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران، دبیر انجمن صنایع فرآورده های گوشتی ایران، دکتر شهریار دبیریان و دکتر فروزان فرد عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران از حاضران در این نشست تخصصی بودند، در محل سالن خیام مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی 9 آبان برگزار شد که آخرین مسائل مرتبط با کیفیت و سلامت غذا به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

از موارد بحث شده و خروجی نهایی جهت راهبرد کیفیت در این نشست می توان به این موضوع اشاره داشت که  با توجه به نقش و جایگاه سبد غذایی در اقتصاد خانوار و لزوم رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی، ضرورت دارد که با رویکرد نوین استانداردسازی نسبت به حل مشکلات و نارسایی های موجود از طریق تدوین قوانین و مقررات کارآمد و یکپارچه اقدام شایسته به عمل آید. بدیهی است که پیش نیاز این مهم، جانمایی جغرافیایی مناسب و مد نظر قرار دادن صحیح فاکتور مقیاس اقتصادی تولید می باشد. به عنوان مثال آرد گندم و مشکلات گندم و استاندارد آن مطرح شد و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

آقای مهندس شکرخدایی در ادامه پیشنهاد تهیه استاندارد های دوگانه و اعلام آن به سازمان ملی استاندارد را دادند تا خیلی از مشکلات استانداردها در زنجیره ارزش به معنی اصلی خود برسند.

از دیگر مواردی که از سوی نایب رئیس انجمن به آن اشاره شد نظام نامه تائید صلاحیت مدیران تضمین کیفیت بود که باید با گرید بندی مطرح و پی گیری گردد.

در ادامه از طرف اعضای کارگروه نیز مشکلات استاندارد های گوشتی ، کنسرو ماهی، پنیر پروسس پیتزا و دوگانه گی حد افلاتوکسین شیر خام و فرآورده های آن و همچنین در مورد استاندارد 22000وترجمه استانداردهای جدید در مورد سیستم های کیفیت، منع واردات گندم و مشکلات گلوتن و سن زدگی گندم و مشکلات استفاده نمک و جوش شیرین در نان، تفاوت بین مدیر کنترل کیفیت و تضمین کیفیت نیز مواردی مطرح شد.

آقای دکترکیانفر در مورد پیام های افراطی، مشکلات استراتژی ارتباطات ، ملزومات بسته بندی و …    بحث و توضیحاتی نیز ارائه دادند .

آقای دکتر فروزان فرد عضو هیات مدیره انجمن با تاکید بر تدوین خط مشی انجمن و تعیین زمان ارائه آن، کنترل قیمت با بهبود کیفیت محصول، برند محصول، سیستم های کیفیت و مشخص نمودن خط مشی انجمن که کدام یک از موارد مطروحه مورد نظر است را مطرح و توضیحاتی در این زمینه ارائه دادند .

در پایان آقای دکتر دبیریان بحث آموزش را در ابتدای هر جلسه کارگروه مطرح کردند و آقای مهندس شکر خدایی داوطلبانه آموزش کیفیت و مباحث مرتبط به آن و ماندگاری به عنوان یکی از ویژگی های کیفیت را در جلسه آتی قبول کردند. و همچنین مقررشد بازدید های انجمن از کارخانجات با هدف و برنامه های مدون انجام شود.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.