کیفیت یک مفهوم برداشتی نزد مشتری است

0

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: کیفیت امروز یک مفهوم برداشتی نزد مشتری و همینطور ترکیبی از عناصر مثل مرغوبیت، قیمت، زمان مناسب، نوآوری و مواردی از این دست است.

حسن فروزان فرد ضمن اشاره به این جمله که کیفیت در نظام حرفه ای جدید به نام قابلیت برای مصرف تعریف می شود، افزود: چیزی که امروزه به عنوان کیفیت در دنیا مطرح است با ۱۰ تا ۲۰ سال قبل تفاوت های فاحشی دارد.

وی همچنین اظهارداشت: کیفیت در دنیای امروز به ترکیبی از مفهوم مرغوبیت، قیمت، زمان مناسب، نوآوری به اندازه کافی و غیره گفته می شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: طبق استاندارد ۹۰۰۱ کیفیت به میزان رضایت مندی مشتری مفهوم پیدا می کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین کننده این کیفیت خود عرضه کننده است؟ آیا تراز ویژه ای از مشتریان را در نظر می گیرد یا نه تنها به منافع خودبه جهت کسب یا عرضه چنین خدمات با کیفیت و مورد قبول، بازار را برای یک سود سرشارباز می بیند، افزود: این مقوله بیشتر به نظام بازار منوط می شود.

فروزان فرد اظهارداشت: بدون شک در کسب و کارها و در بازارهای حرفه ای تر وقتی زمینه برای رفتارهای مونوپولی (انحصاری) وجود داشته باشد، صاحبان کسب و کار ها از ظرفیت مونوپولی خود جهت کسب سودهای کلان نهایت استفاده را می برند که چنین نمونه ای در برخی از گوشی های تلفن همراه یا برندهای مختلف موجود در بازار به وضوع قابل مشاهده است.

وی گفت: با توجه به اینکه همه مردم می دانند هزینه تمام شده محصول مورد نظر به شدت پائین تر از قیمت مورد عرضه در بازار است ولی به جهت مونوپول بودن و همینطور برخورداری از ویژگی های برتر و نوآوری های جدید با علاقه وافر نسبت به خرید این نوع کالا اقدام می کنند.

این عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: متاسفانه در برخی مواقع به اندازه کافی مکانیزم بازار در سطح ملی فعال نیست و مکانیزم غیر فعال بازار مردم را مجبور می کند به شکل نامناسبی در شرایط نامناسب قیمت اضافی پرداخت کنند.

وی بیان داشت: برای بهبود بخشی به چنین وضعیتی در جامعه باید شرایط بازار به اندازه کافی شفاف و همینطور ویژگی های محصول با دقت بیان شود.

فروزان فرد گفت: وضعیت مونوپولی بازار در هر نقطه ای از دنیا زمینه را برای سود آفرینی بیشتر جهت هر واحد از فروش محصول برای شرکت یا صاحب کسب و کار فراهم می سازد.

وی افزود: تمامی کسب و کارهای دنیا گرایش جدی به ایجاد تمایز نسبت به رقبا دارند تا بتوانند به استناد تمایزهای واقعی قیمت های مناسب تری را از مشتریان درخواست کنند.

منبع: رادیو اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.