تولیدکنندگان متقلب وجهه برند ایرانی را تخریب کردند

0

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران عنوان کرد: برند ایرانی در آسیا به خوبی شناخته شده بود اما تولیدکنندگان غیر ایرانی تولیدات بی کیفیت خود را با تقلب به نام کالای ایرانی توزیع کردند و سبب افت برندهای ایرانی شدند.

برنامه ” ضرب سکه ” رادیو گفت و گو با موضوع واکاوی ارزشگذاری برندهای ایرانی با حضور مهندس فرزین انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران و مهندس حمید جعفری ، متخصص، مشاور روابط عمومی و ارتباطات و متخصص برندینگ روانه آنتن شد.

ضرب سکه : نقش برندسازی در موفقیت فروش یک کالا چه میزان است؟

مهندس حمید جعفری : در برندسازی از مجموعه فرآیندهایی صحبت می کنیم که سبب معنا بخشی به نام یک کالا می گردد. در واقع برندسازی به یک نام تجاری رونق می بخشد و جایگاه آن را در بازار مشخص می کند و معنای آن همان فیدبکی است که مخاطب نسبت به کالا دارد.
کارآفرینی بدون تفکر برندینگ یک اشتباه نا بخشودنی است و نقش برندینگ در توسعه کالای ایرانی قابل تامل است و نمونه های بسیاری از کالای ایرانی وجود دارد که با از دست دادن تبلیغات و ارتباطات خود در برندسازی ، شاهد تنزل بسیار زیادی در فروش بوده اند.

ضرب سکه : چرا نمی توان در کوتاه مدت یک برند موفق ایجاد کرد؟

مهندس فرزین انتصاریان : باید باور کنیم که برند یک احساس است و زمانی که ما از برند صحبت می کنیم با ذهن مردم درگیر هستیم. از این رو اذهان مردم ابتدا باید تغذیه شود تا آنچه ما به دنبال آن هستیم ایجاد شود و این موضوع نیازمند زمان است . به عبارت دیگر برندسازی در کوتاه مدت اتفاق نمی افتد.
از سوی دیگر وقتی برندسازی انجام شد باید زحمات زیادی کشید تا برند مورد نظر در ذهن مخاطب حفظ شود.گاهی این مخاطبین محدوده کوچکی را شامل می شوند که ما در ذهن خود به آن اشراف داریم و قادر به مدیریت آن هستیم .به عنوان مثال یک مدرسه که درصدد جذب تعدادی دانش آموز است با جامعه کوچکی در ارتباط است .
بنابراین موفقیت برندسازی به میزان و نحوه توزیع برند و میزان فعالیت برای حفظ آن وابسته است. به دلیل این که برای برندسازی با احساس مردم در ارتباط هستید ، همانگونه که با تاثیرپذیری پیشرفت می کنید ، با کوچکترین اشتباهی موقعیت خود را به خطر می اندازید و وقتی یک برند تخریب شد ساختن مجدد آن بسیار زمان بر و دشوار خواهد بود.

ضرب سکه : چرا افراد به دنبال برند هستند و برای برندسازی موفق چه اقداماتی نیاز است؟

مهندس حمید جعفری : زمانی که یک مصرف کننده برند خاصی را انتخاب می کند ، به طور خاص ارزش و هویتی را تجربه می کند که به دنبال ایجاد تمایز اجتماعی نسبت به دیگران نیز هست یا در پی یک جایگاه برتر اجتماعی است.
ساختن یک برند مستلزم موارد خاصی است . نخست اینکه آن برند متمایز باشد.برند الزاما مجموعه ای از المان ها و رنگ ها نیست. یک برند باید متناسب با محصول تولید شده باشد و قابلیت همکاری با برندهای دیگر را داشته باشد چراکه این موضوع خود اعتبار می بخشد و جایگاه سازی می کند . برند موفق باید بتواند فرهنگ سازی کند و حتی به مشتری خود اعتبار ببخشد.
یک برند باید این خصوصیات را داشته باشد تا درصورت ایجاد بحران بتواند از زمینه اعتمادی که بین کاربران و مصرف کنندگان خود دارد دوباره اعتماد سازی کند.

ضرب سکه : آیا عدم وجود تکنولوژی و آر اندی در تولید کالای ایرانی دلیل اصلی نا موفق بودن برند ایرانی در دنیا است؟

مهندس فرزین انتصاریان : موضوع آر اندی و تکنولوژی در برندسازی بسیار اهمیت دارد اما زمانی که شما فقط یک بار در تولید برند خود تقلب کنید دیگر برندی نخواهید داشت.حتی اگر شما دروغ نگویید ولی رقیب شما که در برند با شما شریک است تقلب کند ، ضرر متوجه شما هم خواهد شد.به عبارت دیگر زمانی که می گوییم کالای ایرانی خوب نیست یا به خوبی شناخته نشده است ، الزاما تمام افرادی که کالای ایرانی تولید می کنند شامل این موضوع نیستند ، کافی است یک یا دو تولیدکننده در تولید کالا تقلب کنند.
توجه داشته باشید تقلب و دروغ غیر از کیفیت است بنابراین زمانی که برندسازی می کنید بیش از آن که به دنبال تقویت برند خود باشید باید در پی شناسایی عواملی باشید که برند را تخریب می کند.
کالای ایرانی در طول سالیان گذشته قربانی تقلب هایی بود که در توزیع کالا وجود داشت و بیشتر این تقلب ها از سوی کشورهای دیگر انجام می شد که بازار بین المللی ایران را بی رونق نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.