کیفیت ها اعتماد سازند

0

18 آبان ماه هر سال  برابر با 9 نوامبر در تاریخ کشور ما بنام روز ملی کیفیت نامگذاری گردیده است . این روز،  فرصت خوبی است برای تفکردرباره نقش و اهمیت مدیریت کیفیت در تمامی ابعاد زندگی ، و اینکه چگونه ما می توانیم به عنوان یک فرد و یا به عنوان صاحب کسب و کار ، مدیر، کارمند ، مصرف کننده و یا شهر وند در ارتقاء کیفیت در فعالیت های خودمان و جامعه نقش آفرینی کنیم.

فارغ از اینکه من و شما به چه کار و فعالیتی مشغول هستیم ، تولید کننده ایم یا مصرف کننده ، ارائه دهنده خدمات هستیم و یا دریافت کننده آن و یا اینکه فعالیتی را انجام می دهیم که  شغل ماست ، بایستی به نیکی بدانیم آرامش و رضایت ، ایمنی و سلامتی ، اعتماد و اطمینان ما به اصالت و صحت کالا و خدمت دریافتی ، به یک شبکه پیچیده از نظارت ها و ارزیابیهای کیفی بستگی دارد که در طول فرایندها ودر داخل یک سیستم و مدل کیفی مناسب صورت می پذیرد که در این میان هر یک از ما نیز ممکن است نقش و مسئولیتی را ایفاء نمائیم.

واقعیت اینست که بدون اعمال این نظارت ها ی کیفی و استقرار فرآیندها و  سیستم های مدیریتی کیفیت، جهان  بسیارغیرقابل پیش بینی و خطرناک می باشد لذا به منظور حفظ و استمرار پیامدهای مثبت کیفی، استقرار سیستم ها و مدل های کیفی امری اجتناب ناپذیر می باشد.

علاوه بر نتایج ایمنی ، سلامتی ،اعتماد و اطمینان که حاصل پایش کیفیت در زنجیره تولید و ارائه خدمت می باشد استقرار سیستم کیفیت و پایش آن موجب خواهد شد تا سازمانها نسبت به مدیریت عملکرد خود بصیرت پیدا کنند و رابطه علمی و اثر گذار بین آنچه که طرح ریزی و انجام شده و نتایجی را که به دست آمده را نیز احصاء کنند . به عبارتی سازمان قادر خواهد شد تا فعالیت های خویش را اندازه گیری نموده و نقاط ضعف و قوت خویش را شناسایی و بهبود بخشد و از این طریق  بهبودرا نظام مند و فرموله نماید.

این قابلیت امکان حفظ و استمرار و ارتقاء کیفی محصول را برای سازمان امکان پذیر ساخته ، و از این طریق موفقیت پایدار شکل می گیرد . فرموله شدن بهبود و برقراری ارتباط منطقی بین اقدامات و نتایج، دستاورد دیگری نیز دارد و آن ایجاد الگو برای سایر سازمانهای یاد گیرنده می باشد تا  آنها نیز بتواند مسیر تعالی را طی نمایند . که خود این موضوع موجب توسعه فرهنگ کیفیت و نهادینه شدن آن در کشور می گردد.

موضوع بعدی بحث اعتماد و اطمینان جامعه به خدمات و محصولات دریافتی است که این مقولات زاییده کیفیت بشمار می آید به بیان دیگر آرامش جامعه مرهون رفتار کیفی انسانها در همه جنبه های فعالیت می باشد و اینگونه هست که چرخه ء با فضیلت انسانی در جامعه ای شکل ، رشد و توسعه می یابد .

سخن آخر اینکه ، در چرخه حیات بودن به معنای نگرشی فراتراز من فردی است لذا برای اینکه بتوانیم به خودمان کمک کنیم باید یاد بگیریم که به دیگران نیز کمک کنیم. و این مستلزم عبور از خویشتن برای رسیدن به چیزهایی است که بسیار معتبرتر از خودمان می باشد.

برای ماندگاری، کیفیت زندگی مهم هست نه مدت زمان آن ، ماندگار باشید و جاودان

مسلم بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران

          

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.